De lockdown is goed voor de omzet van Bloomon

Interview met Patrick Hurenkamp van de bloemenwebshop

De lockdown is goed voor de omzet van Bloomon

Online bloemenwinkel Bloomon werd bekend met een overzichtelijk model: een abonnement waarmee je elke twee weken een nieuw boeket bloemen op tafel krijgt. Daarin speelde twee begrippen een belangrijke rol. Vers, waardoor bloemen minimaal 10 dagen konden blijven staan. En verrassend: minder groen, meer spannende nieuwe bloemen. Inmiddels zit Bloomon in vijf verschillende landen en kun je naast een abonnement ook kiezen voor losse bossen.

Bloomon-oprichter Patrick Hurenkamp: “Het is belangrijk dat je flexibel bent en dicht op de klant blijft zitten. In het begin hadden we te maken met early adopters: mensen die ons gelijk omarmden en voor de iconische bos bloemen gingen.  Maar we zien nu dat we andere segmenten krijgen. Klanten die heel trouw elke twee weken een bos van ons ontvangen en ook wel weer eens op een andere manier verrast willen worden met nieuwe vormen, met nieuwe boeketten. We hebben klanten die binnenkomen en juist voor die iconische bos gaan, maar ook mannen die geen bloemen voor zichzelf kopen maar wel als cadeau. Al die segmenten moet je op een andere manier bedienen, en dat vergt best wel veel energie en tijd van ons en dat had ik van tevoren niet bedacht.”

2020 is een goed jaar

Toch hoor je Hurenkamp niet klagen. Bloomon draait sinds tweede helft van 2019 break even. En 2020 wordt een goed jaar. “De eerste paar weken van de lockdown stond iedereen in crisisstand. Het was onzeker of de bloemen wel konden worden aangeleverd. Maar zowel de kwekers als wij hebben ons snel herpakt. Daarna zijn mensen massaal bloemen gaan kopen. Mensen werken veel meer thuis. Daar moet het gezellig zijn. Maar er worden ook bloemen gekocht om cadeau te geven: bijvoorbeeld binnen de zorg om mensen een hart onder de riem te steken. We hebben nog nooit zo’n succesvolle Moederdag gehad als dit jaar. Het was echt massaal.”

“We hebben nog nooit zo’n succesvolle Moederdag gehad als dit jaar”

Veel van het geld dat wordt verdiend wordt direct weer geïnvesteerd. In de uitbreiding naar het buitenland bijvoorbeeld. “In Nederland konden we in het begin snel groeien, mensen weten hier al veel van bloemen. In Duitsland vonden ze het met gek dat bloemen nog in de knop zaten en die hadden moeite met het abonnementsmodel. Dus per land zie je grote verschillen en moet je dus soms meer en soms minder moeite doen. In Duitsland hebben we ons product bijvoorbeeld fysiek uitgestald.” Om online bekend te worden als consumentenmerk kost ook meer geld dan zes jaar geleden. “Je moet creatief zijn in je marketing en vooral zorgen dat mensen ontzettend tevreden zijn en je willen promoten bij vrienden en familie, want dat blijft een goede manier om te groeien.”

Rebelse tulp

Een belangrijke uitdaging is het tegengaan van verzadiging. Je kunt je voorstellen dat iemand na een jaar lang elke twee weken een bos bloemen op tafel wel weer eens wat anders wil. Daar speelt Bloomon bewust op in. “Dat is één van mijn grootste uitdagingen. We willen geen verzadiging krijgen bij de klanten. Daar past bijvoorbeeld een nieuw abonnement in dat we vorig jaar hebben geïntroduceerd: Atelier. Dat zijn een soort kleine kunstwerkjes voor op tafel die afwijken van de iconische bos. En je ziet dat klanten die al een paar jaar bij ons zijn meer kiezen voor die nieuwe vormen. Daar horen ook andere typen vazen bij. Zo gaan we de verzadiging tegen.” Om te kunnen blijven vernieuwen werkt Bloomon samen met bloemsierkunstenaars en art directors. En ook de veredelaars en kwekers spelen een belangrijke rol. “Daarmee hebben we invloed op vorm en kleur.” Denk aan de rebelse tulp: met rafelranden en een bijzondere kleur.

Wat betreft de ambities voor de komende jaren is Hurenkamp duidelijk: doorgroeien in de vijf landen waarin het bedrijf nu actief is. Daarnaast staat duurzaamheid hoog op de agenda. Die ambitie heeft betrekking op zowel de bloemen, die met zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen moeten worden gekweekt, maar ook op transport. “Ik denk dat veel klanten het heel belangrijk vinden en het ook mooi vinden om meer te horen over de ontwikkelingen die er zijn. Ik merk ook dat ons team van circa 100 man er ook heel enthousiast over is om hier stappen in te zetten. Dus een mooi, waar kan biologisch, product uitleveren maar ook het groener maken van uitleveren. Daar zit een enorme drive en passie in.”

Bekijk hier het hele interview met Patrick Hurenkamp:

 


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.