De do’s and don’ts van affiliate marketing

De do’s and don’ts van affiliate marketing

Er wordt veel geschreven over affiliate marketing op Marketingfacts. Dit gaat echter meestal over de webshop die affiliates zoekt. Dit artikel gaat in op de andere kant: "Geld verdienen met affiliate producten van anderen". Wat zijn de basis do's en don'ts om geld te verdienen met de promotie van producten van anderen. Kortom; hoe verdien je een leuke zakcent bij zonder eigen voorraad en rompslomp? De goede affiliate marketeers zijn in staat dit uit te bouwen naar een volwaardige business die vanuit huis gerund wordt.

Voor ervaren affiliate (en andere online) marketeers misschien gesneden koek, maar voor de beginnende affiliate marketeer hopelijk een goede houvast voor een online business.

Kort over affiliate marketing

Eigenlijk noem ik 'affiliate marketing' liever 'nichemarketing'. Ik vind dat je je moet focussen op één doelgroep, of liever gezegd op één oplossing. Als je dit goed doet, kan je leuk verdienen met een affiliate model.

In dit artikel bespreek ik met jullie de belangrijkste (basis) do’s en don’ts voor affiliate marketing. Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dit is mijn weg. Deze weg heb ik afgelegd (globaal) en levert mij dagelijks passief meer dan 200 euro op. Ik kan je vertellen dat met een gezond verstand, een beetje webkennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen dit prima te doen is. Zelf heb ik hier 4 maanden over gedaan en heb ik er een e-book over geschreven.

Of ik nou slaap, eet, sport, etc. de teller blijft doorlopen en dat is nou precies de kracht van affiliate marketing. Kortom: het verkrijgen van een passief inkomen. Daarnaast kun je al voor een paar euro beginnen met jouw affiliate business. De risico’s zijn dus nihil.

Het is onmogelijk om in één artikel alle facetten van affiliate marketing te bespreken. Daarom hieronder de tips die ik erg belangrijk vind. Mijn volgende artikelen zullen dieper ingaan op losse onderdelen van affiliate marketing en uitdiepen wat de beste strategieën zijn.

Do: Alles valt of staat bij onderzoek!

Je start natuurlijk niet een bedrijf met de visie “ik zie wel wat ik ga doen”. Hier heb je over nagedacht. Ditzelfde geldt voor het starten van websites op basis van affiliate marketing. Hier moet een plan achter zitten en een gedegen onderzoek.

Als affiliate marketeer ben je afhankelijk van het aantal bezoekers dat je website krijgt. Hoe meer bezoekers, hoe meer inkomen. Onderzoek dus goed hoe vaak er in Google wordt gezocht op het product of de oplossing die jij wilt gaan verkopen. Speciaal voor dit soort onderzoek is software ontwikkeld. Voorbeelden hiervan zijn Keyword Blaze (aanrader) en de Google Keyword Tool. Dit soort tools geven direct weer hoe vaak er op een keyword wordt gezocht. Keyword Blaze geeft daarnaast ook aan hoeveel concurrerende sites er zijn middels een score (oplopend van 1 tot 100). Hierdoor weet je precies hoeveel bezoekers je maximaal naar je website kunt trekken per dag. Info die erg belangrijk is. Dit is je basis.

Ik hoor zo vaak mensen zeggen “Ik denk dat een website over product X gaat werken” of “Ik denk dat ik product X wel kan verkopen”. Ik heb een sterke aversie tegen “Ik denk”. “Ik denk” is namelijk totaal niet interessant, “Ik weet” is vele malen belangrijker. Dit is precies wat je bereikt met gedegen onderzoek.

Don’t: Start zomaar

Je kan nog zo goed zijn in het ontwikkelen van een website en SEO daarvoor, als er niet op gezocht wordt, dan is je kans op inkomen uit deze site zo goed als nul. Je kan dus prachtige dingen bouwen, maar start niet zomaar. Doe onderzoek!

Do: Gebruik WordPress voor je website

WordPress is simpelweg marktleider. Als je zelf geen webdeveloper bent, dan kan je overwegen om een theme te downloaden van bijv. themeforest.net (gemiddeld 30 dollar). Hiermee kan je binnen letterlijk 10 minuten je website hebben draaien.

Het grote voordeel van WordPress is dat er lettelijk miljoenen plugins zijn te downloaden, die je helpen alle functionaliteit in jouw website te krijgen die je wenst.

Don’t: Een duur designbureau inhuren

Je gaat miniwebsites maken over één bepaald product of één bepaalde oplossing ten behoeve van affiliate marketing. Nogal overbodig om voor elke site een paar duizend euro te betalen. Het gaat om de informatie die je geeft en niet hoe gelikt het eruit ziet. Een bestaand theme is om die reden afdoende.

Do: Schrijf als een verkoper!

Als je je site hebt staan, dan moet daar natuurlijk infomatie op komen. Schrijf teksten die converteren. Hiermee bedoel ik dat je mensen moet prikkelen. Je wilt immers dat ze het product kopen dat jij promoot en het liefst zo snel mogelijk. Raak mensen waar je ze moet raken, hierbij mag je ze soms best een beetje pijn doen.

Als je verkoopteksten schrijft hou dan deze lijn altijd in gedachten: “Herken je dit?” -> “Zou dit niet beter zijn?” -> “Hier is jouw oplossing”. 

Omdat dit gedeelte ontzettend belangrijk is, hier een voorbeeld. Stel we promoten een cursus 'vrouwen versieren' (ja, dat bestaat echt en er zijn affilates voor). Het is dan onze taak om ze naar de salesknop “toe te praten”. Wij willen dat onze bezoeker door het lezen van ons artikel denkt “Ik moet dit nú hebben!”. Hieronder een voorbeeld hoe je het artikel zou kunnen vormgeven:

Zie je wat we hier doen? We “praten" de bezoeker naar de oranje button toe en confronteren hem met zijn probleem en geven hem direct erna de oplossing. Als je zo je teksten schrijft, zal je zien dat je affiliate business veel meer oplevert met hetzelfde aantal bezoekers.

Don’t: Schrijven als een blogger en teksten kopiëren!

Wat doet een blogger? Juist! Informatie geven ter vermaak. Hier zit vaak geen verkoopmodel achter. Leer dus te schrijven als een verkoper zodat je ze een trechter in schrijft. Als je het voorbeeld van hierboven pakt, dan zie je dat we de bezoeker in een trechter naar de oranje knop meetrekken.

Schrijf altijd je eigen teksten en kopieer deze niet van anderen. Naast dat kopieergedrag niet geapprecieerd wordt, is er een nog veel belangrijkere reden: Google hecht heel veel waarde aan unieke teksten en straft websites die teksten van anderen kopiëren.

Het zou toch zonde zijn als je op plek 1 staat op het zoekwoord waar jij je website op getarget hebt (zie onder het kopje "Onderzoek" in dit artikel) en door lui kopieergedrag ben je daar ineens weg. Neem hier dus gewoon de tijd voor en schrijf je teksten zelf.

Schrijf ook niet voor Google. Je kent ze wel, de websites die vol staan met het zoekwoord waar ze op willen scoren in de rankings. Doe dit absoluut niet. Het heeft alleen maar een negatief effect. Google straft je hier heel hard voor. Schrijf dus gewoon nuttige content voor je bezoekers. Scoren in Google doe je op een andere manier. Zelf schrijf ik ook gewoon voor mijn bezoekers en toch scoor ik op heel competitieve zoekwoorden de nr 1-positie. Dit heeft dus niets te maken met hoe vaak mijn zoekwoord voorkomt in mijn artikelen.

Do: Zorg voor links naar jouw website

De belangrijkste factor voor je score in Google? Zorg dat andere websites naar jouw website linken. De beste links zijn die van websites die:

  • een hoge pagerank hebben;
  • een authoriteit zijn op internet;
  • verwant zijn aan jouw niche;
  • weinig links hebben naar andere websites.

Schrijf deze websites aan en vraag ze vriendelijk om een link. Eventueel kan je aanbieden dat je een link terugplaatst, maar dat zou ik doen als je ze een tweede keer mailt. De keren dat je succes hebt, maken dit meer dan waard. Je zal zien dat je website stijgt in de ranking van Google. Let op dat je als tekst van de link gebruikmaakt van het zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden.

Om het voorbeeld van hierboven nog eens aan te halen, zou de tekst voor de link zijn “vrouwen versieren” (met Keyword Blaze zien we dat hier 4.400 keer per maand op gezocht wordt). Dit betekent dat als je op 1 staat voor deze zoekterm je tegen de 4.000 bezoekers per maand kan verwachten.

Don’t: Backlinkpakketten inkopen

Koop geen backlinkpakketten! Heel veel websites bieden je 5.000 links aan voor X euro. Doe dit absoluut niet. Het is erg verleidelijk, maar dit gaat je alleen maar schaden. Backlinks verkrijgen is vervelend werk, dat snap ik, maar het is nog veel vervelender als Google je straft omdat je spamlinks hebt gekocht. Begrijp me niet verkeerd: een keer 10 goede links kopen is geen probleem, maar hou het beperkt.

Do: The money is in the list!

Zorg dat je bezoeker niet maar eenmalig naar jouw website komt en vervolgens nooit meer. Dit kan je heel eenvoudig bereiken door een mailinglist op te bouwen op je website.

Dit moet je wel zo aantrekkelijk mogelijk maken. Om maar weer het voorbeeld van vrouwen versieren aan te halen, zou het volgende bijvoorbeeld waardevol zijn om weg te geven aan je bezoekers als ze hun e-mail doorgeven: “Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang ons GRATIS e-book met 20 tips om vrouwen te versieren”.

Het kost je een paar uur om dit e-book te maken, maar je houdt er wel veel e-mailadressen aan over. Deze mensen kan je dan gaan mailen als je bijvoorbeeld een aanbieding hebt, of een ander product wat je promoot wat nauw aansluit op je website. Hier boven zie je een voorbeeld hoe ik dit op één van mijn eigen nichesites heb toegepast. Dit blokje leverde me meer dan 1.000 e-mailadressen op.

Onderschat dit niet. E-mailadressen zijn vele malen meer waard dan dat eenmalige bezoekje waarmee je het product verkoopt dat je promoot.

Don’t: Word spammer

Er komt een punt dat je gaat inzien “dat mailen, dat levert echt leuk geld op”. Dat is natuurlijk het summum. Echter is dit ook een grote valkuil.

Je bent volgens de wet verplicht in elke mail een mogelijkheid tot uitschrijven op te nemen. Als je geld verdient middels je e-mails, dan is het logisch dat je denkt “hoe meer ik mail naar mijn inschrijvers, hoe meer ik verdien”. Dit resulteert in het verworden tot spammer, met veel uitschrijvers als gevolg. Funest dus. Mail je lijst niet te vaak, hooguit één keer in de 2 weken.

Een andere truuk om ervoor te zorgen dat mensen zich niet uitschrijven is door ze te teasen. Als je je mail eindigt met bijvoorbeeld “De volgende keer dat ik mail, heb ik een prachtige aanbieding voor je die je niet wilt missen. Je hoort snel van me”. Dit soort teasers zorgen ervoor dat veel minder mensen zich uitschrijven, omdat je iets aankondigt voor je volgende e-mail.

Denk eens na: waarom eindigen afleveringen van series vaak met een cliffhanger? Juist, zodat ze ook de volgende aflevering willen zien. Ditzelfde geldt voor e-mailmarketing: zorg dat jouw inschrijvers zitten te springen om jouw volgende mail.

Laatste belangrijke tip!

Als jij besluit je te starten in affiliatemarketing, tot welke groep ga je dan behoren:

  • de 95% die ophoudt omdat ze niet binnen 3 weken bakken met geld verdienen, of
  • de 5% die doorzet en alles eraan doet om zijn affiliate business te finetunen?

De grootste oorzaak dat maar 5% slaagt heeft te maken: doorzettingsvermogen. Het kost tijd om een goede site op te zetten, artikelen te schrijven, je site te optimaliseren, backlinks te vinden, etc. en dan nog maar te zwijgen over hoe lang het duurt voordat Google jouw website rankt.

Geef niet op, zet door. De echte doorzetters zijn de mensen die succes hebben! Of denk jij soms dat Apple alles binnen 3 weken had staan?


Delen

0
1


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Hoewel dit artikel voor een bepaalde doelgroep best interessant kan zijn, vraag ik me af of dit thuishoort op Marketingfacts.

    De titel van het artikel 'De do's en don'ts van affiliate marketing' is wat mij betreft helemaal misplaatst.

    geplaatst op
  • Beste Stijn,

    Ik vraag me af waarom de titel misplaatst is. Dit artikel gaat immers over affiliate marketing. Affiliate marketing omvat 2 kanten:

    - de kant van de webshopeigenaren (die affiliates zoeken)
    - de affiliate publisher (affiliate marketeers die deze producten promoten)

    Ook vraag ik me af waarom dit niet op marketing facts zou horen. Gaat immers gewoon over marketing, maar dan een andere tak van sport.

    Leek me juist wel leuk een beetje diversiteit.

    geplaatst op
  • Beste Luuk,

    Door met zo'n titel te komen pretendeer je zo'n beetje DE WAARHEID te publiceren als het gaat om affiliate marketing.

    Vervolgens komt er een lijst met open deuren waar je u tegen zegt. Ja, daar had je voor gewaarschuwd in de laatste zin van de eerste alinea. Maar ik vind dat 'zorg voor links', 'kopieer geen teksten' en 'spam niet' niet als tips op Marketingfacts zouden moeten staan.

    Als don't komen met "huur geen duur designbureau in" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Echt succesvolle affiliates -en dat al jaren- (ik noem een Fashionchick, Actiecode en Gsminfo.nl) hebben allen wel een paar euro aan ontwerp / user interface besteedt.

    Jij schrijft dit stuk voor een beperkte doelgroep BINNEN affiliate marketing. Dat blijkt wel uit je conclusie waarin staat dat 95% van de mensen binnen 3 weken stopt met 'affiliate marketing'.

    Affiliate marketing zoals jij dat kent wellicht. Volgens mij een vorm waarbij het voornamelijk gaat om het promoten van e-books en cursussen. Ook een markt, natuurlijk en verder prima. Maar: je do's en don'ts zijn een beetje beperkt als het gaat om 'affiliate marketing' in Nederland, vandaar de misplaatste titel.

    Maar wellicht zijn er anderen die een dergelijk artikel hier wel op z'n plaats vinden en er het nodige van leren.

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met Stijn, dit hoort niet thuis op marketingfacts.

    In mijn ogen is dit een platform voor marketing professionals en niet voor onervaren burgers die ook wel muziek zien zitten in €200 per dag verdienen zonder hier moeite voor te doen.

    Buy now, act here and profit today. Luuk je verdient waarschijnlijk een hoop geld met jouw manier van affiliate marketing en je bent bereid het met ons te delen als we je e-book downloaden? Het artikel voelt ook niet echt objectief omdat je verwijst naar je eigen blog waar shady software verkocht wordt.

    geplaatst op
  • "Don’t: Backlinkpakketten inkopen"

    Waarom niet? Hoeveel blackhat ervaring heb jij?

    Blackhat is iets wat Google niet leuk vindt, maar is niet illegaal in de letter van de wet en kan genoeg kwaliteit voor de merchants leveren als publishers dit toepassen. Waarom? Omdat er genoeg waarde voor de bezoeker verzorgd kan worden. Blackhat zorgt er alleen maar voor dat je sneller gevonden wordt in Google.

    geplaatst op
  • @stein:

    Zoals je zelf al aangeeft zijn dit basis tips. Tips die vele niet in acht nemen is mijn ervaring. Het is dan ook een artikel over het starten in affilliate marketing.

    Huur geen designbureau sta ik achter. Dit is niet nodig op basis van starten in affiliate marketing en al helemaal niet voor google.

    Ja, ik schrijf dit inderdaad voor een bepaalde doelgroep. Daarmee eens.

    Het is niet realistisch om dit te vergelijken met fashionchick bijvoorbeeld. Hier zit een groot budget achter en is werkelijk (heel goed) de markt in gepompt.

    Verder waardeer ik je mening en zullen zoals aangekondigd de volgende artikelen dieper in gaan op verschillende facetten.

    p.s. Nee ik promoot niet alleen digitale cursussen. Ook een hoop fysieke producten.

    @Bert:
    Gaat me echt niet om mijn e-book hier. En ja shady software. Het is software die ik zelf gebruik en waar ik achter sta. Het heeft mij gebracht waar ik nu ben. Dit artikel gaat ook niet over die software.

    @Rick:
    Google straft je voor blackhat technieken. Ik zeg niet dat je geen links moet kopen, ik zeg dat je hier heel voorzichtig mee moet zijn. Heeft niets met de wet te maken, maar puur met de richtlijnen van broeder G

    @Allen:
    Bedankt voor de feedback. Ik had reacties in deze trend wel verwacht en vind het leuk dat dit meningen uitlokt.

    geplaatst op
  • Ik ben net zoals Stijn van mening dat een artikel als dit hier niet thuis hoort. De titel strookt niet met de werkelijke gedachte van Affiliate Marketing waar initiatieven zoals het PAN, het IAB en andere organisaties al jaren streven naar de professionalisering van de affiliate markt.

    Het artikel laat zien hoe je met een korte termijn visie een tijdje een paar centen bij kan verdienen. De insteek van affiliate marketing zoals Luuk deze beschrijft vind ik alleen verkeerd. Het opzetten van een blogje, in een bepaalde niche, puur omdat er veel zoekvolume op zit is in mijn ogen de verkeerde. Het is natuurlijk leuk dat je schrijft voor de bezoeker en niet voor Google, maar je bent wel afhankelijk van het Google verkeer.

    Het moet andersom zijn, je hebt al een gaaf blog in een bepaalde niche met bestaand verkeer en dan is affiliate marketing een verdienmodel op je bestaande verkeer. Het model zoals hierboven beschreven is nou precies waar Google steeds beter in wordt om doorheen te prikken. Dit soort ontwikkelingen zijn dan ook al jaren bekend binnen affiliate marketing, maar ik snap dat die kennis en ervaring ontbreekt bij iemand die sinds 2012 er mee bezig is.

    Ik zou pleiten voor een betere screening van blogs hier op Marketingfacts over affiliate marketing en ik zou dan ook graag zien dat de bestaande platformen hun kennis overdracht hier mogen ventileren, voor zowel de beginnende affiliate als de doorgewinterde ondernemer.

    geplaatst op
  • Oef...

    @Luuk, het bijverdienen via e-books is in Nederland zo'n 2% !!! van de bestaande affiliate marketing. En over enkel dit product schrijf jij de (Amerikaans georiënteerde) "do's en dont's".

    Noem het dan de 'Do's en Dont's' van het verdienen met E-books. Nederlandse affiliate marketing heeft hier niets mee te maken.

    + dat linkje in je artikel naar Keyword Blaze staat er puur om er extra aan te verdienen via de affiliate commissies op die landingpage.

    geplaatst op
  • Op zich is het een aardig artikel voor de mensen die onbekend zijn met affiliate marketing. Wat dat betreft kan ik me vinden in bovenstaande reacties.

    Wat ik zelf wél tof zou vinden om te lezen is een artikel dat probeert de werelden van affiliate marketing en de webshops dichterbij elkaar te krijgen. En laten zien hoe affiliate marketing echt iets kan toevoegen.

    Hoewel affiliate marketing jou heeft gebracht waar je nu bent, is Google hard bezig affiliates af te straffen. Iedereen die nu aan de slag gaat met affiliate marketing, zonder te weten hoe rigoureus Google affiliates devalueert met haar updates kan wel eens bedrogen uitkomen.

    Dit brengt me ook op de vraag (om de discussie inhoudelijk te houden): is er nog wel ruimte voor nieuwe affiliates in het huidige Google en zal dat wel zo blijven?

    geplaatst op
  • Zojuist een reactie gezet op het affiliateblog.nl-artikel dat op bovenstaande post ingaat.

    Lijkt me handiger om naar dat artikel & comment te linken, ipv hier hetzelfde verhaal te vertellen: http://www.affiliateblog.nl/e-book-marketing/

    geplaatst op
  • @all: een (althans voor mij) interessante discussie, vooral over dat punt of deze post op Marketingfacts thuishoort of niet. Ik heb die afweging van tevoren gemaakt, net als met elke blogpost, en die afweging om het te plaatsen deel ik graag met jullie.

    Marketingfacts is een platform voor een breed publiek; maandelijks trekken we zo'n 125.000 unieke bezoekers. Wij proberen te voorzien in content die aansluit bij die breedte. Dat betekent dat we regelmatig stukken hebben die vrij specialistisch zijn, maar ook posts voor mensen die minder ervaren of specialistisch zijn - binnen online marketing in het algemeen of binnen een specifieke discipline, zoals in dit geval affiliate marketing.

    Deze post is duidelijk gericht op de lezer met weinig kennis van affiliate marketing; dat ik ook de reden dat we in inleiding die verwachting duidelijk proberen te 'managen'.

    De post leek me interessant omdat het duidelijk is geschreven vanuit de affiliate marketeer. Dat betekent wat mij betreft overigens niet dat deze post alleen interessant is voor andere (beginnende) affiliate marketeers. Sterker nog: ik denk dat het voor marketeers van bedrijven die affiliate marketing willen inzetten erg interessant is om te lezen hoe affiliates te werk gaan. Natuurlijk zijn er succesvolle grote affiliates als GSMinfo.nl, etc., maar er zijn ook zat websites die een netwerk van kleinere affiliates om zich heen verzamelen - affiliates zoals Luuk.

    Vanuit die gedachtengang vond ik het stuk passend voor onze lezers. Het valt me ook op dat juist de meer ervaren affiliate marketeers hier reageren - inderdaad, de doelgroep waarvoor deze post nog het minst geschikt en interessant was.

    Waarom ik deze discussie vooral interessant vind, is omdat het jullie verwachtingspatroon weergeeft. En daar zoom ik graag met een aantal van jullie binnenkort eens verder op in. Ik kom daar dus snel bij (een aantal van) jullie op terug!

    geplaatst op
  • @Bram Ik ben het helemaal met je eens dat er artikelen op MF dienen te staan voor de pro maar ook zeker voor de beginner. Laat dat duidelijk zijn. Waarom ik zo heb gereageerd is voornamelijk om het feit dat ik als lid van het IAB taskforce Affiliate heel erg mijn best doe om affiliate marketing naar een hoger niveau te tillen. Waarom ik vond dat een artikel als deze niet thuis hoort op MF is niet om de inhoud maar de stijl.

    Zoals Jochem en Wilco hebben aangegeven in het vervolg artikel op affiliateblog.nl gaat dit puur over e-book marketing. Wanneer je op MF iets voor de beginnende affiliate marketeer wilt schrijven dan strookt de titel niet met de inhoud van het artikel. Wanneer de titel Hoe start ik met E-Book Marketing was geweest dan had ik nergens over geklaagd. En dat het geplaatst is binnen Affiliate Marketing vind ik geen probleem want uiteindelijk wordt er geld verdiend dmv affiliate marketing. Maar het dan ook net zo goed onder de categorie Email marketing kunnen vallen. Als hetzelfde artikel daar was geplaatst met de titel: Do's and Don't van Email Marketing en met dezelfde content als nu dan had je de emailmarketeers ook gehoord in de comments.

    Laat duidelijk zijn dat ik Luuk zijn kennis over E-Book marketing niet in twijfel trek en dat ik nul kennis heb van die markt. Het gaat mij om de kwaliteit van Affiliate Marketing en dat dit artikel niet de eerste kennismaking met Affiliate Marketing mag zijn wat wel dus het doel is blijkbaar vanuit MF.
    Het schrijven vanuit de publisher vind ik ook een goede zet, er zijn er genoeg die artikelen willen schrijven hierover. De meer ervaren affiliates hebben gereageerd omdat zij vooral weten hoe het was om te starten met affiliate marketing en wat er nu speelt binnen deze markt en dus ook waar de beginnende affiliate rekening mee moet houden, om die reden wordt er zo gereageerd denk ik. Het verwachtingspatroon is ontstaan door de titel, dat is wat we zien op Twitter etc. De inhoud van het artikel komt niet overeen met de titel waardoor onze verwachtingen niet werden waargemaakt.

    geplaatst op
  • De discussie is nu al helemaal off-topic, maar ook wel interessant, dus ik ga een duit in het zakje doen...

    Marketingfacts bestaat al 6 of 7 (?) jaar en heeft in de loop der tijd een flinke groep geïnteresseerde marketeers om zich heen verzameld. Mensen met veel ervaring in de online marketingwereld en dus een hoog kennisniveau. Die mensen verwachten artikelen van hoog niveau en geen artikelen voor beginners.

    En M! biedt ook veel artikelen op dat niveau.

    Tegelijk komen er ook vandaag mensen van de HBO en de universiteit die net komen kijken in onze wereld. En ook die mensen behoren in mijn ogen tot de logische doelgroep van M!.

    Daarnaast zijn er specialisten met veel ervaring in de ene tak va online, maar minder in de andere. Zelf loop ik al een kleine 10 jaar rond in de online marketing, maar heb ik weinig ervaring met e-mail marketing. Ik vind het daarom juist interessant om af en toe een artikel voor beginners over e-mail te lezen.

    In mijn ogen kunnen die dingen prima naast elkaar bestaan. Ik denk dat de truc vooral zit in de herkenbaarheid. Denk aan een apart channel, of simpel de toevoeging "How-to voor beginners: " voor de titel van die artikelen.

    Zijn die artikelen dan allemaal nieuwswaardig? Nee natuurlijk niet. Bovenstaand verhaal kon je vast een jaar of 3 geleden al ergens op een of ander blog in de UK lezen.
    Maar wat maakt dat nou uit? Er zijn mensen die 3 jaar geleden niets met affiliate marketing deden en daar nu wel in geïnteresseerd zijn.

    We moeten wel uitkijken dat Marketingfacts straks geen elitair vergrijst inteeltclubje ouwemarketingrotten wordt.

    Dus kom maar op met die how-to's voor beginners! Maar maak ze ook duidelijk herkenbaar als zodanig.

    geplaatst op
  • Inzake de bovenstaande discussie: wellicht een optie om voortaan bij de artikelen een symbool te plaatsen die het experience-level aangeeft. 1 ster voor beginners, 3 sterren voor pro's??

    geplaatst op
  • @Michiel: dat plan loopt inderdaad al wat langer. Working on it!

    geplaatst op
  • @Remi: dank voor je duit in de zak, helder en helemaal mee eens.

    Overigens bestaat M! in november 10 jaar. We zijn dus zelf in ieder geval een oude rot aan het worden! :)

    geplaatst op
  • Remi en Bram: jullie missen het punt een beetje dat verschillende mensen in de reacties proberen te maken (dat kan ook aan onze reacties liggen).

    Het gaat er NIET om dat er een artikel wordt geschreven vanuit het 'beginners' perspectief, dat is prima. Als er dus mensen zijn die nog nooit kennis hebben gemaakt met affiliate marketing (of ze nu net afgestudeerd zijn of werken bij een multinational), is dit artikel hun eerste kennismaking. Uit jullie reacties begrijp ik dat dat de insteek is van dit artikel.

    Het probleem is dat dit artikel helemaal niet gaat over affiliate marketing zoals in Nederland gebruikelijk is. Luuk doet voorkomen alsof zijn artikel het eerste artikel is hier geschreven 'vanuit de affiliate'. Mensen die dus voor het eerst in aanraking komen met affiliate marketing, denken nu dat het groepje mensen is dat met specifieke pagina's maakt met verkoopberichten over cursussen vrouwen versieren (met korting!). Ik chargeer maar hopelijk snappen jullie mijn punt.

    Verder verwoord Christiaan in zijn laatste reactie denk ik uitstekend het gevoel dat bij meer mensen leeft na het lezen van dit artikel.

    geplaatst op
  • @Stijn: ik mis het punt niet, we hadden alleen een discussie over een ander aspect binnen de comments.

    Ik heb geprobeerd in mijn eerdere uitgebreide comment aan te geven waarom deze post mij geschikt leek. Jullie zijn het daar niet mee eens. En mijn conclusie was: dan moeten we het daar binnenkort eens over hebben, je hoort van mij.

    Om te voorkomen dat we onszelf gaan herhalen, heb ik dat punt verder even terzijde gelaten in mijn comments over het labelen van artikelen voor beginners. Maar dat betekent niet dat ik het punt mis of negeer als ik er eerder al uitgebreid op ben teruggekomen, toch?

    geplaatst op
  • Ik ben blij met het artikel! :) Wellicht kan iemand mij helpen: hoe kan ik voor een zakenpartner reclame maken (dus dat ik betaald wordt per bestelling) op mijn blog, zonder dat er een affiliateburo tussen zit?

    geplaatst op
  • Wat mij als eerste opvalt is het hoge aantal van mensen die menen te mogen oordelen wat WEL en wat NIET geplaatst zou mogen worden op deze pagina.
    Internet lijkt me juist een medium waar censuur het enige is dat we niet zouden moeten willen. Het lijkt me dat iedereen vrij is om te lezen wat men wil lezen en over te slaan wat men niet interessant (genoeg) vind.
    Ik vind het persoonlijk niet bijster interessant, maar ook net niet on-interessant genoeg om het over te slaan.

    Censuur past bij een Nazi cultuur of om in de huidige tijd te blijven bij een systeem waar mensen geen rechten hebben zoals bijvoorbeeld in China of welke willekeurige Heilstaat met een overschot aan extremisten.

    Lees wat je wilt lezen en sla lekker over wat je niet wilt lezen. In ieder geval bespaar je dan de mensen het geneuzel waarin je aangeeft wat volgens JOU niet toelaatbaar zou zijn.

    Geniet lekker van je eigen vrijheid en probeer te accepteren dat anderen ook recht hebben op dat stukje verworvenheid.
    Kun je dat niet.... verhuis dan naar een land waar censuur als een normaal iets wordt gezien.

    geplaatst op
  • "Om het voorbeeld van hierboven nog eens aan te halen, zou de tekst voor de link zijn “vrouwen versieren” (met Keyword Blaze zien we dat hier 4.400 keer per maand op gezocht wordt). Dit betekent dat als je op 1 staat voor deze zoekterm je tegen de 4.000 bezoekers per maand kan verwachten."

    4000 bezoekers? Dacht dat eerste plek zo'n 42% CTR had, dus dat komt op zo'n 1850 bezoekers per maand uit.

    Verder vind ik het wel een prima artikel voor beginners, niks nieuws natuurlijk. Overal wordt beetje hetzelfde vermeld heb ik het idee, dat is een beetje jammer.

    Zijn maar weinig die echt met iets nieuws of vooruitstrevend komen op dit gebied.

    geplaatst op
  • Een leuk en informatief artikel, weliswaar voor beginners. Daarom zou het idee van Michiel een hele verbetering zijn, zo kan je meteen zien of een artikel al dan niet interessant voor je is.

    geplaatst op
  • Schrijf niet als een blogger?? Fout!

    Mijn vriendin is nu meer dan 1,5 bezig met haar blog en sinds half jaartje geleden full-time. Ze weet niets van verkopen en al helemaal niets over "als een verkoper schrijven". Sterker nog, ze dwingt bezoekers niet tot aankoop maar geeft wel aanbevelingen tot bepaalde producten. Hierdoor heeft zij (haar bedrijf inmiddels) maandelijks een omzet van meer dan 10k en groeiende.

    Nu jij...

    geplaatst op
  • Ik zeg: Prima stuk.
    dat anderen er iets van vinden: Tja dat hou je altijd.
    Gelukkig lees ik wel in een helicopterview en begrijp ik de boodschap.

    geplaatst op
  • Ik vind dit juist een goed artikel. Wel echt voor beginners; ik haal er zelf geen "nieuwe" informatie uit eigenlijk. Die reactie over blackhat en dat het niet heel schadelijk hoeft te zijn, vind ik interessant! Ik heb onlangs overigens gekeken bij "smartersubmit.com", om wat goede backlinks te kopen. (Op aanraden overigens!). Maar smartersubmit blijkt geen zin te hebben om te antwoorden. Dus ga ik ook de gok niet nemen om toch links te bestellen.
    Ik vroeg me af of er hier wellicht iemand is die een soort gelijk bedrijf kent?
    Ik hoor het heel graag :-)

    Vriendelijke groet!

    geplaatst op
  • Banaan

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.