De positieve impact van fake followers op influencer-marketing

19 december 2018, 07:00

Fake followers. Een veelgebruikt begrip in de laatste maanden, waardoor het bijna een gooi kon doen naar ‘Woord van het jaar 2018’. Een tijdje geleden kondigde Keith Weed van Unilever al aan dat het bedrijf geen zaken meer wil doen met partijen die volgers of likes kopen op social media. Programmamaker Nicolaas Veul deed onderzoek naar de schimmige wereld achter Instagram met de docu #followme. Instagram kondigde zelf recent aan actief te gaan optreden tegen fake followers en fake profielen. Nu zul je denken dat al deze negatieve aandacht voor influencer-marketing alleen maar slecht is, maar het helpt de influencer-marketing-industrie wel degelijk: om stappen te zetten naar volwassenheid.

De opmars van influencers kan natuurlijk niemand ontgaan zijn. Volgens een onderzoek van Mediakix zal de waarde van de gehele influencer-marketing-industrie de komende jaren stijgen tot zo’n 5 tot 10 miljard dollar. Bedrijven wilden natuurlijk meteen meeliften op de influencer bandwagon, waardoor onbewust het eigen monster gecreëerd werd: influencers werden gekozen op basis van het grootste aantal volgers of likes. Zo werden influencers getriggerd om meer en meer volgers te krijgen, want hoe groter het aantal volgers, hoe meer campagnes, hoe meer geld.

Hiermee werd het voor Instagrammer of YouTuber erg interessant om het account te boosten met wat extra volgers of likes. Want zeg nou eerlijk, 10.000 volgers ziet er ook veel beter uit dan 8.943, en voor een schamel bedrag van enkele dollars zijn de nepvolgers al in te kopen. Omdat de industrie destijds nog redelijk nieuw was, kwamen de influencers er vaak mee weg.

“Fraude onder influencers kwam aan het licht”

Gelukkig blijven Google en Facebook zich ook ontwikkelen, waardoor we steeds meer inzichten kregen in de statistieken van influencers. Door het openstellen van de API en het invoeren van de Instagram-statistics, begonnen er wat zaken op te vallen. Fraude onder influencers kwam aan het licht.

Influencerfraude

Er zijn eigenlijk twee manieren van fraude: het kopen van nepvolgers en het kopen van engagement. Via de eerste hit op Google is het al mogelijk om duizend likes te kopen voor een bedrag van maar 0,50 dollar (!). Zo makkelijk is het. Gelukkig zijn er enkele manieren om het gebruik van fake followers en likes aan te tonen.

Ongebruikelijke piek in volgers

Het verloop van de volgers over een langere periode maakt al veel duidelijk. Een gezond influencer-account heeft een organische groei in het aantal volgers:

Dit in tegenstelling tot de afbeelding hieronder: hier zie je grote pieken en dalen, wat kan duiden op de inkoop van nepvolgers. In het merendeel van de gevallen worden alle nepvolgers in één keer gestort op je account, wat voor de pieken zorgt. Eens in de zoveel tijd verwijdert Instagram de accounts waarvan gedacht wordt dat ze fake zijn. De dalen in onderstaande grafiek zijn hier het gevolg van:

Toch moet je je hier als marketeer niet altijd op blindstaren. Het kan natuurlijk zijn dat een influencer recent in het nieuws is geweest, waardoor hij veel aandacht heeft gekregen, een social post viral is gegaan of dat hij samengewerkt heeft met een andere influencer (cross-promotie). Allemaal mogelijke oorzaken van een sterke, plotselinge organische groei.

Afkomst van volgers

Veel fake followers komen uit landen als bijvoorbeeld Rusland en India, waar de makers van de accounts momenteel erg rijk worden van dit fenomeen. De demographics van een influencer geven duidelijkheid. Hierdoor krijg je naast het mogelijk detecteren van fake followers ook meer inzichten in de doelgroep van de influencer: leeftijden, man-vrouw verhouding en geografische afkomst.

Engagement-rate

Een lage engagement-rate kan ook duiden op de inkoop van fake followers door een influencer. Een influencer met honderdduizend volgers en 350 likes op een post is verdacht: dan zijn de verhoudingen een beetje scheef. Wanneer je het engagement hebt berekend, kun je deze afzetten tegen het engagement van vergelijkbare influencers. Mochten hier grote verschillen in ontstaan dan kan dit mogelijk duiden op de inkoop van nepvolgers.

“Een influencer met honderdduizend volgers en 350 likes op een post is verdacht”

Telegram Groups

Naast het inkopen van volgers en likes is er nog een oneerlijke (maar niet gekochte) manier om het algoritme van Instagram om te tuin te leiden: het gebruik van Telegram Groups of Pods. Grote groepen influencers hebben zich op Telegram verzameld om elkaars foto’s te liken en te commenten. Er worden afspraken gemaakt over hoe vaak je moet posten, hoe vaak je andermans content moet liken en uit minimaal hoeveel woorden je comment moet bestaan (yes, ook dit laatste is van invloed op het Instagram algoritme). Een moderator houdt streng toezicht op dit hele gebeuren en zodra je je niet aan de afspraken houdt, wordt je uit de groep gezet.

Het is natuurlijk onmogelijk om alle Telegram-pods te checken op betreffende influencers. Er is gelukkig wel een manier om dit enigszins te controleren: door te kijken naar de comments onder een bepaalde post. Deze zijn vaak nietszeggend en weinig creatief zoals hieronder (sorry voor het exposen, Topaz):

Gezond verstand

De laatste aanbeveling is het inzetten van je gezonde verstand. Een Instagrammer met duizenden volgers maar weinig tot geen (kwalitatieve) content, klopt niet helemaal. Kijk eerst naar andere influencers als je eerste indruk niet goed is. Er zijn genoeg andere vergelijkbare influencers waarbij je wel een goed gevoel krijgt en die wel goed bij je merk passen.

De toekomst van influencer-marketing

Hopelijk realiseren bedrijven zich dat ze de fake follower-discussie zelf hebben gecreëerd door lange tijd alleen maar influencers geselecteerd te hebben op basis van het aantal volgers en likes. Daarom is het positief dat het fenomeen de laatste tijd veel in het nieuws is, zodat we naar een geschikte oplossing kunnen zoeken. Er komt gelukkig al meer en meer het besef dat we – de influencer-industrie – verder moeten kijken dan enkel het bereik en het aantal likes, bijvoorbeeld door de impact van een influencercampagne te meten via de brand metrics van een merk.

Juul Hurkmans
Influencer Marketing Specialist bij Greenhouse Group

Juul Hurkmans is werkzaam als influencer marketing specialist bij Greenhouse Group (onderdeel van Group M). Hier is hij verantwoordelijk voor alle influencer marketing activiteiten binnen de gehele organisatie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Juulr

    Interessant artikel, en terecht standpunt, Juul. De Social Influencer markt is/raakt verzadigd voor wat betreft het aanbod in de meest gangbare niches. Vergelijkbaar met het aantal apps/tiles op je mobiele telefoon. Gevestigde orde neemt stelling en zal mikken op inclusiviteit. Hoe zie jij dit?


    21 december 2018 om 09:07
    Bollebeertje

    Dit artikel is een mooie samenvatting van de documentaire op VPRO. Heb zelf de documentaire zojuist gekeken (follow me)… Het is toch wel bizar hoe groot die wereld van nep-volgers eigenlijk is. En dat zelfs grote influencers en politici daar gebruik van maken. Wow!

    Inmiddels heeft de Autoriteit Consument en Markt aangekondigd streng te controleren op nep-likes en volgers (geen idee hoe ze dit gaan doen). Dus er is zeker wel positieve beweging.

    Anderzijds als ik Google op Instagram volgers kopen, kan ik gewoon nog steeds voor een paar euro honderd volgers kopen. Dus of er echt veel veranderd is in die paar jaar, weet ik niet.

    Ik geloof wel dat Influencer marketing nog steeds te toekomst is. Maar het is natuurlijk wel van de zotte dat het niet uitmaakt hoe goed je bent, maar hoeveel geld je betaald voor je (nep)volgers.

    Uiteindelijk zal dit kaartenhuis vanzelf in elkaar moeten storten…


    14 oktober 2020 om 12:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!