De beste SEO-tools om je concurrenten te onderzoeken

21 december 2018, 12:00

Voor website-optimalisatie is een onderzoek naar concurrenten een enorme bron van ideeën, technieken en effectieve oplossingen. Er zijn twee hoofdvragen: wat kunnen we van onze concurrenten kunnen leren, en hoe kunnen we deze gegevens verzamelen? In deze blog gaan we in op drie SEO-tools die je kunt gebruiken voor een concurrentenanalyse. Een veelomvattend onderwerp, dus laten we eerst eens kijken waarom het nodig is en welke elementen het bevat.

De belangrijkste taak van een zoekmachine is om te definiëren welke pagina het beste antwoord geeft op de zoekopdracht van een gebruiker. Nadat de pagina’s zijn gevonden die min of meer relevant zijn voor het de zoekopdracht van een gebruiker, rangschikt de machine ze.

Het principe van de rangorde verwijst naar competitie: je moet beter zijn dan anderen om een hogere zoekpositie te krijgen. SEO is niet alleen een spel om een zoekmachine en de gebruikers tevreden te stellen, maar je moet het beter doen dan je rivalen in jouw niche.

Om andere spelers op de Search Engine Results Page te ontlopen, moet je weten wat ze hebben gedaan:

  • Welke zoekwoorden gebruiken ze voor organisch en betaald zoeken (en of je ze ook moet gebruiken)?
  • Hoe goed is hun backlinkprofiel (en waar zou jij ook links moeten plaatsen)?
  • Hoe goed hun websites zijn in technische termen (en wat jij zou moeten verbeteren)?

Door deze vragen te beantwoorden, kun je je eigen SEO-strategie uitwerken en bespaart je geld op onnodig experimenteren.

Waar te beginnen?

Wanneer je op het punt staat om je SEO-reis te beginnen, is de eerste belangrijke taak voor je om de juiste zoekwoorden voor je website te verzamelen. Om dit op de meest efficiënte manier te doen, moet je zien welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken voor elk verkeerskanaal. Het zal je semantische kern verrijken (een reeks sleutelwoorden die je gebruikt op je website) en gerichte zoekwoorden definiëren in betaalde en organische zoekresultaten.

“Hoe kun je je concurrenten definiëren in organische en betaalde zoekresultaten?”

Dus eerst moet je een tool kiezen voor een onderzoek naar een concurrent. Maar waarom heb je überhaupt een tool nodig? Waarom kan je het niet handmatig doen? Omdat een website honderden zoekwoorden kan bevatten en deze allemaal handmatig verwerken is onmogelijk. Dit werk veronderstelt het omgaan met veel gegevens en zonder een geautomatiseerde analytische software, zul je alleen het topje van de concurrentie-ijsberg kunnen onderzoeken.

In de volgende paragrafen laat ik je zien hoe je je concurrenten kunt definiëren in organische en betaalde zoekresultaten en welke zoekwoorden zij gebruiken voor beide verkeerskanalen.

1. SEMRush

SEMRush is een van de grootste spelers op de markt voor SEO-tools. De service biedt een complete analyse van concurrenten, waaronder een domeinanalyse, trefwoordonderzoek, backlink checker en vele andere. Je kunt je onderzoek beginnen door de concurrentie te onderzoeken voor je belangrijkste zoekterm of door analyse van de website van je belangrijkste concurrent. In het eerste geval moet je Keyword Overview in het menu kiezen en je zoekwoord in het zoekvak typen. Het land voor het onderzoek zal worden gedefinieerd op basis van de taal van de query, maar je kunt het ook handmatig uit de lijst kiezen. Wat je in het eerste analysescherm te zien krijgt, is de algemene informatie over het zoekwoord: het volume, het aantal pagina’s in de zoekresultaten, de kosten in Google-advertenties, enzovoort.

Hieronder vindt je een lijst met verwante en overeenkomende zoekwoorden. De volledige lijst kun je gebruiken voor het opbouwen van de semantiek van je eigen website:

Al deze informatie is gebaseerd op de analyse van je concurrenten die streven naar een hoge plaats in de zoekmachines voor dezelfde zoekwoorden als die van jou.

Laten we dieper ingaan op één van de domeinen van je concurrent. Blader naar beneden en je ziet een lijst met je concurrenten in de zoekresultaten, zowel organisch als betaald:

Hier kun je de gegevens exporteren naar de advertenties van je rivaal. Deze informatie kan je helpen ideeën uit te werken voor je eigen PPC-campagne. Door op een van de links in de linkerkolom te klikken, krijgt je een rapport over een domeinanalyse:

Hier zie je hoeveel zoekwoorden dit domein gebruikt voor zijn SEO- en PPC-campagnes. Door te klikken, kun je de lijst met zoekwoorden uitvouwen, op dezelfde manier als je kunt doen in het Keyword Overview panel. Je ziet ook de gegevens op de backlinks van de website – het andere grote aspect van een concurrentenonderzoek dat ook zeker een afzonderlijke artikel verdient.

Met behulp van een tool als SEMRush hoef je in principe geen handmatig onderzoek uit te voeren. Typ het trefwoord of het domein dat je wilt bekijken en je ziet het volledige schema van onderlinge verbindingen tussen de webpagina’s waarmee je concurreert, en de query’s waarvoor ze zijn gerangschikt. Met deze informatie kun je je eigen set zoekwoorden vormen met een schatting van de kosten en de potentiële winst. De tool heeft een proefperiode van zeven dagen, maar om deze te gebruiken moet je de gegevens van je creditcard opgeven. Laten we eens kijken naar enkele andere SEO-softwaremogelijkheden voor een concurrentenonderzoek.

2. SE Ranking

SE Ranking is een SEO-platform waarmee je elke vorm van optimalisatietaken kunt uitvoeren. De service is het meest bekend om zijn Rank Tracking-tool, maar het heeft ook een vrij krachtige module voor een concurrentenanalyse: SEO / PPC Research tool voor concurrenten.

De interface van deze tool is intuïtief en je zal geen enkele moeite hebben om deze te begrijpen, zelfs voor een totale SEO-newbie. Net als in SEMRush kun je in SE Ranking onderzoek doen naar de Search Engine Results Page, zowel van zoekwoorden als van een domein.

Optie 1 – analyse van zoekwoorden. Voer een trefwoord in waarvoor je de concurrentie wilt controleren:

Op deze pagina zie je gegevens die het volgende aangeven:

  • hoe populair en mogelijk winstgevend de zoekterm is (de zoek volume kolom)
  • hoe concurrerend het zoekwoord is (de click cost-beoordeling en de kolommen van de competitie-index)
  • hoeveel het verkeer op dit zoekwoord zal kosten (de kolom met de kosten van de verkeerskosten).

Als je je wilt concentreren op zoekwoordonderzoek, kun je naar de suggestiehulpprogramma voor zoekwoorden gaan en daar naar vergelijkbare, gerelateerde en langlopende zoekwoorden zoeken voor je hoofd zoekterm.

Voor je hoofdzoekterm zie je een lijst met websites die deze zoekterm gebruiken voor organische en betaald zoekverkeer.

Optie 2. Domeinanalyse. Voer een URL in van het domein dat je wilt bekijken:

Op deze pagina zie je de volgende informatie over de website die je wilt inspecteren:

  • hoeveel zoekwoorden het gebruikt voor het verkrijgen van organisch en betaald verkeer
  • hoeveel verkeer het krijgt en hoeveel het kost
  • welke specifieke zoekwoorden worden gebruikt voor organisch en betaald zoeken (je kunt verder gaan en een volledige lijst met zoekwoorden bekijken door op de knop ‘Gedetailleerd rapport weergeven’ te klikken)
  • de volledige geschiedenis van de advertenties van de site (met een kostenraming)

Kortom:

  1. Voor elk domein krijg je gegevens over het organische en betaalde verkeer: hoeveel zoekwoorden worden voor elk verkeerskanaal gebruikt wordt en hoeveel het kost. Met deze informatie kun je potentieel verkeer en uitgaven in campagnes met Google-advertenties inschatten.
  2. Je ziet een geschiedenis van advertenties van concurrenten: hoelang ze een bepaalde campagne hebben uitgevoerd; hoe ze het hebben veranderd; welke versies werkten beter, enz. Deze gegevens laten je voorkomen dat je de fouten van je rivalen herhaalt en helpen je beslissen wat nu beter is voor je bedrijf: SEO of PPC.

3. Ahrefs

Een ander hulpmiddel om te proberen is Ahrefs. Het is beroemd om zijn backlink-checkermodule, maar kan ook worden gebruikt voor een concurrentenonderzoek. De procedure is ongeveer gelijk aan die in SEMRush en SE Ranking. Kies waarmee je wilt starten: een trefwoord- of domeinoverzicht en kies vervolgens de bijbehorende tool. Voor een zoekwoordonderzoek is het de Keyword Explorer, voor een domeinanalyse is dit de Site Explorer. Voer vervolgens een zoekwoord (of een domein) in dat je wilt onderzoeken en kies vervolgens het land van zoeken:

Als resultaat van een zoekwoordonderzoek zie je de gegevens over het volume, de kosten in Google-advertenties, de eigen index van het zoekwoord voor Ahrefs, en wordt er aangegeven hoe moeilijk het is om te strijden om de Google top tien voor deze zoekterm. Ahrefs biedt echter geen optie om de betaalde zoekgegevens te verkennen, terwijl SE Ranking en SEMRush dat wel doen. Als je een beetje naar beneden scrolt, zie je een tabel met een gedetailleerde Search Engine Results Page-analyse voor de onderzochte zoekterm.

In de Site Explorer krijg je de informatie over de zoekwoorden van het domein, de schatting van het verkeer en de kosten, maar de meeste informatie gaat over het backlinkprofiel van het domein:

Met deze informatie kun je een inschatting maken van het budget dat nodig is om hoog op SERP te scoren in jouw niche.

Wat moet je nog meer weten?

Neem de tijd om de tools te verkennen. Ze hebben allemaal een diversen functionaliteiten en niet alleen de genoemde functies bevatten.

“Vergeet niet dat een concurrentenonderzoek geen eenmalige taak is”

De hoeveelheid en de nauwkeurigheid van de beschikbare gegevens zijn afhankelijk van de niche die je onderzoekt en van het land. Verrassend genoeg weet SEMRush niets van de zoekterm ‘bloemetje bezorgen’, terwijl SE Ranking een volledige analyse geeft en het volume definieert als 27K (dat is best veel). In vergelijking met andere tools heeft SE Ranking de grootste trefwoorden database voor Nederland. Maar nogmaals, de efficiëntie van de gegevens kan variëren, afhankelijk van de niche die je analyseert.

Probeer alle tools uit voordat je er een kiest. Ze bieden allemaal een proefperiode:

  • zeven dagen in SEMRush (creditcardgegevens zijn vereist)
  • veertien dagen in SE Ranking
  • zeven dagen in Ahrefs (voor 7 dollars)

Controleer het volgende:

  • Hoeveel gegevens elke tool biedt voor de analyse in jouw specifieke niche
  • Hoe eenvoudig het is om de service te gebruiken
  • Welke tariefplannen elk platform biedt en hoe betaalbaar ze zijn

Vergeet niet dat een concurrentenonderzoek geen eenmalige taak is. Het is een herhaalbare procedure die vooraf moet gaan aan je SEO- of PPC-experiment. Als je de zoekwoorden controleert die je concurrenten gebruiken voor organische en betaalde zoekpromotie, kunt je veel trial&error-cycli voorkomen voordat je het gewenste resultaat behaalt.

Patrick Heijmans
Online Marketing Specialist bij WebwinkelCommunity

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft daarnaast ook de website OutdoorOnly opgezet. Een compleet outdoor platform waar hij ook zijn andere passie: Outdoors kan laten zien.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jacques Bakx (LeadBuilders)

    We werken sinds een jaar met SE ranking. Daarvoor met Raventools. De ervaringen met SE ranking zijn goed. Vooral de mogelijkheid voor concurrentieonderzoek voor Google Adds campagnes en SEO campagnes geven snel inzicht. Daarnaast kun je meerdere personen toegang verlenen op campagne niveau. Kijkend naar de prijs/kwaliteit verhouding en het gebruiksgemak staat SE ranking bij ons op 1.


    24 december 2018 om 11:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!