De betrokken kijker

De betrokken kijker

Diverse mediabedrijven zijn momenteel druk doende om een verdienmodel te bedenken en te testen, waardoor zij on-demand en online-videocontent gratis aan de kijker kunnen aanbieden.

Afgelopen week werd al bekend dat de Amerikaanse televisiezender ABC binnenkort diverse premium content gratis online zal gaan aanbieden. Goedlopende televisieseries zullen dan een paar dagen na ‘traditionele’ broadcasting zonder geldelijke betaling op het internet te zien zijn. De gebruiker moet hierbij dan wel verplicht de aanwezige reclameblokken accepteren, aangezien doorspoelen ervan geen optie is.

Het betekent natuurlijk nog niet dat de kijker deze reclame-uiting(en) daadwerkelijk ziet. Het Amerikaanse bedrijf Ultramercial beweert hiervoor echter de oplossing te hebben. Om de gevraagde content gratis te kunnen bekijken, moet de internetgebruiker eerst verplicht door een aantal gesponsorde webpagina’s heen klikken. Deze interactie zou volgens hen de betrokkenheid van de consument juist verhogen:

“We know you started the ad and there are prompts that click you through, and we can track your engagement. The average time spent is 50 seconds across all advertisers. There is incentive to watch the ad and there’s goodwill behind the ad; what this ad does is it pays for everything.” (via: AdAge.com)

Volgens een Amerikaanse mediatycoon zou de traditionele televisiekijker daarentegen juist het aloude televisietoestel weer kunnen gaan verkiezen boven de ‘online’ mogelijkheden. En wel door de come-back van de ‘reality commercials’ uit de jaren ‘50.

Dit houdt in dat de huidige voorgeproduceerde reclameblokken niet meer vanaf ‘tape’, maar alleen nog maar ‘live’ worden opgevoerd. Door daarnaast ook nog eens in te spelen op hetgeen de kijker zojuist heeft gezien of nog gaat zien, zou men wegzappen voorkomen en ‘30 seconds of fun’ hebben.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Wat betreft het idee van Marc Cuban, check deze commercial om te zien wat er kan gebeuren :-)

    geplaatst op
  • Oh en trouwens, in het theater gebeurt het al

    geplaatst op
  • http://cache.ultramercial.com/d/002-266/geisha_superman1.html
    Een goede demo van de Ultramercial.. Ik heb er nog geen mening over... moet er nog even over nadenken wat ik van uit de consument ervan zou vinden en of het iets toevoegd/bied voor de reclame maker. Wat ik eigelijk altijd vervelend vindt is dat men nog niet zo goed nadenk van uit de gebruiker/consument.

    Zelf vindt ik het belangrijk dat de banners die er in beeld staan gewoon bij de content van de pagina horen en dat ze dus als ik die content lees relevante producten/diensten laten zien, en dus geen branding van afwasmiddel of iets dergelijks.

    geplaatst op
  • @frank: had het inderdaad al ergens langs zien komen. dank voor je links ;-) Als het maar niet een soort improvisatie-act gaat worden, waarbij de vorm bijna belangrijker is dan de inhoud.

    @kjeld: jammergenoeg doet jouw link bij mij niets. Om irritatie te voorkomen lijkt me wenselijk dat de ads rekening houden met de context dan wel inspeelt op de behoefte/lifestyle vd gebruiker indien dat kan.

    De voorbeelden op de Ultramercial-site zelf zijn wat mij betreft niet representatief genoeg, aangezien het 'platte' voorbeelden behelst zonder dat ik door mij gevraagd content te zien kan krijgen. Ze willen het eind april introduceren op de Ad:tech beurs. Ben benieuwd naar de reacties tezijnertijd.

    geplaatst op
  • Grappig, ik schreef in augustus 2003 al dat de ultramercial het alternatief zou kunnen worden tussen enerzijds het online advertising en anderzijds het betalen-voor-content model

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.