De Consumentenbond is er ook voor jongeren

In het jaar dat De Consumentenbond 70 jaar bestaat, lanceert de organisatie zijn nieuwe merkcampagne ‘Eerlijk is Eerlijk’.

22 februari 2023, 14:45 1903 x gelezen

De Consumentenbond gaat daarmee terug naar de basis. Met speciale aandacht voor jongeren. De campagne en positionering moet de betekenis van het merk weer laten voelen en zichtbaar maken.

Credits

Bureau: N=5
Creatie: Paul Wagemaker, Arnout Robbe
Strategie: Bastiaan Weers, Sophie Diepstraten
Account: Tamara Saelman, Judith Petit
Productie: Anna Bosscher, Kiek Beljaars
Regisseur: Teddy Cherim
DOP: Noel Schoolderman
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Postproductie: Captcha
Fotografie: Ron Gessel
Media: Mediaplus
Verantwoordelijk bij de Consumentenbond: Martin de Beer, Maaike Kerkstra, Marcel van Venetïen

Doelstelling

De waarde van het merk laten voelen en zo de positie als waardevolle organisatie mét autoriteit verstevigen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Martin de Beer, lead Merk & Communicatie bij de Consumentenbond: “De Consumentenbond heeft tot doel om markten eerlijker, duurzamer en veiliger te maken. Wij zorgen dat consumenten de beste keuzes kunnen maken en krijgen waar ze recht op hebben. Dat is in deze tijd waarin de consument overspoeld wordt met producten, diensten, aanbiedingen en soms ook valse beloftes, relevanter dan ooit. Desondanks is de toegevoegde waarde van het merk voor nieuwe generaties niet zo evident als dat voor oudere generaties is. Daarom willen we de waarde van het merk laten voelen en zo onze positie als waardevolle organisatie mét autoriteit verstevigen. Het concept van de ‘guardian angel’ geeft hier prachtig vorm aan. De pay off “ Eerlijk is eerlijk” raakt in de kern waar we voor strijden en wat de doelgroep belangrijk vindt.”

De nieuwe merkcampagne van de Consumentenbond richt zich voornamelijk op millennials. Deze groep zit in een levensfase waarin vaak grote levensveranderingen plaatsvinden, die ook emotionele impact hebben. Ze gaan bijvoorbeeld op kamers, kopen een huis of krijgen een kind. Op deze momenten is de Consumentenbond van waarde met zijn proposities.

Anne Stokvis, Creatief Directeur N=5: “Het verlangen van jongeren naar een eerlijke wereld met eerlijke bedrijven is enorm. Het is een groep die het meest de dupe is van steeds snellere en complexe markten, onoverzichtelijke aanbiedingen en ontransparant gebruik van data. Terwijl een verbonden wereld ook maakt dat zij steeds meer elkaar vinden in gedeelde idealen en een kritische blik. Met dit idee hebben Arnout Robbe en Paul Wagemaker een campagne gemaakt die laat voelen dat de Consumentenbond juist opkomt voor deze belangen. Het landt direct in cultuur vanuit een sterke merkbelofte. Met een beeldtaal die naadloos aansluit op de wereld van jongeren.”

Oordeel

Sterke campagne! Meteen vanaf het begin van de commercial is De Consumentenbond eerlijk (zoals de pay-off belooft) en zegt ‘Je hebt misschien niet eens door dat we er zijn’. Goed punt, want het is voor een groot deel van de jongere doelgroep misschien niet eens bekend wat De Consumentenbond voor organisatie is en wat zij doen. Nou, dat wordt vervolgens haarfijn uitgelegd in deze 45 seconden.

Dat vind ik ook goed aan deze ‘back to basics’-aanpak: zelfs aan mensen die je al jaren kennen moet je af en toe even weer helder uitleggen waar je voor staat. Daar is deze commercial perfect geschikt voor. Ook al is hij gericht op jongeren en dient hij als een soort introductie, ook anderen (zelfs bestaande leden!) zullen het prettig vinden dat ze even deze reminder krijgen. Zeker als je twijfelt om nog lid te blijven, want dan zie en hoor je hier precies waarom je dat ooit geworden bent. Het was gewoon weer even tijd om het merk te laden.

Tot slot is de commercial visueel en qua voice-over gemaakt op een manier die millennials aanspreekt (denkt deze Gen X-er). Met actuele thema’s die de doelgroep aanspreken en altijd actueel zullen blijven. Niet al te overdreven in beeld gebracht om de geloofwaardigheid te behouden, maar wel overdreven genoeg om de boodschap over te brengen. Nogmaals mijn complimenten.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!