De fascinerende opkomst van de marketingdrop

28 maart 2022, 13:00

‘McDonalds gaat binnenkort Szechuan Sauce droppen’

In deze week van Koot onder meer aandacht voor een indrukwekkende poging om in Jip en Janneke-taal te schrijven wat crypto nu precies is. ‘You Are Not So Smart’ leert je hoe je denkt, Gen Z wéét en onthoudt alles (zegt bureau Adolescant Content) en mocht je ‘m nog niet hebben gevonden: Erwin Blom bezocht SXSW en legde alle bevindingen vast in een gezamenlijk notitieblok.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 De natte vinger

Dit is weliswaar een onderzoek uit Amerika maar ik heb zo maar het vermoeden dat het in Nederland niet anders is. Als je aan mensen vraagt wat de omvang is van bepaalde groepen mensen, de verdeling van inkomens en alle andere demografische gegevens dan zal blijken dat het gemiddelde antwoord niet klopt met het werkelijke antwoord. In twee recente YouGov-enquêtes hebben ze respondenten gevraagd om het percentage (variërend van 0% tot 100%) te raden van Amerikaanse volwassenen die lid zijn van 43 verschillende groepen, inclusief raciale en religieuze groepen, evenals andere, minder vaak bestudeerde groepen, zoals eigenaren van gezelschapsdieren en mensen die linkshandig zijn. Opvallend is overigens ook dat als men de werkelijke getallen weet dat weer geen invloed heeft op de perceptie.

#2 You Are Not So Smart

In het kader van slimheid kwam ik via de blog van Rohid Bhargava deze indrukwekkende verzameling content tegen in binnen het thema slimheid. David McRaney is de samensteller van deze blog en podcastserie onder de naam You Are Not So Smart. Het centrale thema van You Are Not So Smart is dat je je niet bewust bent van hoe onbewust je bent. Er is een oude en nog steeds groeiende hoeveelheid onderzoek in verschillende disciplines met bevindingen die suggereren dat je weinig idee hebt waarom je handelt of denkt zoals je doet. Desondanks blijf je verhalen creëren om je eigen gevoelens, gedachten en gedragingen uit te leggen, en deze verhalen – hoe onnauwkeurig ook – worden het verhaal van je leven. You Are Not So Smart is een leuke verkenning in menselijke perceptie, motivatie en gedrag.

#3 Gen Z

Ze zijn niet gek. En “ze” is dan Gen Z. Ze weten en onthouden alles. Dit is een van de conclusies van het onderzoek naar Gen Z door Adolescant Content. Een bureau voor en door Gen Z. 82% van Gen Z’s doet onderzoek naar een merk voordat ze een aankoop doen. Afgezien van duurzaamheid en inclusiviteit, ontdekte het rapport dat betaalbaarheid, ethische bedrijfspraktijken en gedeelde waarden de centrale drijfveren zijn van de koopintentie van Gen Z. 99% van de generatie Z’ers geeft ook meer prioriteit aan hun geestelijke gezondheid dan aan hun carrière en opleiding. Deze generatie zoekt naar merken die bij die mentaliteit passen. 75% van Gen Z wil de wereld als een betere plek wil achterlaten dan ze hem hebben aangetroffen. Dit impliceert dat ze de meeste loyaliteit zullen tonen aan de merken die zich bewust inspannen voor gelijkheid, inclusie en duurzaamheid. Als een van de eersten die sociale rechtvaardigheid centraal stelde in hun bedrijfswaarden, identificeerde het bureau Ben en Jerry’s als de heilige graal van Gen Z-merkliefde. En hoewel Amazon en Shein efficiëntie en betaalbaarheid kunnen prijzen, zou deze generatie zich veel liever aansluiten bij meer ethische namen zoals Parade en Girlfriend Collective, dat de milieu-impact van elk product op zijn website opsplitst.

#4 Drops

Dit begint toch ook wel een bijzonder fenomeen te worden. De “drop”. Het begon enige tijd geleden al in de wereld van de sneakers. Een selecte hoeveelheid sneakers werd gedropt op een geheime locatie waarvan het adres alleen bij de incrowd bekend was. In de wereld van de NFT is er een soortgelijk fenomeen als er sprake is van een drop van een nieuwe collectie. Maar inmiddels zien we het “drop” fenomeen groeien naar andere markten. Volgens de Financial Times doet het fenomeen zich nu ook voor in de wereld van de keramiek. Een kleine batch keramiek is de nieuwste revival craft rage. Meerdere keramisten brengen verbazingwekkend dure, gelimiteerde oplages uit die binnen 5 minuten online zijn uitverkocht. En gaat McDonalds binnenkort een “drop” doen van Szechuan Sauce. Dus mocht je in je omgeving iemand zien die alles uit zijn handen laat vallen en druk in de weer is met zijn mobiel dan zou dat zo maar eens een “drop” kunnen zijn.

#5 Wat is Crypto?

Kevin Roose is de technologie columnist van de New York Times. Hij heeft een indrukwekkende poging gedaan om in Jip en Janneke taal te schrijven wat crypto nu precies is en wat de verschillende verschijningsvormen zijn. Zoals hij dat zelf beschrijft: “Onlangs heb ik enkele maanden doorgebracht met het lezen van alles wat ik kon over crypto. Maar ik ontdekte dat de meeste beginnershandleidingen de vorm aannamen van saaie podcasts, nauwelijks onderzochte YouTube-video’s en blogposts geschreven door hopeloos bevooroordeelde investeerders. Aan de andere kant werd veel ondermijnd door onnauwkeurigheden en achterhaalde argumenten, zoals de bewering dat crypto goed is voor criminelen, ondanks het groeiende bewijs dat crypto’s traceerbare grootboeken het slecht geschikt maken voor illegale activiteiten. Wat ik niet kon vinden was een nuchtere uitleg van wat crypto eigenlijk is en hoe het werkt, voor wie het is, wat er op het spel staat, waar de strijdlijnen worden getrokken samen met antwoorden op enkele van de meest voorkomende vragen die het oproept”. En ik moet toegeven dat hij daar erg goed in geslaagd is. Een very long read over crypto, NFT, Web3, DAO’s en DeFi. Maar in begrijpelijke taal, heldere voorbeelden en zeer informatief. De laatkomersgids voor cryptografie is wat mij betreft voor iedereen die zich er nog in wil verdiepen een absolute aanbeveling.

#6 SXWX

Het zit er inmiddels weer op. Het jaarlijkse festival in Austin (Texas) over interactiviteit, film en muziek. Erwin Blom is een vaste bezoeker en doet jaarlijks verslag. Vaak samen met een aantal vrienden. Dit jaar hebben ze hun bevindingen vastgelegd in een gezamenlijk notitieblok. Lees, scroll en doe er je voordeel mee. Blom opent het verslag met de volgende tekst: Ik kom sinds 2007 op SXSW. Ik heb het festival zien groeien en veranderen. Waar het ooit als muziekfestival klein begon en in de loop der jaren internationaal toonaangevend werd als plek waar talenten opduiken en doorbreken, kwam daar na het filmfestival ook het ‘interactive’ deel bij. En dat was zeker zo’n groot succes. Een belangrijk deel van de techwereld, inclusief vernieuwers van Twitter, Google, Facebook of Tesla, liep hier steevast rond. De toenemende drukte werd goed opgevangen door meer locaties te gebruiken en de druk op de horeca werd ondervangen door foodtrucks. Maar hoe zou dat dit jaar gaan? Een paar observaties.

#7 Sortlist

Sortlist is een platform dat klanten en bureaus samenbrengt. Begonnen in België en inmiddels beschikbaar in een oneindige lijst van landen. In een deze week verschenen blog laten ze de resultaten zien van een onderzoek onder 200 klanten naar de mogelijke impact van het inmiddels alom ronkende begrip ‘Metaverse”. Net zoals het begrip Metaverse in zichzelf is alles nog redelijk vaag en onduidelijk. Het is een optelsom van verschillende ontwikkelingen tezamen waarbij het voor velen nog zoeken naar de echte toepassing. Maar duidelijk is wel dat het op de radar staat. De vraag is alleen nog welke radar dat zal zijn.

#8 Substack App

De revival van de nieuwsbrief was een van de eerste signalen die inzicht gaven in de opkomst van een nieuwe contentvorm. Toen nog de “Passion Economy” en inmiddels beter bekend als de “Creator Economy”. Journalisten, hobbyisten, amateurschrijvers en vele anderen die inkomsten genereerden via abonnees op hun nieuwsbrief. Patreon en met name Substack werden de facilitatoren van deze ontwikkeling. De eerste vijf jaar heeft Substack de content op twee plaatsen gepubliceerd; internet en via e-mail. Maar sinds vorige week is er een derde plek: een iOS-app. Oftewel een plek op je telefoon of tablet. Interessant is te lezen hoe iedereen daar dan weer iets van vindt. Is het een zwaktebod of juist een slimme innovatie? Als liefhebben van nieuwsbrieven vind ik het wel handig om alle nieuwsbrieven binnen Substack (met en zonder abonnement) te ontvangen in een handige app. Scheelt een hoop zoeken tussen die enorme berg dagelijkse mail. En de app geeft ook nog eens ruim de mogelijkheid om de nieuwsbrief te verrijken met andere contentvormen zoals bijvoorbeeld video, podcast of interactieve audio.

#9 Een corporate presentation met de impact van Jimmy Fallon

Wie wil dat niet? Een presentatie geven met de impact van The Tonight Show? Het is druk in presentatieland als het gaat om de mogelijke middelen die je hiervoor kunt gebruiken. Een verhaal deze week in “De Computerclub” wees mij op een goede analyse van Protocol. Alle ontwikkelaars pakken het presentatieprobleem vanuit verschillende hoeken aan. Google Slides is gericht op het gezamenlijk bouwen van presentaties. Pitch wil het belangrijkste alles-in-één presentatieplatform zijn, terwijl de mensen van Beautiful.ai denken dat ze de presentatieoorlog kunnen winnen door het gemakkelijker te maken om uitgebreide, opvallende dia’s te maken. Prezi en mmhmm zijn gericht op video met bewegende visuele hulpmiddelen. Brandlive vindt dat presentaties op de werkplek net zo vermakelijk en gepolijst moeten zijn als tv, zoals ‘Netflix voor het werk’. De strijd om de toekomst van presentaties is druk en het is onduidelijk wie er zal winnen. Het is zo gemakkelijk om vast te houden aan de tools die we kennen als we last-minute visuals samenbrengen voor een gesprek. Ben je bereid om je in te spannen om je medewerkers beter te betrekken tijdens vergaderingen? Een groeiend aantal startups gokt erop dat het antwoord ja is.

#10 20 days in Mariupol: The team that documented city’s agony

Ze waren de laatste twee journalisten in Marioepel. Journalisten van AP News. Wat ze die laatste 20 dagen voordat ze moesten vluchten hebben gezien en beleefd vertellen ze in dit indrukwekkende verhaal.

# Podcast van de Week

Audio agency Airborne selecteert elke week een bijzondere audioproductie. Deze keer is het “Untold Killing” van “Remembering Srebrenica”.

Een oorlog op Europees grondgebied, met platgebombardeerde steden. Tot een paar maanden geleden was dit een scenario dat maar door heel weinig mensen, waar ook ter wereld, als serieuze optie beschouwd werd. Deze oorlog roept herinneringen op aan de oorlog in voormalig Joegoslavië, eind jaren ‘90. En het ultieme dieptepunte van deze oorlog is zonder twijfel Srebrenica. In deze Bosnische stad werden in 1995 meer dan 8000 mannen en jongens bijeengebracht en systematisch vermoord. De Britse organisatie Remembering Srebrenica houdt de herinnering levend aan deze ergste daad van genocide in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. En dat doen ze onder meer met de podcast ‘Untold Killing’. Deze 6-delige serie is uitgebracht in 2020, 25 jaar na Srebrenica. De host van de serie is podcastmaker Aleksandra Bilić, die zelf als 4-jarige met haar ouders vluchtte voor de oorlog. Zij vertelt deels over haar eigen herinneringen, maar reconstrueert vooral het ongelooflijke verhaal over Srebrenica. De podcast probeert ook antwoord te vinden op meer overstijgende vragen. Want hoe is het mogelijk dat mensen die eerst buren waren, elkaar ineens zo kunnen haten en daarmee tot zulke gruwelijke wreedheden in staat zijn? Juist door deze grotere universele thema’ blijft het een serie die relevant blijft. En nu, in deze tijden van oorlog, misschien wel meer dan ooit – hoe verschillend de omstandigheden van destijds ook waren.

Luisteren naar “Untold Killing” kan met deze handige afspeellijst op Spotify. Waar je ook alle andere Podcasts van week kunt vinden.

Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Iedere zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Bianca Groot. En met Jeroen de Bakker als tafelheer. Natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief