De veranderde prioriteiten van de B2B CMO: Groei en verbeteren CX
Onder druk van externe marktkrachten veranderen de prioriteiten van b2b CMO's stevig dit jaar.

Uit eerder onderzoek van begin dit jaar van Linkedin bleek al, dat marketingbeslissers een grotere druk voelen om ROI te bewijzen. Als reactie op externe marktkrachten, gooien B2B CMO’s bij grote ondernemingen het roer om en verschuiven ze hun focus op innovatie en integratie naar groei en betere customer experience.Dat blijkt uit het Digital Connections 2.0-rapport van Modern, onder 300 CMO’s uit de UK en US (via: MarketingCharts).

Refocus op CX
Vorig jaar liet het onderzoek van Modern onder B2B CMO’s zien dat integratie (36%) en innovatie (34%) de meest genoemde gebieden waren waarop de marketingbeslissers effect wilden bereiken in hun huidige functie. Dit jaar zijn die echter behoorlijk veranderd: integratie wordt nog genoemd door slechts 13% en innovatie gaat door de helft: van 34% naar 17%.
Ondertussen is er dus ook een stevige toename in het aantal B2B CMO’s dat dit jaar een betere klantervaring wil bieden. Met een aandeel van 21% van de respondenten dat dit als hun primaire doel aanduidt is dat een groei van 16 % ten opzichte van de meting van 2022.
Uit het rapport blijkt, dat de CMO’s de ROI van martech-uitgaven zien vertragen, en dat dit een van de redenen is om in te zetten op een grotere focus op de klant, en dus op het verbeteren van de customer experience op de korte termijn. “This puts the customer right back at the heart of marketing technology decision-making in 2023,” schrijven de opstellers van het rapport bij Modern.
Volledig rapport: Digital Connections 2.0 – The Customer is Back
Het rapport kan je hier direct downloaden als pdf, hieronder kan je een preview bekijken op SlideShare.