De nieuwste wijziging in de werkwijze van Google Ads zoekwoorden

21 augustus 2019, 09:00

Google heeft in oktober 2018 al een wijziging doorgevoerd in de matching van exacte zoekwoorden. Kortgeleden kondigde Google opnieuw aan dat de werking van de zoektypen Zinsdeel en Broad modified match ook gaat veranderen. Via de zoektypen van je zoekwoorden heb je invloed op welke zoekopdrachten Google je advertenties kan activeren. Wat heeft de wijziging voor impact op campagnes en wat gaat er ‘exact’ veranderen?

Google gaat de aankomende weken een update uitrollen waarbij ze onder andere Broad modified match én Zinsdeel zoekwoorden gaan matchen op zoekwoorden die dezelfde betekenis hebben. De update richt zich eerst alleen op de Engelse taal. Google geeft aan dat andere talen zullen volgen in de loop van 2020.

Hoe werken de zoektypen ook alweer?

Broad modified match

Via het Broad modified match zoektype kun je aangeven dat je alleen weergegeven wilt worden op specifieke zoekwoorden waarvoor het plusteken is geplaatst. Een voorbeeld wanneer je alleen weergegeven wilt worden op zoekopdrachten in combinatie met online marketing is dan +online +marketing. Houd er rekening mee dat er extra woorden vóór, na of tussen de zoekwoorden worden weergegeven.

“Google geeft aan dat andere talen in 2020 zullen volgen”

Zinsdeel

Dit zoektype maakt het mogelijk om de Google Ads-advertenties weer te geven op zoekopdrachten die overeenkomen met een zinsdeel of een sterk gelijkende variant hiervan, alleen met extra woorden ervoor of erna. Je kan dit zoektype inzetten door jouw zoekwoorden met dubbele aanhalingstekens in jouw campagne te zetten (“onlinemarketingbureau”).

Voorbeelden van de (aankomende) verandering

Het Broad modified match-type zoekwoord hierboven wordt normaal gesproken alleen gematcht met zoekwoorden direct achter het plusje of met sterk gelijkende varianten hiervan. Deze update zorgt ervoor dat je in de toekomst ook op zoekopdrachten weergegeven kan worden die, volgens Google, dezelfde betekenis hebben.

Wat zijn de gevolgen volgens Google?

Google verwacht een stijging van 3 a 4 procent in de aantallen klikken en conversies aangezien je op meer zoekopdrachten gematcht gaat worden.

Wij wachten de resultaten nog even af, maar gezien de aard van deze update is het aannemelijk dat er een stijging gaat plaatsvinden in de aantallen klikken.

Waar moet ik als adverteerder opletten?

De update in het zoektype wordt op dit moment alleen uitgerold voor de Engelse taal. Deze wijziging heeft dan ook alleen betrekking op Engelse zoekwoorden en gebruikers die hun Google Interface op Engels hebben ingesteld. De huidige berichten van Google geven aan dat de andere talen nog op zich laten wachten.

Als de campagne is gericht op het Engels, dan is het verstandig om de campagneresultaten de aankomende weken extra goed te monitoren. Doordat je campagne op meer zoekopdrachten gematcht kan worden, kun je ook plotseling meer uitgeven. Als adverteerder wil je dit onder controle hebben en indien nodig bijsturen.

“Je wil voorkomen dat de campagne de aankomende weken meer klikken ontvangt op irrelevante zoekopdrachten”

Controleer de komende weken het zoektermenrapport wat vaker dan normaal, want niemand weet op dit moment hoe goed Google snapt wat een keyword is ‘met dezelfde betekenis’. Je wil voorkomen dat de campagne de aankomende weken meer klikken ontvangt op irrelevante zoekopdrachten. Het is dan ook sterk aan te raden om de uitsluitingszoekwoorden goed bij te werken.

Jeroen Blom
Digital Advertising Consultant bij SDIM

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!