De 25 meest interactieve Nederlandse Facebook-updates

26 mei 2014, 11:30

Wat scoort de meeste interactie op Facebook?

Interactie genereren in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden pagina’s en bedrijven op Facebook. Maar wat en wie genereren nou de meeste interactie van alle Nederlandse pagina’s? Fanrise analyseert vrijwel alle Nederlandse Facebookpagina’s en kan daardoor antwoord geven op deze vraag. Hieronder volgt de top-25 van de meest interactieve Nederlandse Facebook-updates van het eerste kwartaal van 2014. Wat opvalt, is dat Olympische atleten en minder grote merken de lijst domineren.

#1. Guestzone

#2. Koen Verweij

#3. Autoblog.nl

#4. Koen Verweij

#5. Autoblog.nl

#6. 100% NL

#7. Wijnvoordeel

#8. Ali B.

#9. Toscaanse Bruiloft

#10. De Steigerhoutloods

Nummers 11 t/m 25

Hier ook nog de nummers 11 tot en met 25.

11. Voetbalprimeur

12. Sven Kramer

13. Ireen Wüst

14. Blond Amsterdam

15. Ali B.

16. Hoefslag

17. Jamin

18. Stichting Ambulance Wens Nederland

19. TROS Radar

20. Omroep Brabant

21. Mamaplaats

22. Evert Kwok

23. Autoblog.nl

24. Make-A-Wish Nederland

25. Omroep Brabant

Hoe is deze lijst samengesteld?

De IPM+-score is gebruikt om de interactie van de Facebook-pagina’s en -berichten te berekenen. IPM staat voor interaction per mille (de interactie per duizend fans) en de “+” geeft aan dat ook de shares meegerekend worden. De originele IPM-formule neemt namelijk geen shares mee. Fanrise berekent elke dag de IPM+-scores van allerlei Facebook-pagina‘s aan de hand van de volgende formule:

Likes, reacties en shares worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal fans. De IPM+-score houdt rekening met de omvang en de berichten van de pagina’s. Je kunt de IPM+-score van je eigen pagina gemakkelijk zelf uitrekenen met de IPM+-calculator. Verder moet een pagina, om in aanmerking te komen voor dit overzicht, wel minimaal 10.000 fans hebben.

Zelf meer interactie genereren op Facebook?

De bovenstaande lijst geeft een overzicht van de meest interactieve updates van alle Nederlandse pagina’s in het eerste kwartaal van dit jaar. Maar hoe kan je nou zelf meer interactie genereren op Facebook?

Dat leer je op het Congres Facebook Marketing op woensdag 11 juni in Utrecht waar dit onderwerp ruimschoots aan bod komt met o.a. presentaties van contentmarketingexpert Jay Baer, Fanrise – dat een uitgebreide analyse van alle updates van het afgelopen jaar deelt – en een case van Upcoming die de geheimen van extreem virale content verklapt.

En met de kortingscode mfcts20 krijg je als Marketingfacts-lezer exclusief 20% korting op de toegangsprijs. Meer info en het gehele programma is te vinden op CongresFacebook.nl.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

6 Reacties

    hendrikxm@gmail.com

    Wordt er bij de IPM score geen rekening gehouden met het feit dat je de post gesponsord kunt uitsturen, en dus aan een veel groter publiek kunt tonen dan alleen je fans?


    26 mei 2014 om 16:30
    Daan

    Klopt Martijn. Het is jammer dat IPM+ nog steeds in dit soort artikelen en metingen wordt gebruikt. IPM (met of zonder +) is weinig zeggende score, zeker als je adverteert (Alleen leuk voor de content makers om te zien of hun post een beetje in de smaak valt). Juist primaire business doelstellingen zoals link-clicks (referring traffic) of page-likes (fan acquisitie) hebben bijvoorbeeld een negatief effect op IPM+. Daarnaast geven likes, comment of shares op een post ook bijna geen (organisch) bereik meer (met 4 euro ad-budget bereik je meer mensen dan met 1000 likes, shares & comments op een post).


    26 mei 2014 om 17:50
    Gerard Kijlstra

    Leuk dat we in de top 25 zitten! Ik kan alvast verklappen dat wij niet aan gesponsorde berichten doen en dat ook dit bericht dus op een organische manier alle interactie heeft verkregen;-)

    Ik denk dat IPM wel degelijk belangrijk is. Wij merken dat we bijna exponentieel groeien nu we hier meer de nadruk op hebben gelegd. Te veel partijen leggen in mijn ogen de nadruk op groei in aantal fans door winacties en gesponsorde berichten, waardoor de interactie per fan verwatert, berichten van de pagina onderaan de timeline van de fan komen en de groei in aantal fans tot stilstand komt.

    @Daan; We zitten deze week op 340.000 interacties (likes, reacties, shares) met onze berichten. Dat zou toch een flinke wekelijkse kostenpost zijn als we die elke week in zouden moeten kopen;-) Daarnaast zou dat dan ook weer ten koste zijn gegaan van onze groei.


    26 mei 2014 om 18:20
    Gerard Kijlstra

    Overigens is de wij waar ik in mijn vorige comment over spreek Voetbalprimeur. Ik dacht dat het e-mailadres bij mijn reactie zou komen te staan:-).


    26 mei 2014 om 18:24
    Daan

    @Gerard Goede content (die interactie motiveert) is zeker belangrijk. Dat blijkt wel uit jullie resultaten. Mijn bezwaar is voornamelijk tegen IPM als formule. Puur content interacties zijn nooit een primaire doelstelling (maar een factor/middel om business doelstellingen te bereiken). Er is geen bedrijf (behalve FB) dat direct geld verdient als een post wordt geliked of geshared. Uiteindelijk hoop je hier attentie mee te krijgen zodat mensen doorklikken naar je site of converteren naar koop, registratie etc. Bij IPM heeft dit echter een negatieve uitwerking.


    26 mei 2014 om 18:49
    Rob van den Brink

    Ik ben het gedeeltelijk met je eens, @Daan:

    Ik vind ook dat het afzetten tegen de grootte van je fanbase niet ideaal is: beter zou zijn om de reach van de posts hiervoor te gebruiken. Daarnaast is in mijn ogen een tekortkoming van de IPM berekening dat een pagina dat 1 (succesvolle) update in 30 dagen heeft gepubliceerd het beter kan doen dan een pagina dat iedere dag een post heeft geplaatst.

    Maar door de reach te gebruiken creëer je een interne metric: een die je alleen kunt berekenen voor je eigen pagina(s). Van pagina’s waar je geen beheerder van bent heb je geen informatie over de reach.

    Dus met de IPM berekening heb je in ieder geval bij (grove) benadering een metric die je kunt gebruiken om pagina’s met elkaar te vergelijken.

    @Gerard, het klopt dat je met een like of comment geen geld zal verdienen. Maar die zorgen er wel voor dat je fanbase actief en betrokken blijft, en daarmee uberhaupt je updates (organisch) zullen zien. In mijn ogen zal dan ook ieder bedrijf op Facebook (ook) engagement als doel moeten hebben, ongeacht of het een not for profit, een overheid of een commercieel bedrijf is.


    27 mei 2014 om 10:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!