De Metagids #5: Trendcyclus krijgt de vorm van een haaienvin

18 januari 2022, 10:00

In de vorige Metagids (nummer 4, Hoe TikTok iedere seconde onze cultuur verder vormgeeft) schreef ik hoe Generatie Z en Alpha, de generaties die nooit een tijdperk zonder internet hebben meegemaakt, met hun online gedrag en taalgebruik het internet van de toekomst (lees: metaversum) vormgeven. “De hieruit voortvloeiende internetcultuur domineert inmiddels alle bestaande culturen en geeft zo richting aan onze samenleving en democratie.”

De afgelopen twee jaar is Sander Duivestein ondergedoken in de wereld van deepfakes, nepnieuws, samenzweringstheorieën, influencers, virtuele mensen, generatie Z, memes, crypto, NFTs, Web 3.0, virtual reality en de Metaverse. Dit heeft geresulteerd in het boek Echt Nep waarin wordt geschetst hoe nep en echt dwars door elkaar heen lopen en hoe het mogelijk is dat nep meer waard is dan echt. In De Metagids duidt hij wekelijks op Marketingfacts wat de impact van de Metaverse op onze economie en maatschappij is.

Een van de meest interessante aspecten aan deze zo ontstane internetcultuur is de versnelling die er aan trendcycli is meegegeven. Een trendcyclus doorloopt nog steeds dezelfde fasen, ze zijn alleen gecomprimeerd: “Met de opkomst van sociale media, de algoritmische segmentatie van smaak en het griezelige vermogen om elk hoekje van een internetniche te verzadigen met het nieuwste essentiële item, is de duur van de trendcyclus drastisch verminderd.”

In hun boek Big Bang Disruption (2014) duiden auteurs Larry Downes en Paul Nunes deze kentering met onderstaande figuur. De adoptie verloopt volgens hen voortaan via de vorm van een haaienvin.

TikTok is het ideale platform waar deze trendversnelling het beste tot uiting komt. De visuele korte filmpjes, het onderliggende algoritme, de enorme hoeveelheid aan influencers en een potentieel miljarden publiek zorgt ervoor dat het consumptiepatroon aan het veranderen is. In de wereld van de mode zien we dit effect direct terug. Fast fashion wordt ultra fast fashion (met alle gevolgen van dien).

We leven niet langer in het tijdperk van tijdloze fashion, maar in dat van “one-wear-wonders”. Bedrijven als Shein, Zara, Princess Polly en Amazon spinnen garen bij al deze micro-trends. Deze versnelling heeft overigens ook nog een nieuw woord opgeleverd, dat duidelijk maakt wanneer iets niet meer hip of cool is, namelijk “cheugy”. De tijd die gecomprimeerd wordt, is wat mijn betreft een terugkerende factor in alles wat met de metaverse te maken heeft.

1. Waarom komt de Metaverse NU tot ontwikkeling?

Why Is The Metaverse Now Happening? Volgens de auteur van dit artikel spelen drie factoren een fundamentele rol in de opkomst van de metaverse. Het is allereerst “timing”, de coronapandemie heeft een enorme impact gehad om consumentengedrag. Noodgedwongen brengen we meer tijd thuis en achter ons scherm door. Wat voor 2030 in de planning stond, is al in 2020 gerealiseerd. De toekomst is naar voren gehaald. Het tweede punt is “technologie”, Blockchain/Defi/Web3, 5G/6G, geavanceerde GPUs, cloud gaming en grafische engines zoals Unity en Unreal, hardware zoals de Oculus Quest 2 hebben de metaverse binnen handbereik gehaald. Als derde punt noemt hij “generatiebereidheid”, over de rug van Generatie Z worden we allemaal in hun leefwereld getrokken.

2. Trend forecasters op TikTok

Feeling out of touch? TikTok and Gen Z have completely changed the way trends work. Met al deze microtrends, die even snel verschijnen als verdwijnen, hoe kun je je als bedrijf, als merk, in al dit geweld staande houden. Het beste kun je luisteren naar de trend forecasters op TikTok zelf. Voor 2020 voorspellen zij de opkomst van: Indie Sleaze, Avant Apocalypse, The New Space Age, BalletCore, LolitaCore, Hyper Gen Z en Die, Cry Hate.

3. Sleepy Chicken trend op TikTok

Doctors Warn Against Dangerous ‘Sleepy Chicken’ TikTok Trend. Niet van iedere microtrend is uit te leggen wat het nut hiervan is. Een van de meeste bizarre trends van de afgelopen week is die van “sleepy chicken”, dit is een kipfilter die gemarinieerd in hoestsiroop wordt gebakken. Gifgroen en gevaarlijk voor de gezondheid!

4. Novak Djokovic en Unvaxxed Sperm

Novak Djokovic Is the New Face of the ‘Unvaxxed Sperm’ Movement. Ik vond het een opvallend bericht. Niet alleen wisten trollen de allereerste rechtszitting te verstoren door de controle van de stream over te nemen en porno uit te zenden, maar ook wisten de antivaxxers de tennisster op hun schild te hijsen. Ongewild werd Djokovic het hoofd van de Unvaxxed Sperm-beweging, een tegenbeweging die gebaseerd is op het idee dat het sperma van ongevaccineerde mannen in de toekomst een fortuin waard is. In een tijdperk waarin feit en fictie versneld dwars door elkaar heen lopen en de gepercipieerde realiteit dankzij de inzet van kunstmatige intelligentie gemakkelijk te manipuleren is, geeft het Djokovic-debacle de wappies een stok om mee te slaan. Met zijn status als wereldtennistopper had Djokovic beter moeten weten en zijn invloed op een constructieve manier moeten aanwenden. Blij dat het met een sisser is afgelopen en dat in Down Under niet de vlam in de pan is geslagen.

5. Walmart bereidt zich voor op de Metaverse

Walmart is quietly preparing to enter the metaverse. De Amerikaanse supermarktketen heeft afgelopen maand een aantal patenten ingediend rondom een eigen cryptomunt, NFTs en de metaverse. Nu maar hopen dat hun oude plannen omtrent Virtual Reality niet worden doorgezet, want dat levert geen Metaverse op, maar een Metaworse.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief