De Buzz Awards 2005

15 december 2005, 21:10

Sinds eind oktober zijn er 825 nominaties gedaan voor het meest ‘buzzable’ product van 2005. De jury heeft de afgelopen week deze enorme lijst van consumenten nominaties teruggebracht tot een Top 20 waarop de komende weken door bijna 5000 Buzzers gestemd kan gaan worden. De prijsuitreiking van de Buzz Awards 2005 zal halverwege januari plaatsvinden.

De genomineerde producten zijn: Beertender, Blackberry, Boer zoekt Vrouw, Da Vinci Code, Geenstijl.nl, Google, GTA: Andreas, H&M/McCartney, Habbo hotel, De Halfbloed Prins, Hi blingbling, Hyves, iPod, Linda, Postbankpas, PSP, Skype, Talpa, Tom Tom en Xbox 360.

En Anton-Jan, ik lag niet te slapen maar was vandaag gewoon aan het werk 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    GRID8400

    Geenstijl.nl ook als product ertussen?

    hmmm


    15 december 2005 om 23:09
    janpieter

    laat ik het ‘interessant’ noemen die nominatie van geenstijl. Ze waren zelf weer het transportmiddel voor aantal andere genomineerden PSP en hi blingbling staan me zo bij. win-win? en hoe wordt hier door jury/organisatie naar gekeken?


    15 december 2005 om 23:31
    media

    Als je kijkt naar de genomineerde producten dan zie je dat er een paar thema’s naar boven te komen:

    Mobiliteit (Blackberry, PSP, Tom Tom)

    Customisation (Hi bling bling, Postbankpas)

    Mystiek (Harry Potter, Da Vinci Code)

    Oorspronkelijk/authentiek (Geenstijl, Boer zoekt Vrouw, Linda)

    Community (Hyves, Habbo hotel)

    Iets bijzonders bereikbaar maken (H&M Stella, Beertender: cafe thuis)

    Convergentie verschillende media, kanalen (o.a. Xbox 360, Skype)

    Geenstijl valt dus net als Boer zoekt vrouw en Linda in het thema oorspronkelijk/authentiek. En waarom zouden websites geen product kunnen zijn? Had natuurlijk liever gezien dat Marketingfacts bij de laatste 20 zou staan maar ik kreeg het er niet door in de jury 😉


    16 december 2005 om 05:50
    AJ

    Vooruit, werk boven alles ;-). Ben benieuwd naar die presentaties, de Emerce Minutes link doet het (vooralsnog) niet…


    16 december 2005 om 06:48
    media

    Het lijkt er op dat SixApart er helemaal uitligt ivm werkzaamheden. Hebben ze lekker gepland daar in de VS.


    16 december 2005 om 07:04
    jeroenmirck

    Ik zou het terugkerende thema simpeler verwoorden, Marco. Net als bij alle andere merklijstjes spelen de technologische brands weer de hoofdrol. Daar kun je een weblog als Geenstijl (zeer zeker een merk, Grid!) ook onder scharen.


    16 december 2005 om 07:28
    venturo

    Toch vreemd dat een van de meest opmerkelijke buzzcampagnes van dit jaar de Scarlet “he/she case” het niet eens tot een nominatie heeft gebracht terwijl dit het ultieme voorbeeld was van effectieve buzz marketing.


    16 december 2005 om 07:28
    media

    Bovenstaande thematische indeling is een indeling die de Jury heeft gehanteerd maar ik ben het eens met je vereenvoudigde voorstel Jeroen.

    Voor zover ik weet was Scarlet inderdaad niet genomineerd Albert.


    16 december 2005 om 07:30
    Cem

    De Xbox 360 past tot op zekere hoogte ook in de categorieën “customisation” (verwisselbare fronts, eigen images/foto’s in je online profiel etc.) en “Community” (Xbox Live en koppeling met msn/hotmail).


    16 december 2005 om 08:25
    AJ

    He, Albert, exact dezelfde reactie zag ik ook ergens anders terugkomen, begin jij alsnog een Buzzcampagne voor Scarlet (of Ventoro ;)?)


    16 december 2005 om 09:11
    AJ

    Leuke site Albert 😉

    Linkje even aanpassen…


    16 december 2005 om 09:50
    RichardOsinga

    @ AJ – het gaat niet om succesvolle buzzacampagnes, het gaat om producten die buzzable zijn. Of in de marketing campagne buzz nu een rol gespeeld heeft of niet.


    16 december 2005 om 10:00
    venturo

    Marco dank! Buzz is geen doel op zich maar een al dan niet uit nood (budget) geboren middel. Het gebruikt sociaal maatschappelijke communicatievormen vanuit kerngroepen. Het beoordelen van buzzmarketing cases heeft mijns inziens niet veel met het budget van doen maar met de inteligentie van de afzender….


    16 december 2005 om 10:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!