De highlights van TEDxAmsterdamWomen 2013

17 december 2013, 08:59

Mooie en indrukwekkende verhalen tijdens derde editie

Ideeën, verhalen, kennis, dans, muziek, maar vooral inspiratie was er te vinden in het Okura Hotel. Het derde event van TEDxAmsterdamWomen werd geopend met de talk van de eerste vrouwelijke president van Kosovo, Atifete Jahjaga. Haar indrukwekkende verhaal over de kracht en moed van de vrouwen van Kosovo zette de toon voor een dag met talks direct op een hoog niveau.

Dit artikel heb ik samen geschreven met Annelies Hulshof, communitymanager bij TravelNext.

Mandy Smith, een selfmade paperartist

Een aantal talks sprongen er uit. Zo was er een flinke inspiratie voor de creatieven en dromers: de talk van Mandy Smith ging over het verwezenlijken van haar droom als paper-artist. Ze vertelt hoe ze zich van leek tot professional heeft gewerkt. Welke tegenslagen ze tegenkwam en hoe ze nu wordt gevraagd voor animaties en commercials. Zo maakte zij deze en deze commercial voor respectievelijk Toyota en Volkskrant.

Evan Kohlman over stereotypen

Van een hele andere orde, maar erg interessant, was de talk van Evan Kohlman over vrouwen in terrorisme. Kohlman laat zien dat we teveel in stereotypen denken en daarmee op een verkeerd been gezet kunnen worden. Een terrorist is al snel een “angry, bearded young man” in onze gedachten. Kohlman toont aan dat dit duidelijk een verkeerd beeld is en geeft een opsomming van de indrukwekkende lijst van vrouwelijke terroristen, die geenszins voor hun mannelijke collega’s onderdoen. Het was bijzonder om de gezichten van de gevaarlijkste vrouwen ter wereld in 19 minuten zo groot voorbij te zien komen. De meesten zien er eigenlijk net zo “gewoon” uit als wij en dat maakt het zo interessant. Wat zijn de drijfveren van deze vrouwen en hoe komen “doodgewone” vrouwen uit bijvoorbeeld de UK of de US in dit soort kringen terecht?

Janneke Niessen over de angst om te mislukken

Voor de ondernemers onder ons is het verhaal van Janneke Niessen waarschijnlijk een feest der herkenning. Zij is o.a. co-founder van Improve Digital en kent als geen ander de klappen van de zweep van het ondernemerschap. Ooit had ze bedacht nooit meer te gaan ondernemen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Wat we vooral van haar kunnen leren is haar oneindige doorzettingsvermogen en haar visie op mislukking. Volgens haar is de scheiding tussen succes en mislukking een hele dunne. En hoe dun die lijn is, zo groot is volgens haar het verschil in perceptie van deze twee begrippen. Ze is ervan overtuigd dat we anders naar mislukking moeten gaan kijken. Het idee dat iets kan mislukken, boezemt angst in en houdt mensen tegen. Echter, de meeste successen zijn te danken aan eerdere, minder goed gelukte, initiatieven. Met die eerdere pogingen is immers kennis opgedaan om later wel tot succes te komen. Mislukking heeft dus een enorme waarde en dat mogen we niet vergeten.

Aynouk Tan over de marketing van mode merken

Een bijzondere verschijning betreedt het podium, Aynouk Tan trekt ons direct bij onze haren: wat zie je? Zie je een freak, een attention-seeker of zie je iemand? Aynouk geeft ons een inspirerende talk over hoe zij de modewereld en haar merken, attitudes en marketing ziet. Ze legt uit hoe zich veranderde van een ‘gewone’ vrouw in iemand die ervan houdt zich opvallend te kleden. Ze werd een fashion icon, ze kon er zelfs haar brood ermee verdienen als een personal brand. Als fashion editor won ze de Fashion Icon Award in 2008. Haar droom was compleet.

Maar ze bedacht zich dat het leven dat ze leidde, ontzettend ver van haar ware ik stond. Kleding is volgens Aynouk een brug tussen het innerlijk en het uiterlijk, want kleding maakt dat de buitenwereld ons op een bepaalde manier waarneemt, en vervolgens voelen we ons zo. Ze geeft een herkenbaar voorbeeld over het sexy jurkje: we dragen hem, de wereld ziet je als sexy, dus voelen we ons sexy. We worden één met het beeld dat de omgeving van ons heeft. Ze raakte enorm geïnteresseerd in de macht van appearances en vroeg zich af: waarom dragen we wat we dragen? Wie beslist er wat beauty is? Hoe bekijken we elkaar eigenlijk in onze maatschappij? In hoeverre kunnen we eigenlijk nog een uniek persoon zijn als we zo op stereotypen en vooroordelen blijven hangen? Vragen die Aynouk terecht stelt en die het overdenken waard zijn.

Volgens haar zijn er drie antwoorden op deze vragen:

  1. Modemerken bouwen luchtkastelen, maken van een ‘piece of fabric’ een waardevol stuk, door gebruik te maken van PR-bureaus, catwalkshows en advertising. Wanneer zij deze marketing niet in zouden zetten, blijft het kledingstuk slechts een kledingstuk, zonder verdere betekenis. Merken laden die betekenis door de boodschap door te geven: als je ons niet koopt, dan ben je niet waardig genoeg. Aynouk geeft aan dat we die merken kopen om ons wel waardig genoeg te voelen, met andere woorden: we kopen daarmee ons zelfvertrouwen. En die betekenis, waarde en ons zelfvertrouwen, daar leggen we flink wat euro’s voor neer.
  2. Mode is een sociale relatie, we communiceren met de betekenis van onze kledingstukken. De betekenis die een merk aan een kledingstuk geeft, nemen we aan en wordt een waarheid. Mode is een taal, een lens, waarmee we de wereld waarnemen.
  3. Authenticiteit is een illusie, we denken authenticiteit te kunnen kopen, maar dat is een paradox. We kopen een identiteit, die bestaat uit verschillende luchtkastelen die samen maken wie wij zijn en bepalen hoe we anderen zien.

Aynouk roept mensen op te beseffen dat we leven in een illusie, een bril op hebben waarmee we enkel luchtkastelen zien. We houden ons vast aan vooroordelen, die gebaseerd zijn op stereotypering, sexisme, discriminatie, zonder dat we het door hebben.

We kunnen enkel door ons dit alles bewust te zijn onze manier van kijken naar anderen en onszelf veranderen. Ze sluit af met de treffende woorden: “I am never what I wear, I dare you to take a second look!

Femke Marcar
Media director bij MassMovement

Femke Marcar is media director bij full service digital agency MassMovement. Zij adviseert klanten over digitale mediastrategie, social media en content. Daarnaast steekt ze graag haar tijd in haar eigen contentsites voor hondenbezitters.

Categorie

1 Reactie

    Boog

    The hontesy of your posting shines through


    25 april 2016 om 21:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!