De “hashtag-wars” van Obama en Romney

De “hashtag-wars” van Obama en Romney

Het lijkt alsof ze het er om doen hier in de V.S., maar op dit moment is het in de aanloop naar de presidentsverkiezingen echt akelig spannend. Na de slechte performance van Obama in het eerste televisiedebat en zijn comeback in het tweede debat is het vanavond de vraag welke kant het dubbeltje op gaat vallen. Dat is des te opvallender omdat de Republikeinse presidentskandidaat Romney er in sociale media behoorlijk van langs kreeg de afgelopen week. Of heeft hem dat juist geholpen? De Gaga-index voorspelt ondertussen dat Romney rechtstreeks afstevent op een overwinning.

Binders full of women

Even leek het gesneden koek voor Obama. Vlak na het tweede televisiedebat vond tweederde van de Amerikanen aan dat hij het een stuk beter had gedaan dan verwacht. Bij Romney lag dat percentage een stuk lager. Alsof dat nog niet genoeg was, stortten de sociale media zich ineens massaal op Romney. Hij gaf live in het tweede debat aan dat hij, om de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt te verbeteren, ooit opdracht had gegeven om meer vrouwelijke sollicitanten te werven. Het resultaat van dat verzoek zou zijn dat hij "binders full of women" kreeg opgestuurd. Het idee van 'multomappen vol vrouwen' inspireerde honderden creatieve geesten die Romney's uitspraak stuk voor stuk belachelijk maakten.

Amazon

Het houdt niet op bij deze beeldgrappen. Inmiddels is Amazon zo ongeveer omgetoverd tot een forum waarop duizenden reviewers van multomappen laten weten of hun bij Amazon gekochte binder geschikt is voor het inbinden van vrouwen. Supercreatief en erg komisch om even te lezen dus.


Je zou denken dat al deze aandacht misschien negatief uitpakt voor Romney, maar niks is minder waar. In de afgelopen dagen signaleren de polls uit mijn vorige blogbijdrage dat het, in tegenstelling tot een week geleden, nu echt een nek-aan-nek-race is geworden.

Het campagneteam van Obama heeft ondertussen een nieuw social media-offensief bedacht onder de noemer #romnesia, een hashtag die slaat op de vermeende draaikonterij van Romney in de debatten. Niet een woord dat zomaar uit de lucht komt vallen: het is een korte, pakkende term die zonder uitleg kan dienen als krachtig statement.

RT if you agree: We don’t need a president with #Romnesia in the White House.

— Barack Obama (@BarackObama) October 19, 2012

 

Wilders

 

Laten we dit verschijnsel in Nederland nou al een hele tijd kennen. Inderdaad: Geert Wilders is er een meester in. Hij heeft op dezelfde manier al een boel slimme woorden bedacht die het landelijke nieuws even hebben beheersd. Alleen al door dit soort woorden te gebruiken ben je onderdeel van een campagne geworden. Heel slim. De site van Bloomberg heeft het vanochtend over de zogenaamde "hashtagwars", terwijl de site van Forbes spreekt over een "made for social media attack line". Wilders avant la lettre.

Maar zijn hashtagwars en social media-aandacht sleutel voor een overwinning? Eigenlijk weten we het antwoord daarop al. De "binders full of women" van Romney leverden heel veel media aandacht op - ook traditionele media deden vrolijk mee (zie video hieronder) - maar in de peilingen kruipt het momentum op dit moment toch echt naar Romney. En met betrekking tot de eerder aangehaalde Geert Wilders: we weten allemaal hoe het met hem is afgelopen in de laatste verkiezingen.

Gaga-index

Overigens staat de Gaga-index uit mijn vorige artikel flink in het voordeel van Romney: er wordt de laatste dagen in de V.S. meer naar Republikeinse artiesten geluisterd dan naar Democratische artiesten. En het gat lijkt alleen maar groter te worden.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Verfrissende fijne invalshoek! Thanks for keeping us posted!

    geplaatst op
  • Mooie artikel Hans. Vooral mooi einde met de video erbij! Zo zie je maar net zoals ProjectX hoe snel iets kan worden opgepakt en wat er daarna mee gebeurt.

    Interessant!

    geplaatst op
  • Dank beiden! @wouter - ik vind het razend interessant OF en zoja HOE je een 'big bang' kunt regisseren. Natuurlijk weet ik dat het niet kan, omdat onvoorspelbaarheid randvoorwaardelijk lijkt bij dit soort dingen, maar toch.
    Wat blijft social media toch superspannend, zeker in deze beginjaren..

    geplaatst op
  • Dit is niet de eerste keer dat Obama briljant de hashtag gebruikt. Toen de republikeinen hem wilde 'pakken' op de hoge benzineprijs met de hashtag #gas250 kocht hij (zijn team dus) een promoted search waarbij bovenaan een tweet van Obama verscheen met een tekst waarom Obama minder afhankelijk wilde worden van het Midden-Oosten. (http://twittermania.nl/2012/02/politieke-guerrilla-marketing-op-twitter/)
    En ook recent toen Romney hem wilde 'pakken' met #areyoubetteroff http://twittermania.nl/2012/09/republikeinen-snappen-twitter-hashtags-nog-niet-helemaal/

    geplaatst op
  • Mooie voorbeelden, dank! Naast de hastags is ook de promoted tweets / SEA strategie inderdaad ook razend interessant om in kaart te brengen. De snelheid waarmee gereageerd wordt op online trends vind ik indrukwekkend. Benieuwd waar paid geschikter voor is: voor fondsenwerving of voor het beinvloeden van de publieke opinie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.