‘De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen’

Nick Asbury legt in zijn verhaal uit waarom fixeren op ‘purpose’ resulteert in ontzettend veel onzincommunicatie en het, in het algemeen, ‘strategisch’ dom is.

26 juni 2023, 14:30 1899 x gelezen

Een Audio-First wereld? AI of omdenken? De weg naar de Hel. Echt ’n mooi Google-project en zijn de Media-of-One bedrijfjes nu een verbetering voor het medialandschap? In deze laatste Week van Koot voor de zomervakantie tien hot topics over branding & entertainment.

#1 Future of Sound

Wunderman Thompson laat weer eens zien dat een onderzoek ook kan inspireren. Dit keer is het een muziekreis in samenwerking met Spotify Advertising. Onder de naam “de Future of Sound” worden de belangrijkste trends besproken, op weg naar wat zij noemen de “audio first” wereld. Geluid was vroeger een bijzaak voor merken maar nu niet meer. Hoe meer we begrijpen over de kracht van muziek, audio en stem, hoe duidelijker het wordt dat geluid een krachtig en onaangeroerd hulpmiddel kan zijn voor het bouwen aan consumentenvoorkeur. Geluid is en blijft een intiem zintuig dat diep in onze emoties boort. Sonic branding als brand asset in zowel de wereld van schermen als de schermloze omgevingen. Het rapport is ook voorzien van een tailormade afspeellijst, samengesteld met alle artiesten die verschijnen in de trends. Om mee te luisteren open je gewoon Spotify, klik je op het camera-icoontje en scan je de code.

#2 Nikon. Don’t give up on the real world

Onderweg zie ik steeds vaker billboards van Omdenken. Vraag mij overigens af wie de partij is achter de omdenkborden? Maar de techniek van omdenken is breed toepasbaar. Niet alleen vanuit een nieuw perspectief maar ook om de huidige gekte een beetje te doorbreken. Bijna alles moet tegenwoordig gaan over de ongekende mogelijkheden van ons nieuwe speeltje. Als je het woord Artificial Intelligence niet benoemt in een verhaal dan tel je niet meer mee. Nikon laat ons gelukkig zien dat er meer is dan een nieuwe technologie. Iets dat er al duizenden jaren is. Iets dat niet gemaakt kan worden door een algoritme. Onze eigen prachtige planeet. Met een schoonheid waar geen algoritme tegenop kan. Dus kudo’s voor Nikon om ons weer even te laten zien wat uniek is in vorm en uitvoering. Je hoeft alleen maar op het knopje te drukken en het resultaat is werkelijk verbluffend. In deze video leggen ze uit wat de essentie is van de campagne. En wil je nog een paar van die prachtige uitingen bekijken dan kan je even op deze blog kijken.

#3 Big Picture competition

Nu we het toch over ‘beeld’ hebben dan mag ook deze site niet ontbreken. De Jaarlijkse Big Picture Competition heeft namelijk de winnaars van 2023 bekend gemaakt. Woorden zijn dus in dit geval niet nodig. Kijk gewoon maar naar de plaatjes.

#4 The New Media Goliaths

De oude titanen in het medialandschap bepaalden in grote mate de perceptie van het publiek. Zij waren het machtige filter dat boodschappen bracht in een bepaald frame. Vaak niet alleen om het nieuws te brengen maar ook om adverteerders tevreden te houden met het bereik en machthebbers te ondersteunen in hun belangen. Dat leek allemaal een beetje voorbij met de komst van social media en helemaal met de opkomst van de creator economie. Bepalende journalisten en auteurs waren niet langer afhankelijk van de grote uitgevers om hun verhaal te vertellen in ruil voor een salaris, maar door middel van platformen als Substack en Patreon zijn ze in staat om hun eigen bedrijfje te beginnen. Content koppelen aan abonnees en daarmee een behoorlijk inkomen genereren. Zo ontstaat er een niche wereld van “Media of One” ondernemers. Maar ook die moeten zorgdragen voor continuïteit. En daardoor ontstaat de kans dat wat iedereen zag als een bevrijdende beweging eigenlijk toch weer meer van hetzelfde is, maar dan in een gedecentraliseerde mediawereld. Alles over dit verhaal in een essay van Renée Diresta voor het Noema Magazine.

#5 De weg naar de Hel

Het woord “purpose” is inmiddels een onderdeel geworden van ieder zichzelf respecterend merk of bedrijf. Do well by doing good. Het idee dat bedrijven naast hun organisatiedoelen ook rekening houden met de samenleving en op die manier ook een bijdrage leveren aan een betere wereld. Daar kan uiteindelijk niemand op tegen zijn toch? Binnen het vakgebied worden er de laatste jaren al voldoende gevechten gevoerd over de betekenis, de noodzaak, de echtheid en de ethiek. Dan kom ik opeens een uitgebreid verhaal tegen van Nick Asbury. Nick is de schrijver van een blog over copywriting, poëzie, reclame, vormgeving, taal en cultuur. In dit verhaal gaat hij (in drie delen) in op het belang van “purpose”. De aanwijzing voor zijn visie zit in al de titel: De weg naar de hel. Het komt van een Engels spreekwoord: De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. En zijn argument is dat, ondanks alle vaak goede bedoelingen, het een fundamenteel gebrekkige manier van denken is over ethiek in zaken en marketing. Een manier van denken die niet alleen leidt tot slechte marketing, maar ook tot slechte sociale resultaten. In zijn verhaal legt hij uit waarom fixeren op ‘purpose’ resulteert in ontzettend veel onzin communicatie en, in het algemeen, ‘strategisch’ dom is. En de timing van zijn verhaal is niet geheel per ongeluk tijdens het festival van vakgenoten in een Zuid-Franse badplaats (zie ook: “Unilever gooit purpose marketing voor de bus” en natuurlijk ook: “De purpose van purpose is purpose“).

#6 Iteratie of Innovatie?

Steve Jobs onthulde ooit de innovatiestrategie van Apple: “Sommige mensen zeggen geef de klanten wat ze willen, maar dat is niet mijn aanpak. Het is onze taak om erachter te komen wat ze gaan willen voordat ze dat doen”. Maar hoe doe je dat dan? Innovatie is dan het meest belangrijke woord dat voor dit proces wordt gebruikt. Maar is dat ook echt zo? In dit artikel bespreekt Brian Solis naast het toepassen van innovatie ook het proces van iteratie. En als voorbeeld gebruikt hij een video van een interview van Anderson Cooper (60 minutes) met de beroemde producer Rick Rubin:”Het publiek komt als laatste”, zegt Rubin tegen Anderson Cooper. De reactie van Cooper weerspiegelt wat de meesten op dat moment denken: “Wat!? Hoe kan dat!?”.”Het publiek weet niet wat het wil”, vervolgt Rubin dan. “Het publiek weet alleen wat er eerder is gebeurd”. Dus innoveren is niet alleen een proces van innovatie maar ook van iteratie. Een ultiem duo van Yin en Yang. Geef jezelf toestemming om nieuwsgierig te zijn, je voor te stellen, je hardop af te vragen. Het is hoe je anders denkt, groeit en gedijt, vooral in een tijdperk van onzekerheid.

#7 The Open Creative Project

Een interessant project van Google. Om de toekomstige impact van transformationele veranderingen in de creatieve wereld te onderzoeken, werkt Google samen met Contagious, Benedict Evans, Bain & Company en 25 pioniers in het vakgebied aan het Open Creative Project. Een reeks van diepte-interviews met tientallen marktleiders om de dialoog over de toekomst van ons vak te starten. We leven in een tijdperk waarin de status quo wordt geteisterd door een combinatie van snelle veranderingen, diepgaande innovatie en wereldwijde onzekerheid. Nieuwe eisen hebben oude aannames aan diggelen geslagen, zelfverzekerde prognoses zijn bespot door onverwachte ontwikkelingen en standaardwerkwijzen voldoen niet langer aan de eisen. Het project heeft niet tot doel de juiste antwoorden te geven, maar de juiste vragen te stellen. Meepraten kan maar je kunt ook gewoon het rapport downloaden. En mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn…alles valt of staat met creativiteit.

#8 Digital News Report (DNR) 2023

Twee bronnen, één verhaal. In ons land verscheen het Digital News Report Nederland 2023. Uitgegeven door het Commissariaat van de Media. In 2023 heeft 57 procent van de Nederlanders vertrouwen in het merendeel van het nieuws en 65 procent vertrouwen in het nieuws dat men zelf gebruikt. Steeds meer mensen gebruiken social media om toegang te krijgen tot het nieuws. Onder deze groep is het aandeel dat het nieuws vertrouwt minder dan de helft. Lijkt mij overigens een zorgwekkende bevinding. Zeker in relatie met het verhaal over de Nieuwe Media Goliaths dat we eerder bespraken. In Nederland is het aandeel dat zich zorgen maakt over online desinformatie met 40 procent nog relatief laag in vergelijking met andere landen. Wat is er echt en wat er nep? Corona lijkt op dit vlak haar sporen te hebben nagelaten. Dit en nog veel meer informatie is te lezen in het rapport van het Commissariaat van de Media. Dit rapport is overigens onderdeel van een breder onderzoek van Reuters Media. Daarin vind je de resultaten van een identiek onderzoek in 46 landen. Dat rapport kan je hier vinden.

#9 MFA-websites

Dit blijft toch ook wel een dingetje. Volgens een onderzoek van de ANA, de Association of National Advertisers, vertegenwoordigen “Made for Advertising”websites (MFA) 21% van alle vertoningen en 15% van de uitgaven. Dit impliceert dat één op de vijf onlineadvertenties wordt geplaats op een MFA website. Een website met als enige doel om geld te verdienen aan advertenties. MFA-sites maken doorgaans gebruik van sensationele koppen, clickbait en andere provocerende inhoud van lage kwaliteit om bezoekers aan te trekken. Een gemiddelde campagne, bleek uit het onderzoek, loopt op 44.000 websites. Alles bij elkaar verdwijnt er dus een behoorlijk bedrag dat je beter had kunnen besteden. Misschien wel aan een echte purpose?

#10 AR laptop

Wie weet binnenkort op de markt? Geen AR-bril maar gewoon een AR-laptop.

Tot na de zomervakantie!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!