De VPN als marketingtool

De VPN als marketingtool

Het gebruik van VPN’s werd het afgelopen jaar steeds populairder. Niet verwonderlijk met de explosieve groei van het aantal thuiswerkers, maar de VPN is handig voor meer zaken. Sterker: het kan worden ingezet als veelzijdige marketingtool. Aan de ene kant om de eigen veiligheid te verbeteren middels een extra beveiligingslaag en aan de andere kant om ongezien een oogje in het zeil te kunnen houden bij de concurrentie.

De verzamelde data moet veilig zijn

Marketeers verzamelen een hoop data. Belangrijke, gevoelige data over klanten en eigen resultaten. Het is dan ook logisch dat marketeers een geliefde prooi zijn voor hackers en cybercriminelen. In internetmarketing is immers iets te halen voor de criminelen. Uit een onderzoek van Hiscox Business bleek eens dat 45 procent van alle media-, marketing- en technologiebedrijven te maken heeft gehad met twee of meer cyberaanvallen in een jaar tijd.

Bedrijven moeten zich bewust zijn van de waarde van de door hen verzamelde gegevens. Het gaat hier om gegevens over klanten, over het gebruik van producten en soms zelfs over persoonsgegevens. In Nederland zijn bedrijven verplicht zich te houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daaronder valt ook de plicht zorgvuldig om te gaan met gegevens van klanten en medewerkers. Het stopt niet bij het hackerproof maken van de webshop of bij het installeren van een firewall. Beveiliging gaat veel dieper dan dat.

Marketeers verbeteren hun beveiliging

Met de komst van de AVG lijken bedrijven zich bewuster te worden van hun plicht. Niet zo gek: op het overtreden van de privacywet staan fikse boetes. Datalekken moeten gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgevens en met een lek lijd je imagoschade. Het is er dan ook alles aan gelegen om aan de slag te gaan met de beveiliging en dagelijks deze te blijven verbeteren.

Denk maar aan het schandaal met Facebook bij Cambridge Analytica. Toen duidelijk werd dat er persoonsgegevens waren gestolen, kelderden de aandelen in Facebook enorm. Er werd een massale campagne gestart om gebruikers te overtuigen hun Facebook-account op te zeggen. Het werd maar eens pijnlijk duidelijk dat beveiliging een cruciaal onderdeel van de marketing van bedrijven is. Een veilig gevoel bieden aan de klant of de gebruiker van de dienst blijkt een belangrijk oogpunt bij marketing.

Steeds meer bedrijven ontdekken het nut van multi-factor authenticatie. Bij multi-factor authenticatie moet er in twee stappen worden ingelogd. Denk bijvoorbeeld aan een gebruikersnaam en wachtwoord én een aanvullende toegezonden code per sms. Het is slechts een van de veelgebruikte methodes om de veiligheid te verbeteren.

VPN en marketing

Een goede manier om de veiligheid te verbeteren, is door een VPN te gebruiken. Het is een simpele eerste stap. De reden waarom VPN’s zo geliefd zijn geworden, is vooral de anonimiteit en de extra beveiligingslaag die wordt toegevoegd. Voor wie nog niet bekend is met de VPN: dit is een extra privénetwerk met een tunnel waar de verzonden en ontvangen data wordt versleuteld.

Tegelijkertijd leent de VPN-server (vaak in het buitenland) zijn IP-adres uit aan de gebruiker. Zoals bekend worden IP’s gebruikt om te kunnen volgen en meer te weten te komen over de gebruiker. Met een buitenlands IP worden marketeers en bedrijven minder goed gevolgd.

Kansen om de competitie aan te pakken

Met zo’n buitenlands IP-adres is het een stuk eenvoudiger om een oogje in het zeil te houden als het gaat om de verrichtingen van de competitie. Blijf steeds een stap voor en volg campagnes van anderen. Op een eigen IP-adres zal de competitie weten dat er meegekeken wordt, maar op een buitenlands IP-adres niet.

Zo kunnen bedrijven rustig naar elkaars blogs, reclamecampagnes en keywords kijken. Vind uit welke (negatieve) feedback de concurrent ervaart en gebruik deze voor verbetering van de eigen campagnes.

Hoeveel bescherming biedt een VPN?

Goed om rekening mee te houden: een VPN is een handige tool, maar het is niet de oplossing voor alle privacyproblemen en het is niet waterdicht. Er zijn altijd methoden waar cybercriminelen gebruik van kunnen maken om gevoelige informatie te ontfutselen. Maar het is wel een goede eerste stap.

Het is nog altijd zaak om naast een VPN ook in te zetten op de eerdergenoemde multifactor authenticatie, het gebruik van complexe, veilige wachtwoorden en het voorkomen van hergebruik van wachtwoorden.

Juist voor bedrijven die zoveel met big data werken is het belangrijk om regelmatig audits te doen. Houd de kennis over online beveiliging steeds bij. Het is een belangrijk aspect van het werk van de marketeer. Marketing is immers zoveel meer dan leads en conversies.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel