Interactie genereren in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden pagina’s en bedrijven op Facebook. Maar wat en wie genereren nou de meeste interactie van alle Nederlandse pagina’s? Fanrise analyseert vrijwel alle Nederlandse Facebookpagina’s en kan daardoor antwoord geven op deze vraag. Hieronder volgt de top-25 van de meest interactieve Nederlandse Facebook-updates van het eerste kwartaal van 2014. Wat opvalt, is dat Olympische atleten en minder grote merken de lijst domineren.
#1. Guestzone
#2. Koen Verweij
#3. Autoblog.nl
#4. Koen Verweij
#5. Autoblog.nl
#6. 100% NL
#7. Wijnvoordeel
#8. Ali B.
#9. Toscaanse Bruiloft
#10. De Steigerhoutloods
Nummers 11 t/m 25
Hier ook nog de nummers 11 tot en met 25.
11. Voetbalprimeur
12. Sven Kramer
13. Ireen Wüst
14. Blond Amsterdam
15. Ali B.
16. Hoefslag
17. Jamin
18. Stichting Ambulance Wens Nederland
19. TROS Radar
20. Omroep Brabant
21. Mamaplaats
22. Evert Kwok
23. Autoblog.nl
24. Make-A-Wish Nederland
25. Omroep Brabant
Hoe is deze lijst samengesteld?
De IPM+-score is gebruikt om de interactie van de Facebook-pagina’s en -berichten te berekenen. IPM staat voor interaction per mille (de interactie per duizend fans) en de "+" geeft aan dat ook de shares meegerekend worden. De originele IPM-formule neemt namelijk geen shares mee. Fanrise berekent elke dag de IPM+-scores van allerlei Facebook-pagina‘s aan de hand van de volgende formule:
Likes, reacties en shares worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal fans. De IPM+-score houdt rekening met de omvang en de berichten van de pagina’s. Je kunt de IPM+-score van je eigen pagina gemakkelijk zelf uitrekenen met de IPM+-calculator. Verder moet een pagina, om in aanmerking te komen voor dit overzicht, wel minimaal 10.000 fans hebben.
Zelf meer interactie genereren op Facebook?
De bovenstaande lijst geeft een overzicht van de meest interactieve updates van alle Nederlandse pagina’s in het eerste kwartaal van dit jaar. Maar hoe kan je nou zelf meer interactie genereren op Facebook?
Dat leer je op het Congres Facebook Marketing op woensdag 11 juni in Utrecht waar dit onderwerp ruimschoots aan bod komt met o.a. presentaties van contentmarketingexpert Jay Baer, Fanrise - dat een uitgebreide analyse van alle updates van het afgelopen jaar deelt - en een case van Upcoming die de geheimen van extreem virale content verklapt.
En met de kortingscode mfcts20 krijg je als Marketingfacts-lezer exclusief 20% korting op de toegangsprijs. Meer info en het gehele programma is te vinden op CongresFacebook.nl.