De Google Plus-box, wat heb je daar nou aan?

De Google Plus-box, wat heb je daar nou aan?

De Google Plus-box, velen hebben deze waarschijnlijk al wel ooit gezien, maar er nauwelijks aandacht aan besteed. Vandaar deze post, waarbij ik inga op de verschijning van de Google Plus-box voor bedrijven. Wat is het, wat is het effect en wat is de Google Knowledge Graph, het overkoepelende geheel waar de Google Plus deel van uitmaakt?

Om te beginnen, de Google Plus-box is niet helemaal nieuw. Sterker nog, het wordt in Nederland al sinds medio 2012 regelmatig vertoond bij de Google-zoekresultaten op de desktop. Het valt me echter op dat de box, ondanks zijn opvallende verschijning, bij velen nog niet bekend is.

1. Wat is de Google Plus-box?

De Google Plus-box is er in twee vormen, maar in Nederland wordt er maar één regelmatig vertoond. Dat is de Google Plus-box voor bedrijven en het betreft een kader aan de rechterkant van de zoekresultaten. In dit kader, oftewel box, staat een directe link naar de Google Plus-pagina die hoort bij het bedrijf dat als eerste resultaat in de organische resultaten verschijnt.

Google Plus box

Wat valt er te zien? In de Google Plus-box verschijnen het logo en de naam van de Google Plus-pagina. Tevens is aangegeven dat het een Google Plus-resultaat betreft. Soms staat daarbij ook vermeld hoeveel volgers de Google Plus-pagina heeft. Het ontwerp van de box is regelmatig aan verandering onderhevig. Het lijkt erop dat ook Google de ideale vorm nog niet gevonden heeft.

Onder de algemene gegevens staat vervolgens een recente update van de Google Plus-pagina. Dit is één van de voorwaarden om een box vertoond te krijgen. Tot enkele weken terug werd standaard de meest recente update geplaatst. Sinds kort kan het ook zijn dat er een oudere post met meer engagement getoond wordt, zoals in het Marketingfacts-voorbeeld hierboven.

2. Wanneer wordt een Google Plus-box vertoond?

De Google Plus-box wordt vertoond bij een rechtstreekse zoekopdracht naar een bedrijf of onderneming, ook wel een navigatiezoekopdracht genoemd. Een voorbeeld van een dergelijke zoekterm is 'Marketingfacts' of 'NU.nl'.

De resultaten bij navigatiezoekopdrachten kenmerken zich door een aantal factoren. Om te beginnen zijn organische sitelinks voor het eerste resultaat gebruikelijk. Voor de volledigheid: sitelinks zijn aanvullende resultaten van één website onder het eerste resultaat. Door de extra links worden er op de eerste pagina, als we de sitelinks niet meerekenen, ook slechts 7 resultaten getoond – tel maar na!

Verder worden bij navigatiezoektermen vaak geen advertenties weergegeven aan de rechterkant in Google. Dat is terug te leiden naar de navigatie-intentie van de zoekopdracht, waarin een gebruiker duidelijk aangeeft naar welk bedrijf of website hij/zij wil navigeren. Hierdoor is het voor veel andere partijen niet interessant om op deze term te adverteren, al is dat vaak wel toegestaan.

Heb je op een zoektem - meestal je bedrijfsnaam - een eerste resultaat, dan is het mogelijk dat er een Google Plus-box getoond wordt. Behalve de zoekterm zijn er nog enkele factoren die het vertonen van de Google Plus-box beïnvloeden:

  1. Een koppeling tussen de website en de Google Plus-pagina is een vereiste. Zorg dat je Google Plus-pagina linkt naar je website, maar ook dat op je website een verwijzing staat naar naar je Google Plus-pagina.
  2. Actualiteit (freshness). Tot enkele weken terug was een post in de afgelopen 72 uur een vereiste. Deze strikte tijdlijn lijkt nu deels losgelaten te zijn, maar activiteit op Google Plus blijft een voorwaarde.
  3. Populariteit van de pagina. Hoeveel volgers, +1's en activiteit de pagina heeft, spelen een rol, alhoewel in mindere mate: we hebben de Google Plus-box gezien bij pagina's met minder dan 100 volgers.
  4. Gulheid van Google. Ook al heb je recent een post geplaatst en is je Google Plus-pagina goed gelinkt aan je website, dat betekent nog niet dat de Google Plus-box ook vertoond wordt. Zoals met alle verrijkingen van zoekresultaten, blijft het Google dat bepaalt of het wel of niet vertoond wordt.

Bovenstaande factoren zijn een combinatie van eigen ervaringen en een Amerikaans onderzoek.

3. Leuk, maar wat heb je er aan?

Er zijn verschillende partijen die een effect merken van de box. Wat zijn voor hen de voor- en nadelen en effecten van het vertonen van de box?

  • Laten we om te beginnen uitgaan van de Google-gebruiker. Deze krijgt een rijker resultaat bij een navigatie zoekopdracht.
  • Daarna de website met Google Plus-box, deze krijgt ook een aantrekkelijker zoekresultaat, mogelijk meer bezoek/activiteit op de Google plus pagina, maar daardoor ook mogelijk gaat dat ten koste van organisch bezoek naar de website.
  • Google zelf biedt haar gebruikers aantrekkelijker vormgegeven zoekresultatenpagina’s en natuurlijk meer zichtbaarheid aan Google Plus, zonder dat het ten koste gaat van advertenties.
  • Voor concurrerende adverteerders is de box mogelijk een nadeel, door de mindere zichtbaarheid. Ik heb overigens nog geen box gezien waarbij een derde partij adverteerde op de merknaam van een ander.

4. Wat vinden bedrijven van de Google Plus-box?

In theorie is er twijfel of de Google Plus-box nu wel of niet positief is voor een bedrijf. Om hier meer inzicht bij te krijgen, heb ik navraag gedaan bij twee bedrijven waar de box vertoond wordt, Score en bol.com.

Willem Keller, online marketeer bij Score, geeft aan dat het lastig is om een antwoord te geven op de vraag of de Google Plus-box positief voor hen is. De belangrijkste reden hiervoor is dat het verkeer naar de Google Plus-pagina niet meetbaar is. Wel is duidelijk dat het bezoek naar de website vanuit Google Plus niet enorm is, maar dat is niet rechtstreeks naar de box te herleiden. Desondanks probeert Score regelmatig te posten op Google Plus om de box te krijgen, voor de herkenbaarheid en uitstraling in de zoekresultaten.

Een vergelijkbaar antwoord geeft Tom Smits, SEO-specialist van bol.com. Ook zij zouden graag inzicht krijgen in traffic naar de Google Plus-pagina. Tot enige tijd geleden werd er in de Google Webmasters Tools enig inzicht gegeven, maar dit is verdwenen. In eerste instantie vreesde bol.com voor een daling in CTR op de merknaam, maar daar is geen aantoonbaar bewijs voor.

Kortom, de Google Plus-box is een leuke toevoeging aan de zoekresultaten, maar door gebrek aan inzicht is er nog weinig te zeggen over het effect. Persoonlijk zou ik ieder bedrijf aanmoedigen om de website te koppelen aan de Google Plus-pagina en regelmatig te posten, zodat de Google Plus-box verschijnt. Het zoekresultaat wordt er aantrekkelijker door, het straalt vertrouwen uit voor het merk en ik denk dat het daardoor ook een positief effect op de merkbeleving kan hebben.

5. Google Plus-box, onderdeel van de Google knowledge graph

De Google Plus-box kan gezien worden als onderdeel van de Google Knowledge Graph, waarbij Google rechtstreeks antwoorden geeft op zoekvragen in plaats van het verwijzen naar andere websites waar het antwoord te vinden is. De ideologische gedachte hierachter is dat een zoekmachinegebruiker niet zoekt naar een website, maar naar een antwoord.
De Knowledge Graph is in Nederland nog niet volledig uitgerold. Toch zijn er al enkele zoekopdrachten die tot rechtstreekse antwoorden leiden. Zo was er de medaillespiegel bij de Olympische Spelen en voetbalresultaten van de Champions League.

Wat mij betreft zijn rechtstreekse antwoorden en de Knowledge Graph een welkome aanvulling. Net als sommige andere 'antwoorden' die rechtstreeks door Google gegeven worden, zoals valuta-omwisselingen, rekensommen, beurscijfers en vluchttijden. Die laatste zijn ondertussen geïntegreerd in Google Flight Search, wat uiteindelijk ook een commercieel doel voor Google heeft. Wellicht is dat een mooi thema om in een volgende post eens uit te diepen. En dan vooral wat het voor impact heeft op bedrijven.

Credits afbeelding: Bram.Koster (CC)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel en vooral omdat ik die hele box nog nooit had gezien (waarschijnlijk omdat ik niet op merknamen zoek in Google). Het vergt best wel wat inspanning om Google plus goed werkend te krijgen. Als het niet zichtbaar en aantoonbaar is wat de meerwaarde van de box is lijkt het mij een gegronde reden om als bedrijf hier juist nog niet te veel aandacht aan te besteden. Voorlopig is Google+ nog niet veel meer dan een leuke nice to have voor vakidoten.

    geplaatst op
  • Sinds deze week hebben wij ook de google + box in gebruik.
    Voor mij een reden om weer eens te kijken naar de mogelijkheden van google+. Voor mij is de toegevoegde waarde dat je zelf kan bepalen (tot op zekere hoogte) wat er in het boxje komt te staan (ideaal voor acties e.d.. Wanneer je een linkje plaatst in je laatste post, dus bijvoorbeeld een link naar je site, dan worden gebruikers gewoon netjes naar die link verwezen en dus niet naar je google+ pagina.

    geplaatst op
  • Dank voor de reacties.

    @Mark, ik denk dat je je vergist in de volumes van navigatie zoektermen. De groep mensen die naar een website navigeren via Google is enorm. Hoewel het niet (goed) meetbaar ben ik ervan overtuigd dat de box een meerwaarde heeft over de merkbeleving. Het ziet er toch goed uit als je de Google resultatenpagina van een 'persoonlijke touch' voorziet.
    Daardoor denk dat het wel meer is dan 'een leuke nice to have voor vakidioten' en serieus te nemen door online marketeers.

    @Sam, interessante opmerking over de linkjes! Dank voor de aanvulling.

    geplaatst op
  • In eerste instantie lijkt het een wat nutteloze toevoeging voor gebruikers. Ik kan me niet echt voorstellen dat iemand die zoekt op een merknaam echt wat heeft aan de informatie die momenteel in die box wordt getoond.

    Desalniettemin biedt het voor bedrijven enorme mogelijkheden voor het versterken van je merk. Denk aan het weergeven van relevantie informatie, aanbiedingen, acties of zoals Sam aangaf linkjes naar bepaalde pagina's.

    Voor Google lijkt het me duidelijk dat dit weer een signaal is voor webmasters, marketeers en SEO'ers om Google+ serieus te nemen.

    Dit is overigens een goed artikel over Google+: http://searchenginewatch.com/article/2255270/Google-A-Quick-Start-Guide

    geplaatst op
  • Ik had de Google+ box ook nog niet ontdekt. Google toont steeds meer verrijkingen in de zoekresultaten. In zekere zin is dit ook een vorm van een rich snippets. Op dit moment wordt Google+ vooral gebruikt door early adopters, maar ik vraag me af hoeveel gebruikers dit platform telt over 5 jaar. Interessant artikel.

    geplaatst op
  • Dit lijkt mij opnieuw zo'n virtuele uitvinding, waar men op voorhand niet kan nagaan of het iets opbrengt. Voor een eenmanszaak, betekent dat opnieuw iets onbereikbaars, omdat het ofwel te duur is ofwel omdat men er uren en uren mee tijd moet verliezen. Daarbij komt dat de technische leercurve van dit soort zaken onmogelijk hoog is. Dat ziet men ook bvb in de massa aan voor de doorsnee handelaar onverstaande termen die in bovenstaand artikel worden gebruikt. Weer zoiets wat enkel voor grote bedrijven en jongeren bedoeld is.
    Spijtig...

    geplaatst op
  • @Lionel,

    Het is inderdaad lastig om te zeggen wat het oplevert. Voor Marketingfacts is de Google+ box ook actief, maar omdat je het verkeer niet kunt identificeren kunnen wij er ook weinig over zeggen.

    Ik begrijp echter niet dat je zegt dat het niet voor eenmanszaken is weggelegd. Ik ben zelf geen programmeur maar heb het wel in weinig tijd voor elkaar gekregen. Als je daar iemand met een beetje technische know-how opzet is dit prima te doen. Ook voor de kleine ondernemer.

    geplaatst op
  • Interessant artikel, we (webton) hebben relatieg weinig volgens , maar sinds twee weken zijn we nu ook in het bezi van zo'n plus Box. de eerste vagen van onze klanten zijn al gekomen...we kunnen ze nu hiernaar toe doorverwijzen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.