De Buzz Awards 2005

De Buzz Awards 2005

Sinds eind oktober zijn er 825 nominaties gedaan voor het meest ‘buzzable’ product van 2005. De jury heeft de afgelopen week deze enorme lijst van consumenten nominaties teruggebracht tot een Top 20 waarop de komende weken door bijna 5000 Buzzers gestemd kan gaan worden. De prijsuitreiking van de Buzz Awards 2005 zal halverwege januari plaatsvinden.

De genomineerde producten zijn: Beertender, Blackberry, Boer zoekt Vrouw, Da Vinci Code, Geenstijl.nl, Google, GTA: Andreas, H&M/McCartney, Habbo hotel, De Halfbloed Prins, Hi blingbling, Hyves, iPod, Linda, Postbankpas, PSP, Skype, Talpa, Tom Tom en Xbox 360.

En Anton-Jan, ik lag niet te slapen maar was vandaag gewoon aan het werk ;-)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Geenstijl.nl ook als product ertussen?
    hmmm

    geplaatst op
  • laat ik het 'interessant' noemen die nominatie van geenstijl. Ze waren zelf weer het transportmiddel voor aantal andere genomineerden PSP en hi blingbling staan me zo bij. win-win? en hoe wordt hier door jury/organisatie naar gekeken?

    geplaatst op
  • Als je kijkt naar de genomineerde producten dan zie je dat er een paar thema's naar boven te komen:

    Mobiliteit (Blackberry, PSP, Tom Tom)
    Customisation (Hi bling bling, Postbankpas)
    Mystiek (Harry Potter, Da Vinci Code)
    Oorspronkelijk/authentiek (Geenstijl, Boer zoekt Vrouw, Linda)
    Community (Hyves, Habbo hotel)
    Iets bijzonders bereikbaar maken (H&M Stella, Beertender: cafe thuis)
    Convergentie verschillende media, kanalen (o.a. Xbox 360, Skype)

    Geenstijl valt dus net als Boer zoekt vrouw en Linda in het thema oorspronkelijk/authentiek. En waarom zouden websites geen product kunnen zijn? Had natuurlijk liever gezien dat Marketingfacts bij de laatste 20 zou staan maar ik kreeg het er niet door in de jury ;-)

    geplaatst op
  • Vooruit, werk boven alles ;-). Ben benieuwd naar die presentaties, de Emerce Minutes link doet het (vooralsnog) niet...

    geplaatst op
  • Het lijkt er op dat SixApart er helemaal uitligt ivm werkzaamheden. Hebben ze lekker gepland daar in de VS.

    geplaatst op
  • Ik zou het terugkerende thema simpeler verwoorden, Marco. Net als bij alle andere merklijstjes spelen de technologische brands weer de hoofdrol. Daar kun je een weblog als Geenstijl (zeer zeker een merk, Grid!) ook onder scharen.

    geplaatst op
  • Toch vreemd dat een van de meest opmerkelijke buzzcampagnes van dit jaar de Scarlet "he/she case" het niet eens tot een nominatie heeft gebracht terwijl dit het ultieme voorbeeld was van effectieve buzz marketing.

    geplaatst op
  • Bovenstaande thematische indeling is een indeling die de Jury heeft gehanteerd maar ik ben het eens met je vereenvoudigde voorstel Jeroen.

    Voor zover ik weet was Scarlet inderdaad niet genomineerd Albert.

    geplaatst op
  • De Xbox 360 past tot op zekere hoogte ook in de categorieën "customisation" (verwisselbare fronts, eigen images/foto's in je online profiel etc.) en "Community" (Xbox Live en koppeling met msn/hotmail).

    geplaatst op
  • He, Albert, exact dezelfde reactie zag ik ook ergens anders terugkomen, begin jij alsnog een Buzzcampagne voor Scarlet (of Ventoro ;)?)

    geplaatst op
  • He AJ Misschien ben ik gewoon consequent in mijn reacties en mening....het is trouwens Venturo

    geplaatst op
  • Leuke site Albert ;-)
    Linkje even aanpassen...

    geplaatst op
  • Heb ik maar even gedaan voor Albert ;-)

    Krijg inmiddels ook vragen over wat buzz nu precies is. Wikipedia geeft in ieder geval een definitie. Verder wil ik daar aan toevoegen dat buzz ook bestaat voor producten die met marketingbudgetten in de markt worden gezet (bijv. iPod) maar die extra aandacht krijgen doordat mensen er over praten (bijv. discussies over iPod op de diverse fora en weblogs). Een buzabble product is iets dat je raakt en graag door wilt vertellen (en ook makkelijk door te vertellen is!)

    geplaatst op
  • @ AJ - het gaat niet om succesvolle buzzacampagnes, het gaat om producten die buzzable zijn. Of in de marketing campagne buzz nu een rol gespeeld heeft of niet.

    geplaatst op
  • Marco dank! Buzz is geen doel op zich maar een al dan niet uit nood (budget) geboren middel. Het gebruikt sociaal maatschappelijke communicatievormen vanuit kerngroepen. Het beoordelen van buzzmarketing cases heeft mijns inziens niet veel met het budget van doen maar met de inteligentie van de afzender....

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.