De competitieve wereld van Domein Autoriteit: 5 redenen om mee te strijden! #spon

De competitieve wereld van Domein Autoriteit: 5 redenen om mee te strijden! #spon
, bbp.nl
@BBPMediaNL

IJzersterke SEO = focus op techniek, content en autoriteit. Maar waarom wordt Google zo wild van autoriteit? En wat brengt het je? Ontdek het hier!

Domein Autoriteit

Domein Autoriteit is een waarde die wordt toegekend aan je website. Geen officiële score van Google, maar ontwikkeld door MOZ: één van de marktleiders op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Deze waarde ligt altijd tussen de 0 en 100 met als vuistregel hoe hoger je score, hoe beter je website SEO technisch gezien is. Ook speelt relevantie een rol. Of 100 een reëel streven is? Domeinen als Facebook, Google en Amazon zitten in de 90, dus oordeel zelf.

Domein Autoriteit, dus. Zie het als een competitie in aanzien of populariteit. Dat aanzien is het dus meer dan waard om voor mee te strijden. Waarom? Hierom!

1. Je positie in Googles SERP

Google wordt wíld van een interessante Domein Autoriteit. Dit is de reden dat de grote bekende jongens meestal eerst te zien zijn in Google en niet (gelijk) de kleinere, startende ondernemers. Een hogere autoriteit vergroot je kans op interessante posities in Google aanzienlijk.

Of het dan überhaupt wel zin heeft om die strijd aan te gaan? Dat is een verkeerde instelling! Je kunt zeker positief afsteken bij die grote jongens, bijvoorbeeld met sterke, geoptimaliseerde content. Met focus op slimme, bij de customer journey passende zoekwoorden, kun je zo maar eens heersen in Google.

2. Waardevolle interne linkstructuur

Eén van de manieren om Google te verleiden, is het opbouwen van een sterke interne linkstructuur: logische links van de ene naar de andere pagina binnen je website. Met een hogere Domein Autoriteit geef je ook de waarde van je interne links een boost.

Eén van de manieren om Google te verleiden, is het opbouwen van een sterke interne linkstructuur

Hoe dat zit? Met een hogere DA is er via de interne links ook daadwerkelijk iets door te geven. Je raadt het al: autoriteit.

Wanneer niet alleen je homepage, maar ook je andere pagina’s meer autoriteit krijgen, nemen ook je kansen in Google weer flink toe.

3. De bezoekfrequentie van Googles bots

Crawlbudget, in echte Google taal. Laten we daar even een paar stapjes voor teruggaan. Je posities in Google komen voort uit drie fases: scannen, indexeren, ranken. Dat scannen staat op de do do list van een Googlebot. Deze bot scant en onderzoekt alle pagina’s op het web. Crawlen, dus. Denk aan een nieuwe pagina of een bestaande pagina met nieuwe inhoud. Eens per maand een ‘deep-crawl’ en dagelijks een ‘fresh-crawl’. Op deze manier krijgen zoekers in Google een zo relevant mogelijk antwoord op hun zoekopdrachten.

De tijd die er wordt besteed aan het crawlen van de pagina’s is echter niet onbeperkt. Sterker nog, niet alle URL’s worden regelmatig door een Googlebot bezocht. Die bezoekfrequentie op je website verhogen? Zorg voor goede techniek, relevante en geoptimaliseerde content en je raadt het al: een sterke autoriteit.

4. Snellere indexering van nieuwe pagina’s

Indexeren, de tweede in het rijtje naar posities in Google. Indexeren wil zeggen dat de informatie van de pagina’s wordt opgeslagen in de database van Google (of een andere zoekmachine). Vervolgens kan deze pagina in de SERP tevoorschijn komen. Met de combi van crawlen en indexeren snap je waarschijnlijk dat je na het laten schrijven van SEO teksten niet kunt verwachten dat Google áltijd dezelfde dag nog actie onderneemt. Blijft indexering na een tijdje toch echt uit? Dan kan dat alles te maken hebben met je Domein Autoriteit.

Wanneer je aanzien bij Google dus al flink is, zullen nieuwe pagina’s, optimalisaties en andere wijzigingen binnen de kortste keren opgepikt worden. Weer zo’n bonus!

5. Het totaalplaatje telt

De combinatie van een sterke interne en externe linkstructuur vormt het totaalplaatje van je website. Hoe groter je totale linkprofiel (en dus je autoriteit), hoe minder invloed negatieve ‘spammy’ links hebben. Eén slechte review over een wereldartiest heeft veel minder impact dan één slechte review over een starter. En zo werkt het dus eigenlijk ook met je website.

Goed om te weten! Die iets mindere links moet je dus ook prima kunnen incasseren. Een van A tot Z perfect totaalplaatje is ook niet realistisch. Iédere website heeft externe, inkomende links die niet per se van topkwaliteit zijn. De websites met een hogere Domein Autoriteit kunnen ze alleen wat beter opvangen…

It’s all about the rankings

Domein Autoriteit opbouwen zónder SEO-specialist kan pittig zijn, maar het is het hoe dan ook waard om mee te strijden. Van waardevollere interne links tot indexering en crawlen: je komt het allemaal tegen op de weg naar goede rankings in Google. En die rankings? Die zijn je free pass naar meer traffic en, als je je CRO op orde hebt, meer conversie.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel