De onvermijdelijkheid van de Apple iWatch

5 maart 2013, 10:29

Inspector Gadget had er een. Net zoals James Bond en Dick Tracy. Een horloge dat naast het weergeven van de juiste tijd ook nog eens dienst deed als radio, walkie talkie, televisie en navigatiesysteem. Met de introductie van de smartphone zijn deze apparaten naar de achtergrond verdrongen. De geruchtenmachine draait wederom op volle toeren. Apple’s nieuwste product is niet een televisie, maar een intelligent horloge.

In de horlogeindustrie gaan miljarden om

De tijd lijkt er rijp voor. Horloges zijn wederom big business. De perceptie is misschien dat mensen geen horloges meer dragen, maar schijn bedriegt. Volgens de Federation of the Swatch Watch Industry werden in 2011 alle records verbroken. Wereldwijd werden er meer dan een miljard horloges vervaardigd.

The year 2011 broke all records for the Swiss watch industry, with exports reaching very high levels both in value and volume terms. Leaving aside 2010 which followed a major downturn, growth surpassed anything seen in the past twenty years.

De wereldwijde horloge-industrie zal in 2013 meer dan $ 60 miljard aan omzet te genereren, zegt Citigroup Inc analist Oliver Chen. Hij voegt hier het volgende aan toe:

“This can be a $6 billion opportunity for Apple, with plenty of opportunity for upside if they create something totally new like they did with the iPod — something consumers didn’t even know they needed”.

Anand Srinivasan, een Bloomberg Industries-analist, voegt hieraan toe dat de inkomsten uit de horlogemarkt misschien vele malen lager zijn dan de televisiebranche, maar de brutomarges op horloges is ongeveer 60 procent. Dat is vier maal hoger dan voor televisies.

Apple wil de eeuwenoude horloge-industrie revolutionaliseren

De koers van het aandeel Apple is in de afgelopen maanden fors gezakt. CEO Tim Cook staat volgens financieel analisten onder druk om met een nieuw product te komen dat het vertrouwen in Apple weer doet toenemen. Een revolutionaire gadget die de gerenommeerde horloge-industrie op zijn kop zet. Net zoals destijds de iPod met de muziekindustrie, de iPhone met de mobiele telefoon-industrie en de iPad met de desktop-pc-industrie deed.

Apple is in de business van “[…] designing, making, and selling large numbers of personal computers, from the traditional desktop/laptop Mac, to the genre-validating iPad, and on to the iPhone — the Very Personal Computer. Everything else is an ingredient, a booster, a means to the noblest end”, zegt Jean-Louis Gassée, een voormalige executive die bij Apple werkte tijdens de jaren '90. De iWatch heeft de potentie om de meest intieme en meest persoonlijke computer van dit decennium te worden.

Honderd man werken aan de iWatch

Halverwege vorige maand publiceerde Bloomberg een artikel waarin werd beweerd dat Apple een team van ongeveer 100 productontwerpers aan de slag heeft die zich concentreren op de ontwikkeling van een polshorloge-achtig apparaat. De zogenaamde iWatch moet een aantal taken van de iPhone en de iPad overnemen.

Het team bestaat uit managers, leden van de marketinggroep, software- en hardware-engineers die eerder werkten aan de ontwikkeling van de iPhone en iPad. Een team van deze omvang doet vermoeden dat het product de experimenteerfase ontgroeid is en rijp is voor productie.

In een commentaar op het artikel van Bloomberg reageerde Forrester analiste Sarah Rotman Epps, die zich met name bezig houdt met wearable computing en smartphones, als volgt:

“Apple is already in the wearable space through its ecosystem partners that make accessories that connect to the iPhone. This makes Apple potentially the biggest player of the wearables market in a sort of invisible way. Over the long term wearable computing is inevitable for Apple; devices are diversifying and the human body is a rich canvas for the computer.”

Interessant in dit kader is ook het artikel “Wearable Devices' Next Design Challenge: The Human Brain” dat Rotman Epps geschreven heeft voor de website ReadWrite. In dit artikel legt ze uit hoe ons brein op een veel genuanceerdere manier omgaat met de informatie die afkomstig is van wearable computing dan die van smartphones.

iWatch vult gapend gat in het ecosysteem van Apple

“The iWatch will fill a gaping hole in the Apple ecosystem.” zegt Bruce Tognazzini, voormalig Apple werknemer nummer 66 en oprichter van Apple’s Human Interface Group, in zijn blogpost op 6 februari 2013. “It will facilitate and coordinate not only the activities of all the other computers and devices we use, but a wide array of devices to come. Like other breakthrough Apple products, its value will be underestimated at launch, then grow to have a profound impact on our lives and Apple’s fortunes.” Een iWatch is tevens een makkelijke manier voor Apple om zich op de wearables markt te begeven. Volgens Business Insider helpt Apple hiermee de eigen iPhone business om zeep. Maar met de iPad heeft Apple al eerder bewezen niet bang te zijn om haar eigen producten te kannibaliseren.

Waarom een iWatch en geen iGlasses?

Met de iWatch slaat Apple een totaal andere richting in dan Google. De zoekmachine gigant komt dit jaar met een bril op de markt, die de geneugten van de digitale wereld rechtstreeks op het netvlies van de drager projecteert. Midden in het gezicht dus. De vraag is hoeveel mensen bereid zijn om zo’n bril op hun neus te zetten. Een horloge is vele malen laagdrempeliger. De pols zou wel eens een veel beter vertrekpunt kunnen zijn om wearable computing aan de man te brengen. (Lees ook ons eerdere artikel: “Wearable Computing: de start van onze YOUniverse”.)

Vorig jaar kondigde Corning, de maker van het ultra-sterke Gorilla Glass, dat tevens wordt gebruikt in de iPhone, aan dat het de moeilijke technische uitdaging van het creëren van buigbaar glas heeft opgelost. Hun nieuwe product heeft Willow Glas en is net zo buigbaar als een stuk papier dat wordt beroerd door de wind. Dit product maakt het mogelijk dat een beeldscherm de natuurlijke lijnen van de menselijke pols kan volgen. In een recent interview met Bloomberg zegt James Clapping, CEO van Corning Glass Technologies, dat het nog zo’n drie jaar zal duren voordat technologie bedrijven in staat zijn om met hun buigzame product aan de slag te gaan. Vraag is dus of het recente patent van Apple, dat een iWatch voorstelt die zich geheel om de pols wikkelt, al bestaat. Of is het interview van Clapping slechts een tactiek om zand in de oogjes van de concurrent te strooien?

De interface van de iWatch

Nickolay Lamm, een jonge marketing consultant uit Pittsburgh, is gaan graven in een aantal van Apple's patenten. Octrooien die anderen over het hoofd hebben gezien. Lamm staat bekend om het bedenken van opmerkelijk accurate product ontwerpen voor toekomstige Apple apparaten. Zijn iPad mini concept leek bijvoorbeeld als twee druppels water op het latere orgineel.

Een van de patenten waar Lamm zich over gebogen heeft is die van een ontwerp voor een toekomstige iTunes User Interface, genaamd Spiral. Dit patent heeft hij verwerkt in zijn visie op de iWatch. Saillant detail is dat de vorm van het klokje is afgeleid van het fameuze Ikepod Geneve Horizon horloge. Een uurwerk dat Apple’s hoofd ontwerper Jony Ive doorgaans om zijn pols heeft hangen.

iWatch is Apple’s antwoord op de stream

Aan het begin van deze maand publiceerde David Gelernter een artikel in Wired Magazine. In het artikel schrijft hij: “The space-based web we currently have will gradually be replaced by a time-based worldstream. It’s already happening.”

Stromen zijn volgens Gelernter een meer intuïtieve, handige manier om ons digitale leven te organiseren, niet in het minst omdat, het verleden en de toekomst aan weerskanten van ons scherm aflopen, en het centrum van de stroom is “nu” – en het internet draait om “nu”. De huidige browsers voldoen niet om door deze worldstream te navigeren. Nieuwe browsers, applicaties of devices zijn nodig om af te stemmen op de informatie die jij nodig hebt.

“Stream-browsers will help us tune in to the information we want […] Instead of doing an endless series of separate searches, we tune the knobs on our stream-browser to continuously feed us just the information we need.”

Conclusie

Wordt de Apple iWatch het eerste Wearable device dat weet om te gaan met de stream van David Gelernter? Het apparaat dat de Present Shock van Rushkoff weet te tackelen? Volgens een artikel van Bloomberg dat gisteren werd gepubliceerd zijn de geruchten waar en komt Apple eind van dit jaar met haar nu al beroemde iWatch. De tijd zal het leren…

Bronnen

Credits afbeelding

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

11 Reacties

    JaapBloem

    Nounou, de “eeuwenoude horloge-industrie” 😉

    Polshorloges werden in de jaren 20 vd vorige eeuw pas populair. Daarvoor waren het luxeartikelen in de vestzak.

    Grappig trouwens: een tijd terug deden sommigen juist hun horloge in de kast omdat ze een mobiel bij zich hadden.

    Ook is er altijd veel “discussie” geweest over de ergonomie van die dingen. Op je polshorloge kijken is een rare beweging: je tordeert je arm, althans je fixeert hem in een onhandige stand. Om die reden droegen/dragen veel mensen hun horloge aan de binnenkant vd pols.

    Ik weet niet welke functionaliteit een iWatch oid moet vervangen, maar ik kan me niet voorstellen dat er zo langdurig op wordt gerommeld als op een schermdevice. Dus “onvermidelijk” in de zin dattie er gaat komen — zeker! Maar verder . . .

    De huidige polshorloge-industrie leeft ook vooral bij dure geavanceerde gadgets voor de showoff. Maar in die zin kunnen ze zeker ook onze YOUniverse verder vormgeven. Zo lang je maar ergens en plein publique mee kunt pielen nietwaar: walkman, ipod, smartphone, apps . . .


    5 maart 2013 om 12:52
    JaapBloem

    @guilherme: dat “ons eerdere artikel” is er 1 van Sander en mij -> 😉

    Laten we vooral de zinnigheid van extra watches en glasses bespreken. Wie verder nog . . . ?


    5 maart 2013 om 13:08
    Tessa Smits

    Ik zie in de iWatch nog een andere hoek die zeer interessant kan zijn; alles dat te maken heeft met eHealth?? Dus dat die horloge ondertussen ook meet wat je hartslag is, je lichaamswarmte etc. Met mooie health apps natuurlijk …. enig idee of ze ook met dit soort zaken bezig zijn?


    5 maart 2013 om 13:19
    JaapBloem

    Zou Apple er niet gewoon op uit zijn om die grote groep eigenwijze polshorlogedragers met een dumb phone via vernieuwing van HUN vertrouwde gadget aan een iPhone-achtige app-beleving te helpen . . . ?


    6 maart 2013 om 05:34
    Osman Bangura

    Interesting!


    11 maart 2013 om 13:13
    jan

    @Tessa dat zou toch een super iets zijn!! Mag van mij gelijk wel op de markt worden geintroduceerd.. Het lijkt me echt een super handig ding, denk ook dat er veel animo voor zal zijn


    11 maart 2013 om 15:25
    Peter Steemers

    De iWatch vernieuwend? Niet echt. Zoals in een eerdere reactie al aangegeven, zie Sony. Maar vooral de Pebble watch. Alle functionalitiet van de iWatch aanwezig zoals we dat nu met z’n allen aan het gissen zijn, maar nog leuker is dat die jongens (want dat zijn het) met Crowdfunding hun nieuwe produkt hebben ontwikkeld.

    Zie http://www.getpebble.com


    12 maart 2013 om 17:17
    peter

    Leuk van Apple wat ik als apple gebruiker waardeer maar ja Sony wordt vergeten maar wat dacht je van Seiko?


    6 januari 2020 om 23:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!