De kracht van location-based couponing

4 april 2014, 10:29

Ontdek zelf de mogelijkheden van geofencing tijdens appril-festival

Starbucks heeft sinds vorig jaar een nieuw geofencing dashboard en is het systeem op dit moment in Noord-Amerika aan het uitrollen. Het dashboard biedt duidelijkheid in gegevens en informatiestromen (big data) via een eenvoudige bediening. Voor de ontwikkeling van dit dashboard was het voor Starbucks belangrijk om in één omgeving te kunnen zien wat de resultaten zijn in een bepaald gebied en binnen dit gebied te kunnen segmenteren. Data zoals (regionale) marktonderzoeksresultaten, het gemiddelde inkomen per blok maar ook het uitgavenpatroon, leeftijd en type persoon waren dusdanig belangrijk voor de regiodirectie dat zij dit er ook in wilde terug zien.

Starbucks, een van de bekendste koffieketens ter wereld, werkt al jaren met locatiegegevens. In eerste instantie gebeurde dat vooral om locaties voor vestigingen te kiezen en te beheren, maar al snel begon men verkoopinformatie over verzorgingsgebieden, klanten, concurrentie, leveranciers en dergelijke te koppelen aan individuele vestigingen. Starbucks verzamelde deze gegevens met het doel om hier onder andere marketingacties voor nieuwe of bestaande klanten op te kunnen baseren. De hoeveelheid data groeide Starbucks al snel boven het hoofd.

De koffieketen besloot om de digitale kaarten niet alleen voor vastgoedbeheer te gebruiken, maar ook om het woon- of werkadres van klanten vast te leggen of om te kunnen zien op welk tijdstip een klant een vestiging bezocht, de producten die men dan kocht, hoe vaak men de zaak opnieuw bezocht, of men ook in het weekend kwam en nog veel meer.

Location Analytics

Het systeem van Starbucks bleek niet alleen al die gegevens in een digitale kaart te kunnen weergeven, maar was ook in staat om analyses te doen. Wat is de relatie tussen het weer en de extra producten die een klant koopt bij zijn koffie of thee? Kopen vaste klanten vaker of juist minder vaak een thermoskan die men in de auto kan meenemen? Zijn het vooral reizigers met het openbaar vervoer die koffie komen drinken? Of juist veel meer wandelaars of automobilisten?

Geotrigger

Een belangrijke trend in location-based innovaties is geotriggering. Dit wordt steeds vaker ingezet door start-ups en developers in een app. Je kunt dit gebruiken om locatiegegevens toe te voegen aan een app. Je creëert hiermee een meeslepende ervaring door geheel persoonlijke berichten te sturen naar (potentiële) klanten of andere systemen als ze binnenkomen, in de buurt zijn of het gebied verlaten.

Start-ups en developers gebruiken geotrigger SDK’s en API’s onder andere om gericht locatiegebaseerde berichten te verzenden zodra klanten of geïnteresseerden binnenkomen of een bepaald gebied verlaten. De dienst kan ook rechtstreeks informatie of acties naar de app sturen, zodat ontwikkelaars een realtime ervaring kunnen creëren door location-based content te integreren. Eind vorig jaar werd al verwacht dat er een gigantische groei zou plaatsvinden op mobile-couponinggebied; een ontwikkeling die in Nederland nog omarmd zal worden.

“Je merkt dat de start-ups en developers community zich echt aan het richten is meer te doen dan alleen online of alleen offline. Met geotriggers en fencing haal je online naar de offline wereld en andersom. Daarnaast is je eindresultaat direct meetbaar waar het allemaal om gaat in marketing.” – Xen Buijs, Manager Start-ups en Developers Programma, Esri

Het dashboard dat voor Starbucks is ontwikkeld bestaat uit een 3-stappenbediening waarop men na de eerste stap al direct overgaat tot activatie en in de laatste stap een overzicht aan beschikbare data per woonblok te zien krijgt.

Bekijk de demo-omgeving net zoals die voor Starbucks is gebouwd. Wellicht interessant om te zien hoe je de korting kan instellen in combinatie met de gewenste segmentatie en real-time de performance in een simulatie te kunnen zien.

Scoupy

Scoupy, wellicht een van de bekendste location-based couponing-bedrijven van Nederlandse bodem, introduceerde enkele weken geleden de volgknop. Door een bedrijf te volgen, wordt de gebruiker op de hoogte gehouden van nieuwe voordeelacties en aanbiedingen van het betreffende bedrijf.

“Zo kan Scoupy haar gebruikers nog meer relevantie gaan bieden; je ontvangt dus steeds vaker enkel nog content van voor jouw relevante aanbieders, waardoor minder ruis ontstaat.” – Valentijn Bras, oprichter en managing director, Scoupy

In de volgende app-release zal de consument, als hij zich binnen 200 meter van zijn favoriete locatie bevindt, ook een pushbericht ontvangen.

Zes weken na introductie van de volgknop zijn er al bijna 100.000 volgconnecties ontstaan. Dat zijn dus al 100.000 actieve en intrinsiek gemotiveerde ‘opt-ins’, afgegeven door consumenten, om van specifieke aanbieders op de hoogte te willen worden gehouden, middels push, e-mail en location-based messaging!

Eindeloze mogelijkheden

Als het verzenden van de juiste boodschap op het juiste moment voor jou belangrijk is, dan kan het nog relevant zijn om dit bericht op de juiste plek te versturen. Realtime, locatiegebaseerde berichten versturen kan uiterst krachtig zijn voor zowel marketing als apps.

Stel je voor dat je een pushbericht naar een klant kan sturen als ze voor uw winkel langs lopen of naar een van de bewoners van uw stad als ze in de buurt zijn. Je kan ook ‘fun’-toepassingen bedenken zoals bijvoorbeeld dat mensen de stad leren kennen doordat ze meldingen ontvangen als ze langs iets interessants lopen.

Ontdek zelf de kracht tijdens appril

Het is eindelijk appril, de maand waar ik de afgelopen tijd met een team naartoe heb gewerkt om een mooi festival neer te zetten in het rauwe Rotterdam. Er staat nu een programma waar we best trots op zijn. Hierbij een selectie voor de komende week:

Geo Hackathon – dinsdag 8 appril

Op dinsdag 8 april vindt er een hackathon plaats tijdens het jaarlijkse Esri GIS Tech in het World Trade Center van Rotterdam. Tijdens de Geo Hackathon werken developers, startups, studenten en ondernemers non-stop aan een product. Een ieder is vrij om zijn idee te pitchen over een interessant onderwerp. Heel de dag zijn (geo) developers- en business experts aanwezig om jouw verder te helpen! Heb je altijd al meer willen weten over geo? Wil je graag een app bouwen met geofencing, real-time data of sentiment meten? Kortom gebruik maken van relevante data, social media en beschikbare API’s?

Het aantal plaatsen is beperkt. Dus schrijf je snel in voor de Geo Hackathon.

Geld verdienen met je app – donderdag 10 appril

Tijdens het ‘Geld verdienen met je app’ event op de ECE Startup Campus staat Bas Jongerius, Manager Operations bij SCOUPY, op het podium. Bas is sinds de oprichting betrokken bij het opzetten van SCOUPY; het digitale kortingsbonnenboekje dat 2,5 jaar geleden begon in de vorm van een app, maar inmiddels is doorontwikkeld tot compleet platform met meer dan 600.000 geregistreerde gebruikers. Bas vertelt over de doorontwikkeling, de acties en de data-analyses om tot een hogere relevantie en conversie te komen.

Leer hoe je jouw app gedownload krijgt en laat je inspireren door de business models van Uber en SCOUPY. Aanmelden voor dit event kan hier: Geld verdienen met je app.

Beide events zijn gratis, maar bij reservering gaan we er wel vanuit dat je daadwerkelijk komt. Bekijk het volledige programma op: appril.nl.

Ervaar het appril-festival 2014 op z’n Rotterdamst! Je bent van harte welkom!

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Lillah

    It’s like you’re on a miossin to save me time and money!


    8 juli 2015 om 07:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!