De grootste marketinguitdaging van 2012
Waar is die marketeer nu mee bezig?
Wat is de grootste uitdaging voor de marketeer in 2012? En zijn die uitdagingen hetzelfde op de gebieden als social, search, e-mailmarketing en e-commerce?
Wat zijn de grootste uitdagingen voor de marketeer?
Iedere marketeer weet waar hij zich dagelijks mee bezighoudt, maar gaat die aandacht naar dezelfde gebieden als hij zegt waar de uitdagingen liggen? Dit jaar wordt het Marketingfacts Jaarboek samengesteld in samenwerking met verschillende digital marketing-specialisten. Een kleine blik in Jaarboek van 2011 laat zien dat er op ieder deelgebied wel onderzoek wordt gedaan naar uitdagingen. Maar wat is nu echt de grootste uitdaging?
Een recente Nederlandse benchmark onder e-mailmarketeers laat zien dat belangrijke uitdagingen voor marketeers onder andere bestaan uit:
-
meer waarde uit klantrelaties halen;
-
maken van relevante content;
-
integratie met Social Media;
-
meten en verbeteren van de ROI.
Maar niet heus
Tenminste… dit zijn de vaakst genoemde uitdagingen. In onderzoeken wordt vaak gevraagd welke uitdagingen de marketeer heeft, met een keuzelijst waar hij uit mag kiezen. Niet welke hij nu écht het belangrijkste vindt en waar hij de meeste tijd aan besteedt. Met als gevolg dat bredere benoemingen als “meer waarde halen uit klantrelaties” per definitie hoger scoren dan specifiekere uitdagingen.
De vraag staat dus nog steeds open: wat is de marketinguitdaging waar je nu echt het meeste mee bezig bent elke dag?
Beantwoord de vraag en maak kans op het jaarboek
In het jaarboek wordt ruimte ingeruimd voor een how-to en tips op de digital marketing-gebieden. Laat in de comments weten wat jouw grootste marketinguitdaging is en maak kans op een gesigneerde kopie van het jaarboek. En wie weet wordt jouw uitdaging uitgewerkt als how-to/tips in het Jaarboek 2012 (uiteraard na goedkeuring van en in overleg met jou)!
Credits afbeelding: Sebastian Mary (cc)
V: Wat zijn de grootste uitdagingen voor de marketeer?
A: Ik zou zeggen goede advertentie modellen voor mobiele platformen. En is de doelgroep echt zo verschillende bij andere besturingssystemen (iOS, Android, RIM & WP7.5)?
Hoe definieer je goed? Is dat wanneer je een hoge conversie hebt of juist wanneer er een meerwaarde is voor de gebruiker? Of juist de snelheid van ontwikkelen om kosten te drukken?
Allemaal haken en ogen waar ik nu mee aan het sparren ben, ben erg benieuwd naar jullie visie (ps: Dit is tevens mijn afstudeeropdracht).
Wat is de grootste uitdaging voor de marketeer in 2012?
2012 mooier, beter, effectiever, leuker en opmerkelijker maken dan het jaar 2011.
Op welke manier dan ook.
De juiste partners vinden zodat ik met een minimale besteding maximale pmc’s kan neerzetten en de interesse van lezeressen en adverteerders kan houden!
@christian
Dat is een mooie positieve insteek. Maar wat is jouw plan om 2012 mooier, beter, effectiever, leuker en opmerkelijker te maken?. 🙂
@Khalid
Punt 2 klinkt interessant, alleen is het mij nog niet erg duidelijk welke kant je wilt opgaan.
Wat is de grootste uitdaging voor de marketeer in 2012?
“Het binden, boeien, behouden en verder uitbouwen van een online community!”
De uitdaging voor marketeers om communities te binden, te boeien en te behouden. Daarnaast wil je bepaalde (lange termijn) doelstellingen verwezenlijken binnen je community en wil je daarom je community verder uitbouwen.
Advies: Marketeers maak gebruik van je intuïtie, onderlinge feeling tussen organisaties en relaties dient aanwezig te zijn in een community. Daar moet je als marketeer aan werken, dat moet je overal in zien en in terug laten komen.
Inlevingsvermogen, trots zijn op, onderling respect, beloftes nakomen, interactie en 24/7 reactie zijn succesfactoren voor het binden, boeien, behouden en verder uitbouwen van een online community.
@lennard, ik ga het boek bekijken!
Als marketeer bij een full service e-commerce dienstverlener waar we performance based werken blijft de complexiteit van het hele proces en alle deelprocessen de grootste uitdaging. Maar da’s misschien een beetje vaag.
Een paar voorbeelden: we zijn niet alleen met marketing bezig, maar moeten ook de operatie goed kennen. We optimaliseren niet alleen voor conversie, maar denken hierbij ook aan retouren (want deze zijn kostbaar). We zoeken partners die passen bij onze manier van werken. Maar natuurlijk doen we ook graag veel zelf.
Iets specifieker denk ik dat, los van vele details die specifiek gelden voor een bepaalde marketingtool, het grootschalige(re) gebruik van mobiele devices en customer intelligence, zoals Khalid hierboven noemt, twee factoren zijn die een grote invloed hebben op ‘de juiste informatie voor de juiste ontvanger op het juiste tijdstip’, een onderwerp waar we dit jaar nog meer mee bezig moeten zijn dan ooit.
Interessante vraag!
Mijn dagelijkse uitdaging is om dezelfde message wereldwijd over te brengen (online, offline, mobiel), maar wel rekening houden met de locale cultuur.
@Michel Bedankt voor die toevoeging Michel. Bedoel je dat het lastig is om rekening te houden met “alles” wanneer het gaat om het optimaliseren van marketing?
@remco Bij organisaties die internationaal werken zijn er NOG meer uitdagingen. More countries, more problems? Houden jullie alles gecentraliseerd of gebeurt de magie juist meer lokaal?
@Jordie
Wij opereren erg internationaal, onze grootste markten zijn Europe, Americas en Azie. Hiervoor hebben we alle marketing activiteiten gecentraliseerd in Nederland, dat maakt de uitdaging des te groter. Als je al nagaat dat in een klein land als Nederland al grote verschillen tussen Oost en West zijn, hoeveel verschillen zijn er dan wel niet wereldwijd? Voorlopig proberen we per werelddeel te kijken, maar het aanpassen van de marketing activities per regio/land wordt steeds belangrijker.
In LA hebben we een tweede office waar we wel expertise vandaan kunnen halen. Voor landen waar we veel zaken mee doen, hebben we een distributeur/partner ter ondersteuning en in de overige landen moeten we het vanuit Nederland sturen.
@Jordie: Sowieso als het gaat om hoe wij binnen onze organisatie marketing bedrijven. Vooral het feit dat we full service dienstverlening aanbieden maakt dat we breder moeten kijken, en verder door moeten denken. Da’s best een uitdaging, maar wel een hele leuke.
@Jordie, ga ik lezen.. Bedankt!
MIJN uitdaging voor 2012 is: terug naar de bestaansreden van mijn business.
Waarom doe je wat je doet? We zijn namelijk allemaal te veel bezig met wat we doen en hoe we dit doen. Ik denk dat wanneer je succesvol wilt zijn je moet nadenken hoe je van klanten ambassadeurs kan maken en dit kun je alleen doen wanneer jouw klanten en medewerkers geloven in de bestaansreden van je organisatie.
Ohja.. en je bestaansreden is natuurlijk niet zoveel mogelijk geld verdienen, dat is het resultaat ervan. Denk na over wat je zou willen veranderen in de wereld met je organisatie!
@all: dank voor jullie reacties. Met het nieuwe jaarboek daadwerkelijk op komst (ca. 1 juni), heeft de onafhankelijke jury van Nobelprijswinnaars en Veterdiplomahouders (maar dan zonder de Nobelprijswinnaars) unaniem besloten dat Michels reacties het meest in aanmerking komen voor een gratis exemplaar!
Michel, ik stuur je een e-mail voor de opvolging. Het Marketingfacts Jaarboek 2012 komt naar je toe (nog voor het begin van) deze zomer!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!