De tijd van storytelling op Snap, artificiële influencers en computers op wielen #TNW2017

28 mei 2017, 08:00

Heb je het over nieuwe technologie, dan heeft men het al snel over revoluties. De vraag is of dat terecht is. Gaat het immers niet vaak om evoluties? In dit artikel in ieder geval wel. Het gaat hier om drie evoluties om precies te zijn. De evolutie van storytelling, het produceren van content en de evolutie van een computer op wielen.

Storytelling in the age of Snapchat

Het moet toch best gaaf zijn als je chief of strategy van een van de heetste techbedrijven (Snapchat) van het moment bent en je een presentatie aan een nieuwsgierig TNW-publiek mag geven over storytelling. Zou er een strategische visie schuilen achter de rappe groei van een app die inmiddels 160 miljoen actieve gebruikers per dag kent? Helaas voor een bomvolle Westergasfabriek: we komen er niet echt achter. Nadat Imran Khan de slimste feature van Snapchat toelicht – de app opent altijd gelijk met je camera – volgt een enthousiaste, maar ook een beetje onbevredigende presentatie over Snapchatfilters, indrukwekkende statistieken en voorbeelden van lollige user generated content die bij dit publiek niet echt aan lijken te slaan.

Daarna legt Imran uit dat My Story en Our Stories belangrijke pijlers zijn van het succes. Die laatste zorgt er voor dat content van gebruikers die vanaf dezelfde locatie snappen aan elkaar wordt geplakt, zodat je samen een verhaal aan het vertellen bent. Het blijkt in de praktijk helaas lastig om dit soort ideeën te beschermen: rivaal Facebook kopieert vrijwel alle succesvolle ideeën onmiddellijk. Het gevecht om mobiele screentime kent geen genade.

Ondanks het uitblijven van echt nieuwe inzichten tijdens dit verhaal, hoop ik dat Snapchat een hele vette luis in de pels van Facebook blijft en dat de toekomst zal leren dat ze de lol – en winstgevendheid – van mobiele videocontent als geen ander al in vroeg stadium bleken te snappen.

Artificial intelligence en influencers

Artificial intelligence was op SXSW in Austin eerder dit jaar een van de populairste onderwerpen. Koppel een willekeurige ontwikkeling aan AI et voilà: de nieuwsgierigheid is gewekt. Ook op The Next Web worden er meerdere sessies aan gewijd. Ryan Detert van het Amerikaanse bedrijf Influential laat zien hoe snel influencer marketing – met dank aan IBM’s Watson-intelligentie – nu al aan het veranderen is. Onder de titel ‘The Future of Branded Content At Scale‘ legt hij uit hoe je realtime influencers vindt op basis van organic brand mentions op de grote socialmediaplatforms. Nadat je de trollen eruit hebt gefilterd, houd je een aantal kwalitatief hoogwaardige influencers over die je voor je (campagne)doelstellingen kunt inzetten.

Dat is nog niet alles: als die influencers vervolgens content gaan publiceren die met behulp van Watson AI wordt gemaakt, scoort die content ook nog eens heel erg goed. Zie je het voor je? Een wereld waarin iedereen die online als autoriteit op een bepaald gebied wordt gezien tegen betaling automatisch gegenereerde content gaat posten? Mateloos interessant (of verschrikkelijk eng, het is maar van welke kerk je bent). En die bussen vol mode-, lifestyle- en treitervlog(st)ers moeten toch ook ergens hun geld aan kunnen verdienen?

De auto van de toekomst

De autoindustrie staat nog maar aan het begin van een gigantische transformatie waarbij het steeds minder zal gaan over het verkopen van auto’s en steeds meer over het faciliteren van ritten. Daarbij neemt IT de komende jaren volledig het stuurwiel over. Dat zegt Brad Templeton, software-architect en absolute internetpionier. Nadat hij zich in de jaren tachtig al realiseerde hoe disruptive zelfrijdende auto’s zouden gaan zijn, is hij vol op deze ontwikkeling gedoken en mag hij ondermeer Google adviseren over dit onderwerp.

De auto van de toekomst biedt ruimte voor 1 of 2 personen, is elektrisch en bestaat uit hooguit een paar honderd onderdelen. Er zitten weinig dingen in die je moet bedienen – wie zit er nog op een autoradio te wachten als je toch altijd een smartphone bij je hebt – en een dashboard is ook al overbodig. Bovendien zijn ze schoner dan openbaar vervoer en zullen ze vooral gedeeld worden (“buy what you use, not what you might need”).

De uitgebreide Prezi van Brad ondersteunt zijn stelling dat de auto van de toekomst niet een auto met een computer is, maar een computer met wielen. De huidige autofabrikanten en hun dealers, ‘old-world brands‘, makers van componenten die gebaseerd zijn op de huidige technologie en verzekeringstussenpersonen zijn volgens hem dan ook snel uitgespeeld. Toekomstige winnaars in deze markt zijn aanbieders van ritten, producenten van bijvoorbeeld sensoren en componenten, nieuwe data platformen en fleet operators. Wat is dit toch een ontzettende spannende tijd om in te leven.

Hans Schepers
Marketing Strategist bij GO Company

Marketing strategist bij GO Company in Woerden. Voorheen Pon, Rabobank Nederland, IBM en World Online. Contentstrateeg, online marketeer, Wordpress fan, technieuwsfreak, personal coach, spreker en warhoofd. Trots op het succes van www.ikgastarten.nl. Huis tuin en keuken DJ.

Categorie

2 Reacties

    ChaneLLodik

    “Dat is nog niet alles: als die influencers vervolgens content gaan publiceren die met behulp van Watson AI wordt gemaakt, scoort die content ook nog eens heel erg goed.”

    Die influencers maken al content die heel erg goed scoort. Daarom zijn ze namelijk influencers. Zij weten wat het goed doet…


    29 mei 2017 om 09:04
    hansss

    .. die door AI gegenereerde content wordt dus juist NIET door die influencers geschreven Chanel.


    30 mei 2017 om 20:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!