De 4 belangrijkste technologielessen van #TNWEurope

1 juni 2016, 09:30

We zitten midden in de Vierde Industriële Revolutie. Nieuwe technologieën schieten als paddenstoelen uit de grond en alles lijkt fantastisch, maar soms lijken we te vergeten dat technologische ontwikkelingen geen doel op zich zijn. Hoe zorgen we ervoor dat nieuwe oplossingen ons echt vooruit helpen en ons leven verbeteren? Een scala aan internationale topsprekers trachtte deze vraag vanuit verschillende invalshoeken te beantwoorden tijdens TNW Europe vorige week in Amsterdam. Dit zijn de 4 belangrijkste lessen.

Dit verslag heb ik geschreven in samenwerking met mijn collega Yorick Fliervoet, communicatie-adviseur bij Lubbers De Jong.

1. Nieuwe technologieën moeten waarde toevoegen en problemen oplossen

Van Microsoft’s Bill Buxton tot TomTom-oprichter Harold Goddijn, elke tech-visionair die rondloopt op het Westergasterrein hamert erop: wat hebben mensen aan die nieuwe technologie die je aan het ontwikkelen bent? Het is de basisvraag die elke ontwikkelaar zich zou moeten stellen, maar dit wordt lang niet altijd gedaan. Het gevolg is dat de oplossing het leven van mensen niet beter, maar alleen maar complexer maakt. Vooral Buxton, behalve bij Microsoft ook werkzaam aan de TU Eindhoven, ziet dit nog veel te vaak mis gaan.

Als voorbeeld van een nieuwe oplossing die wél echt waarde toevoegt, laat hij bovenstaande video zien, waarin je blinde mensen ziet die met behulp van audiotechnologie zelf door een voor hen onbekende stad lopen. En dat terwijl ze normaal maar een paar vaste routes kunnen lopen en volledig afhankelijk zijn van anderen.

Een ander mooi voorbeeld komt ook van Mansoor Hamayun, die met zijn BBOXX 4,5 miljard mensen wereldwijd van elektriciteit wil voorzien. De Bboxx is een klein draagbaar kastje en ogenschijnlijk een simpele oplossing, maar wel een die de levensstandaard van mensen enorm verbetert.

2. Integratie tussen technologieën is cruciaal

In de ideale wereld werkt alle technologieën naadloos met elkaar samen. Zo goed, dat je als mens eigenlijk niet eens meer merkt dat ze er zijn. Tienduizenden startups zorgen op dit moment voor razendsnelle innovatie en meer democratie door de monopolypositie van de grote jongens te ondermijnen. Maar tegelijkertijd creëren ze een versnipperd tech-landschap.

Samenwerking tussen verschillende technologieën is dan ook belangrijker dan ooit. Het is wederom Buxton die zich hier hard voor maakt, omdat we het op dit moment zitten met overschot aan niet met elkaar communicerende oplossingen – met frustratie als gevolg. De volgende grote technologische doorbraak? Laat de tool die zich specialiseert in het verbinden van tools maar komen!

Ook volgens John Underkoffler, oprichter en ceo van Oblong, is samenwerking het toverwoord van de komende jaren. Zelf focust hij daarbij op een nieuwe vorm van user interface die ons lostrekt van apparaten en ons in staat stelt veel effectiever te werken. Zijn doel: de computer uit de computer halen, door schermen met elkaar te verbinden en mensen op een geheel nieuwe manier met elkaar samen te werken. Hij bedacht het ooit voor de film Minority Report en inmiddels is deze techniek werkelijkheid geworden, bij bedrijven als IBM en Boeing. En dat ziet er zo uit.

3. Individualiseer alles

Je kon er als marketeer de laatste jaren al niet meer omheen en ook op (de donderdag van) The Next Web Conference is het een terugkerend thema: individualisatie. Van Jeff Jarvis tot Google’s Aparna Chennapragada, ze zeggen het allemaal: iedereen is anders, heeft andere informatiebehoeften, zit daarom te wachten op andere content en daar moet je te allen tijde rekening mee houden. Een nieuwe technologie die zich niet standaard aanpast aan de gebruiker kan het wel vergeten anno 2016.

Goede voorbeelden hiervan zijn er wel – zoals de Android-telefoons van Google: binnen 1 minuut na gebruik is het al voor iedereen een verschillend apparaat – maar er zijn nog veel meer slechte voorbeelden. De hele onderwijssector krijgt ervan langs met zijn one size fits all-benadering en ook de Amerikaanse tweepartijenpolitiek is niet meer van deze tijd.

4. Meer aandacht voor vertrouwen en ethiek vereist

Het belang van vertrouwen en ethiek loopt als een rode draad door de presentaties van vrijdag. Vooral The Pirate Bay-oprichter Peter Sunde houdt een sterk betoog, vanuit een oprechte drang de wereld te verbeteren. Volgens de Noorse Fin leven we in een tijd waarin technologie altijd als iets goeds wordt gezien. Niemand praat over ethiek, waardoor een kritische blik ten opzichte van dataverzamelaars en overheden ver te zoeken is. De vraag die elke ontwikkelaar zich moet stellen: hoe ga ik om met de gegevens van mijn gebruikers en hoe creëer ik vertrouwen?

Als er één wereld is waarin er lange tijd niet zo moeilijk werd gedaan over ethiek, dan is het wel de financiële sector. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de woorden ethiek en vertrouwen op de Fast Money-stage in vrijwel elke talk voorbijkomen. Van Holland Fintech-oprichter Don Ginsel via Adyen’s Pieter van der Does tot Ali Niknam van Bunq, iedereen beaamt: vertrouwen van gebruikers is de enige manier om je startup te laten slagen. Anders gaat nooit iemand je dienst gebruiken.

Hoe creëer je vertrouwen? Dat kan alleen als je product geweldig werkt, de service fantastisch is én je het leven van je doelgroep echt beter maakt. En daarmee zijn we weer terug bij les 1, 2 en 3. De cirkel is rond.

Erik Molkenboer
Teamlead content & community bij DDMA

Erik is teamlead content & community bij DDMA. DDMA is de grootste branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service, met een netwerk van merken, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data op een innovatieve en verantwoorde manier inzetten voor interactie met consumenten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    paul

    totale onzinnige artikel dit. Gefeliciteerd dat marketingfacts steeds minder relevant gaat worden voor de professional. Ik ken L&DJ; wel, heb wel eens met ze gewerkt, en dit sluit geweldig aan, aan hun visie en vooral: deskundigheid. Begrijp me niet verkeerd: aardige gasten , maar wel typisch geval van heel veel lullen maar niet daadwerkelijk een slimme PR-strategie. kijk maar naar hun track record in de media.


    4 juni 2016 om 20:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!