De 3 meest effectieve manieren voor meer likes op Facebook

Gegarandeerd meer fans voor je Facebook-pagina

De 3 meest effectieve manieren voor meer likes op Facebook

Meer fans en likes op Facebook, dat willen we allemaal. Als je succesvol wilt zijn op Facebook moet je fans hebben en likes scoren. En hoe meer, hoe beter. Het liefst wil je de grootste pagina van Nederland zijn maar op z’n minst moet je er meer hebben dan je concurrent. Maar hoe doe je dat? Hier vind je drie manieren die je gegarandeerd meer fans op gaan leveren. Het goede nieuws:  het is niet moeilijk en gegarandeerd succesvol.

#1 Likes koop je gewoon

Waarom al die moeite doen om meer likes te krijgen? Een goede contentstrategie bedenken en uitvoeren waarbij je meerdere keren per week interessante updates plaatst? Een actie opzetten die aansluit bij de belevingswereld van je fans? Pffff, je wordt al moe van als je er aan denkt. Dat kan veel makkelijker en sneller. Typ ‘Facebook likes kopen’ in Google in en je krijgt fantastische aanbiedingen. 1.000 ‘echte’ fans voor maar 20 euro? Gelijk doen!

Dat deze aanbieder als enige in de wereld een speciale advertentiedeal met Facebook heeft, is mooi meegenomen. Ook zijn de fans 100% zeker echt. Geweldig. Ach, je hebt wel eens gehoord dat deze likes voornamelijk uit India, Pakistan en Rusland komen en voornamelijk bots zijn, maar een kniesoor die daar op let. Jij hebt snel meer fans, daar gaat het om.

#2 Geef iPad’s weg

OK, de eerste paar duizend likes heb je binnen. Dat ging lekker snel. Hoe nu verder? Simpel; je gaat iPads weggeven. Daarvoor zijn mensen vast bereid om op die like-button te drukken. Dus ongeacht in welke branche je actief bent, geef je gratis iPads weg aan iedereen die fan wordt van jouw pagina. Je bestelt er zes, verloot er vijf en houdt er zelf ook een. Kijk, dat is een klassieke win-win situatie. Wel iets duurder dan al die likes uit India, maar het valt nog ruim binnen het social mediabudget.

Het mooie is dat de actie wordt opgenomen op allerlei vage winactieverzamelsites en de fans stromen binnen. Mensen die nog nooit van je hebben gehoord, niet geïnteresseerd zijn in je diensten, maar voor een kans op zo’n mooi product bereid zijn om jouw pagina leuk te vinden. Dat ze je na afloop van de actie weer ‘unliken’ of je berichten verbergen, maakt jou niet uit. Je hebt weer een mooie stijging in het aantal likes te pakken. Jouw baas vindt je fantastisch!

#3 Like, share en spam

Nu je door het kopen en iPads weggeven een mooie fanbase hebt opgebouwd, moet je die natuurlijk gebruiken om nog meer fans te krijgen. Je zou een actie kunnen opzetten op een aparte app die slechts een paar tientjes hoeft te kosten, maar het kan veel simpeler!

Plaats een update waarin je vraagt om jouw pagina en bericht te liken en laat jouw fans deze verplicht delen met al zijn of haar vrienden. Onder de deelnemers geef je eens per week een te gekke (dat vind jij, dus dan is het ook zo) prijs weg. Dat 99% van de vrienden van de deelnemers helemaal niet zitten te wachten op die spam in hun timeline is jouw zorg niet. Jouw update krijgt likes en wordt massaal gedeeld dus je genereert ook nog engagement dus wat zitten ze nou te lullen?

Ook dat deze acties technisch tegen de richtlijnen van Facebook zijn waardoor je riskeert je pagina kwijt te raken interesseert je niet. Trouwens, allerlei grote merken doen het ook dus waarom zou jij het niet mogen doen? En ondertussen ben je al weer druk met nieuwe acties. Je hebt gelezen dat ook Twittter-volgers te koop zijn en retweet en winacties het altijd goed doen……

Leer hoe het wel moet op Congres Facebook Marketing

Uiteraard zijn de hierboven beschreven methodes waardeloos en natuurlijk had je dat al door. Maar waarom gebruiken dan toch veel mensen ze? Veel marketeers leiden hun succes op Facebook enkel en alleen af van het aantal fans en likes ongeacht de kwaliteit. Een hele gekke gedachte, want als je geen interactie met die fans hebt, zul je ze niet bereiken en weinig aan die (nep)fans hebben.

Daarnaast is het ook een vorm van onwetendheid, want veel paginabeheerders weten bijvoorbeeld helemaal niet dat die like & winacties tegen de richtlijnen van Facebook zijn. En Facebook treedt er helaas niet tegen op, getuige dit voorbeeld.

Hoe het dan wel moet? Dat kun je leren op het Congres Facebook Marketing op dinsdag 11 juni in de Jaarbeurs in Utrecht. En als je snel bent, kun je tot 1 mei nog gebruikmaken van de vroegboekkorting.


Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Wanneer we eens zijn dat social bij ondernemingen core competentie moet worden, is dit wat er gebeurd:

    - bestaande werknemers 'social' maken (wie niet mee wil heeft het moeilijk)
    - nieuwe werknemers aannemen die al 'connected' zijn
    - werknemers met social media kennis aannemen en verantwoordelijk maken (lees... we moeten het zelf doen, zo ingewikkeld is het niet)
    - actief worden (vaak komt het er op neer dat er wordt gedaan wat de concurrenten ook doen)
    - er achter komen dat er geen onderscheidend vermogen is
    - creativiteit inhuren om samen met je team succesvol te zijn

    Creativiteit is en zal altijd het uitgangspunt zijn voor onderscheidend vermogen. Zeker zijn er do's en dont's die handig zijn om te weten maar goede social ideeën bedenken is waar het allemaal om gaat.

    geplaatst op
  • Facebook heeft alle elementen in zich van Gamification. Zoals status (aantal vrienden) XP punten (likes), engagement, real-time, flow, fun, exposure, feedback, progress, unpredictability, meaning, empowerment, avoidance, scarcity, ownership, accomplishment, social pressure, interactie, etc.

    Mensen willen geen vrienden worden met merken op Facebook. Ze 'liken' wel maar dat heeft een andere betekenis, die voor ieder individu verschillend is. Vriendschap is een ander soort contact, ander rollenspel, andere tone-of-voice en communicatie. Dat kunnen 'merken' niet want die hebben een verborgen agenda met duidelijke doelstellingen, verwachtingen en R.O.I. van hun Facebook activiteiten. Maar je kunt wel Gamification toepassen met je Facebook community. Dat is ook duidelijk en eerlijker naar je community.

    geplaatst op
  • het wordt inderdaad tijd dat facebook hier actie gaat tegen ondernemen. Ze verliezen zo razendsnel hun transparantie. Ook de aanpassing dat de updates niet chronologisch staan werkt hier niet aan mee en samen met alle share en like win acties wordt heter niet beter op. Ze geven zo veel mogelijkheden voor de concurrentie om het beter te doen....

    geplaatst op
  • He, bah Peter! Je bent mijn ochtend social media check up aan het wasten. Dacht ik even een goed artikel te lezen over het genereren van volgers....koop ik zelf fans ... maak ik spam actie e.d. .... en nu zeg je dat het niet goed is!

    Dan zit er maar 1 optie op voor mij .... Ik kom naar Congres Facebook Marketing! ;-) Ha ha!

    Ps. Bovenstaande alinea 1 was als grap bedoelt ;-)

    geplaatst op
  • Héél goed. Ik was ook van plan over punt # 3 een blog te schrijven, maar het ontbreekt mij simpelweg ernstig aan tijd.

    Dat zou meer gaan op de 100% fake-akties zoals ook de "I Love New York Daily" pagina/aktie, waar je een screenshot van gebruikt. Van de week zag ik ook weer een "Win een BMW 1-serie" aktie voorbij komen.

    Mensen tuinen hier gewoon in, gretig gemaakt door een prijs die nooit weggegeven gaat worden. Mensen kijken niet of de details om zo'n pagina/aktie heen, wel kloppen en ze zouden stroken met hoe een merk (zoals BMW) dit zou communiceren.

    In iedergeval NIET door op 20 april een onfraai Facebook-paginaatje op te zetten, op 30 april de uitslag al te geven en in andere uitingen zoals de officiële BMW Facebook-pagina, hun website, hun Twitter, etc. NIET naar deze pagina/aktie te verwijzen. Lijkt me sterk. Sterker nog: BMW Nederland bevestigde wél van deze 'aktie' op de hoogte te zijn, maar 'niets' met deze 'aktie' te maken te hebben.

    Wel zonde, want de spreekwoordelijke bakker op de hoek die wél goede intenties heeft en meer lokaal bereik wil en kan genereren, verliest in rap tempo de mogelijkheden om nog charmant en geloofwaardig dit soort akties in het leven te roepen.

    geplaatst op
  • Is het niet een beetje vreemd dat je na inschrijving alleen middels een Tweet anderen kunt laten weten dat je naar het Congres Facebook Marketing 2013 gaat?

    geplaatst op
  • Mooi om te horen dat er meer mensen dezelfde frustratie hebben over vooral de like & share acties. Laten we hopen dat Facebook hier snel op inspeelt en duidelijk maakt dat dit niet gewenst is.

    @Geeke; dat is inderdaad vreemd. Bedankt, gaan we aanpassen.

    geplaatst op
  • Hi Peter Minkjan,

    Wat een slecht artikel. Grapje!

    Goed artikel, leuk en "grappig" geschreven. Is alleen minder grappig dat héél veel bedrijven niet door hebben hoe het wél moet. Ik woon in een klein stadje, Maassluis, met veel plaatselijke winkeliers die ineens aan het Facebooken zijn. Ik word dus ook ONWIJS gespamd met al die rotzooi. Jammer. Hopelijk komt er dan toch echt binnenkort een einde aan!

    geplaatst op
  • Woensdag heb ik stap 1 gedaan. Donderdag stap 2. Vrijdag stap 3. En nou wil ik vandaag met stap 4 bezig, blijkt dat de eerste 3 'waardeloos' waren.

    Lekker is dat! Hoe kom ik nou weer van die nepfans af?

    geplaatst op
  • Je kunt natuurlijk zeggen dat bovenstaande acties om wat voor reden 'slecht' zijn, ze werken kennelijk wel :-) ( zie in je eigen artikel de printscreen van Lufthansa). Meer dan 10.000 likes!

    De reden dat dit soort acties bestaan, is omdat ze inderdaad niet de bedoeling hebben om interactie te hebben.

    1. Het is de wet van de aloude reclame; airtime kopen, zonder echt relevant, maar eerder irritant, te worden. Met Wasmiddelenreclames worden ook geen 'Oscars' gewonnen, maar ze zijn zo vervelend, dat ze blijven hangen. Zo ook met die FB-actie die je voor de136e keer krijgt doorgestuurd een vriend.
    2. Daarnaast geven 'likes' vertrouwen. Stel ik ken een bedrijf niet en ga eens na wie ze zijn en wat ze doen. Een bedrijf met 10.000 likes, moet wel bestaan en ook best goed en relevant zijn, anders zouden ze toch niet zoveel likes hebben?

    Het is net als die vervelende banjer of die verschrikkelijke tellsell reclame. Het is geen kwalitatief hoogwaardige marketing, maar het bereik is maximaal en het publiek koopt het toch.

    Het is goed om marketeers te leren hoe je optimaal rendement haalt uit Facebook, maar ik vrees dat je voorbeelden nog lang blijven bestaan op Facebook.

    geplaatst op
  • Don't like us, we like you!

    geplaatst op
  • Met veel plezier gelezen!

    Bittere ernst: je artikel is helaas wel op waarheid berust...

    geplaatst op
  • Ik hoop dat je een grapje maakt Sam! :-) Waarom zul je fans kopen, ook al zijn het echte mensen? De mensen zijn echt niet geïnteresseerd in jouw producten. Oftewel je hebt hier totaal niks aan. Fans zijn mensen die geloven in jouw bedrijf, die jouw bedrijf interessant vinden en eventueel later zaken met jou willen doen. Het kopen van fans is hetzelfde als "Een pistool tegen iemands zijn hoofd houden en zeggen dat hij jouw pagina moet liken".

    geplaatst op
  • @Wouter: ik heb Sams reactie verwijderd i.v.m. het zware vermoeden van commentspam...

    geplaatst op
  • Bedankt, goed artikel :)

    geplaatst op
  • Leuk artikel, zelf zien we het ook nog dagelijks voorbij komen. Wel blijft het een feit dat het geen kwaad kan om je klanten te stimuleren. Niet elke klant is namelijk direct een Fan, zorgt die klant voor een like, dan is de klant wel een stap dichterbij het worden van een ambassadeur.

    Met SociaalSparen proberen we dan ook bestaande klanten te bewegen door het steunen van goede doelen. Natuurlijk blijft het zaak de goede doelgroep te bereiken, maar op uit onze eerst gegevens blijkt dat het naast sociaal verantwoord ook erg efficiënt is.

    geplaatst op
  • Facebook likes kopen kan onschuldig zijn om een beginnende pagina een duwtje in de rug te geven. Je moet gewoon niet gaan overdrijven en geen 10.000 likes kopen.

    Ikzelf heb als journalist een Facebookpagina opgestart, om mijn pagina een boost te geven heb ik 500 likes gekocht op http://likemachine.nl of zoiets. Je hebt nu tegenwoordig eenmaal meer succes als je online 'populair' bent.

    geplaatst op
  • Hallo Peter Minkjan,

    Bedankt voor alle informatie over Facebook marketing, ga gelijk het één en ander toevoegen voor mijn eigen website FixjeiPhone.nl.

    Kijken of het gaat lukken:P

    Bedankt!.

    Groet Davey

    geplaatst op
  • Inmiddels zijn Facebook like en win acties alweer een tijdje toegestaan zonder app. Aansporen tot delen overigens niet, maar dit is wat de echte 'winactie-jagers' toch al doen.

    geplaatst op
  • Laten we alsjeblieft creatiever zijn. Degelijke content en correcte koppeling tussen pagina en profiel (-en) in de beginfase is nog altijd the way to go. Ik wil dat elke persoon die de moeite neemt om mijn pagina te liken, mijn pagina in de toekomst blijft liken. Ook zie ik hier een gebrek aan verbinding met de buitenwereld, mond op mond reclame is pas een echte trigger om interactie op te bouwen. Het mooiste is om je fanbase verplichtingen op te leggen;) @cvankeris, volgens mij had je dat blog al kunnen schrijven in de tijd van je reactie;)

    geplaatst op
  • Wat een wijze woorden allemaal zeg... Wat is dit toch voor theorie wereld geworden. Allemaal goed de studieboeken gelezen hoor. hahaha.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.