De 10 SEO-trends voor 2013

De 10 SEO-trends voor 2013

Ach, de fijne, warme decembermaand. De maand van twinkellichtjes, de kleur rood, de geur van dennennaalden, boterletters en dreigend overgewicht. Maar december is ook de maand van lijstjes: goede voornemens, toplijsten en trends voor het komende jaar. Hoe kunnen wij dan achterblijven op het gebied van SEO? Net als voor 2011 en 2012 nemen we de 10 SEO-trends van 2013 met je door, inclusief de juiste muzikale omlijsting.

#1. De ver-BING-ificatie van de Google Webmaster Tools

De Google Webmaster Tools. Je weet wel, het programma dat Google je geeft om meer inzicht te krijgen wat de zoekgigant van je website vindt. Maar wat vertellen de tools ons? Eigenlijk is het een veredeld e-mailprogramma: 90% van de berichten die je krijgt hebben te maken met zaken die jij doet die tegen de richtlijnen zijn (en nee, we hebben het in 2013 ook niet meer over hats). Welke informatie haal je als SEO’er eigenlijk nog wel uit het online programma vol met diagnostische armoede? Weinig!

Nee, neem dan Bing! Zij geven met hun webmaster tools-variant een website-eigenaar of SEO’er alle inzicht. Van rankings tot CTR. Bing! opent zijn zoekmachinedeuren en geeft je inzicht in de gouden berg aan informatie waar ze op zit. Jammer voor ons NL’ers dat Bing! hier geen voet in de grond heeft, krijgt en wil. Maar met zoveel inzicht van, op papier, de grootste concurrent, kan Google niet achterblijven. Dus in 2013 krijgt de GWT een overhaul, waarbij website-eigenaren eindelijk de data krijgen die hen toekomt.

#2. Keyword rankings? Zelfs Google zegt nee!

Weet je nog de tijd dat je een keyword in Google intypte en probeerde te achterhalen welke positie je had weten te behalen? Oh, wacht, de telefoon gaat. Hallo? Oh, het is 2008, het vraagt of ’t de keyword rankings terug mag. In 2011 verklaarden we rankings al verloren, maar in 2013 is het Google zelf die het definitieve doodsteek geeft. Keyword ranking tools van vooraanstaande SEO-toolleveranciers krijgen een ultimatum van Google: niet meer scrapen (data bij ons vandaan halen, terwijl Google dat niet wil), geen rankings meer uitvoeren of je kunt je Adwords-toegang wel vergeten. Duidelijk statement. Geen keyword-focus meer, maar brede optimalisatie dus (wat iets anders betekent dan keyword research).

#3. Nieuw van Google: het gastblogfilter

Met de dierentuin aan updates vanuit Google in 2012 wordt op een smerige manier linkbuilden best lastig. Je moet er tegenwoordig potverdikke ook nog echt werk voor gaan verzetten! Gelukkig zijn SEO’ers niet dom en binnen de kortste keren hadden we een nieuw glimmend speeltje gevonden waarmee we links wisten te verkrijgen: gastbloggen / guest blogging. Een blog zoeken die redelijk in de buurt ligt van het onderwerp van de site die je aan het optimaliseren bent en dan de eigenaar vragen: mag ik een stukje tekst bij je plaatsen, genaamd een gastblog, die ik vervolgens volstop met fijne linkteksten? Je mag er uiteraard geen nofollow op plaatsen, meneer de blog-eigenaar. Nee, ik doe het niet voor relevant verkeer, maar gewoon om de 'rauwe link sinaasappelsap' die ik er van kan trekken.

Van die pers van goudgele zuren goedheid heeft Google nu een beetje genoeg. Dat is niet de manier om het te doen! Dus komt Google in 2013 met een update en/of een filter om de door jou zo zorgvuldig geplaatste gastblogs en bijbehorende links te devalueren, de Killer Whale-update. Sorry jongens, gewoon terug naar een complete inbound marketing-strategie

#4. De wederopstanding van Yahoo!

Zou Marissa Mayer vroeger ook fan van de Spice Girls zijn geweest? Potverdikke, het is momenteel girlpower aan de top van Yahoo!. Weet je nog die slapende photo sharing-gigant waar je als serieuze fotograaf graag je fotowerk etaleerde? Precies, Flickr. Na jaren van diepe slaap zijn er opeens in december updates! En flinke ook!

En met de wederopstanding bedoelen we dan nog niet eens de SEO die je op Flickr kan loslaten. Nee, dan bedoelen we de op handen zijnde samenwerking met die jongen die altijd op slippers loopt en waarvan de favoriete kleur blauw is: Mark Zuckerberg en zijn Facebook. In september van 2012 liet hij zich al even in de kaarten kijken over hoe goed ze zijn met zoeken. En in 2013 gooit Marissa haar vrouwelijke charmes in de strijd om Mark duidelijk te maken dat Yahoo! search en Facebook een match made in heaven is. FaSEO, Facebook SEO.

#5. Technische SEO meer effectief dan linkbuilding

Sorry hoor, maar het is 2012 al duidelijk geworden dat simpele linkbuildingcampagnes, als je ze al zo mag noemen, niet meer werken. Startpagina’s, startpaginadochters en al dat internetgespuis worden door zoekmachines al niet meer serieus genomen, dus waarom door jou nog wel?

Nee, in 2013 ga je veel meer succes behalen met het goed inzetten van je crawlbudget. Zie het als een soort budgetcrisis binnen je eigen website. Tijd om alles technisch gezien goed onder handen te nemen. Weet je nog die pagina’s die je maar liet indexeren omdat ze misschien in de long-long-long-very long tail nog 2 bezoekers zouden kunnen opleveren? Die pagina’s ga je uitsluiten voor indexatie. Alleen de pagina’s die er echt te doen wil je nog gezien hebben door Google. En dit technisch op orde brengen (wat vaak lastiger is dan je denkt), wordt in 2013 effectiever dan linkbuilding. No-brainer.

#6. Ook Nederland krijgt een degelijk zoekmachinemarketing-congres

We zitten al op onze blote knietjes. Met jaloerse ogen kijken we naar congressen als de SMX, SearchLove en de PubCon. Congressen waar zoekmachinemarketeers van elk niveau aan hun trekken kunnen komen. Een plek waar je meerdere dagen de rockstars uit de branche kunt ontmoeten en zien spreken. Een gelegenheid om inspiratie op te doen, om vervolgens mij een fijn voldaan SEO-gevoel richting huis te keren. En waarom zitten we dan op onze blote knietjes? Omdat we zo graag willen dat een congres van dergelijk kaliber ook in Nederland komt. SEO en online marketing zijn toch ook hier allang volwassen genoeg voor een degelijk congres? Om met de woorden van Tatjana te spreken: kom op nou! 2013 wordt het jaar van een meerdaags zoekmachinemarketing-congres.

#7. Google + wordt Google Hangout

Kom op Google. Erken je meerdere in welk social platform dan ook en geef nou toe dat jullie gewoon een sociaal platform niet van de grond weten te krijgen. Hoe erg wij het met z’n allen ook door de strot geduwd krijgen en hoe erg sommige SEO’ers ook zeggen dat het onderdeel moet zijn van je SEO-strategie. Een sociaal netwerk, puur en alleen om betere rankings te krijgen? Klinkt niet echt als een goede user experience, iets wat Google zo hoog in het vaandel heeft.

Alles wat je doet, moet iets toevoegen voor de gebruiker. Nee zoekvrienden, dan moeten we eerlijk zijn en toegeven dat Google Hangout een leuk extraatje is. En mochten opeens Pasen en Pinksteren toch op één dag vallen en Google+ toch een succes worden, laat het dan echt een sociaal netwerk worden en niet iets waar we een slechte SEO-strategie mee opdirken.

#8. De hoax die AuthorRank heet

Ah ja, AuthorRank. Volgens sommige de nieuw uitgevonden versie van PageRank. Eigenlijk een soort PageRank 2.0. Beter, krachtiger, schoner, meer waskracht! Oh wacht, of hebben we het dan toch over iets anders? Toegeven: op papier is het geen slecht idee. Je neemt het oude algoritme van PageRank en voegt daar een handje vol nieuwe signalen aan toe. Het probleem:  het enige echte bewijs van AuthorRank is een patentaanvraag.

Laat je dus in 2013 niet verleiden om een complete strategie op te zetten rondom AuthorRank. Iets om rekening mee te houden? Jazeker, je weet maar nooit wanneer onze zoekgigant de regels van het spel zal aanpassen. Maar tot het echte bewijs is geleverd, blijft AuthorRank een hoax en laat je je in 2013 niet verleiden tot het najagen van deze urban search myth.

#9. Mobiele SEO bestaat niet

Nee, echt niet. Het is niet zo dat als we maar lang genoeg over een onderwerp praten, dat het dan vanzelf een onderdeel wordt van onze fijne SEO-wereld. Daar lijkt het soms wel op, maar als zelfs Google aangeeft dat je moet gaan werken met responsive design, mocht het knikkertje wel uit het gat zijn gerold als je toch nog een m-punt-domein gaat inzetten.

Nee, de volgende keer dat je met je webbouwer praat, ga je eens informeren over de mogelijkheden. Zit je net voor een re-design moment? Heb jij even mazzel! Gelijk meenemen. Ook hartstikke logisch natuurlijk dat Google graag 1 website heeft, met 1 versie van de content, die zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat waar je mee kijkt. Ook fijn voor je SEO-strategie; je bent namelijk maar met 1 website bezig.

#10 …

Ja, wat is nou die 10de trend? Dat willen we graag van jou horen. Wat is volgens jou de SEO-trend voor 2013? Laat het weten in de comments.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Weer een top blog Siegfried! Mijn #10..

    #10: Met Leweb '12 achter ons en een voorspelling dat 2013 het jaar van 'The Internet of Things' gaat worden, zien we Google meer dan waarschijnlijk het aantal verbanden tussen verschillende informatiebronnen verder naar voren brengen. Weet je nog, die knowledge graph die begin dit jaar geïntroduceerd werd? Complete bedrijfsprofielen met een showcase van producten en rich content staan in 2013 klaar voor gebruik.

    geplaatst op
  • Trend #10 is wat mij betreft écht de de Google Knowledge Graph; en daarmee de Rich Snippets die hieraan voeding geven.

    Informatie middels microformats structureren, zodat Google beter begrijpt wat je de bezoekers biedt en dit ook naar de zoekresultaten kan brengen.

    Voorbeeld: zoek maar eens "harry potter" en je vindt de Knowlegde Graph info aan de rechterzijde.

    geplaatst op
  • Mooi blog weer Siegfried!

    Ik verwacht dat Google in 2013 meer en meer een vergelijker gaat worden in meerdere branches. Denk aan auto's, verzekeringen en natuurlijk travel/hotellerie.

    geplaatst op
  • Mooi artikel.

    als trend #10 verwacht ik dat Google veel vaker dan nu commerciele zoektermen gaat lezen en gaat antwoorden met productaanbiedingen. Google shopping 2.0 voor reizen, films, bioscoopkaartjes en meubelen.

    Klanten komen pas veel later (of niet) na een search query in de sales funnel op je site.

    geplaatst op
  • Hi Siegfried,

    Nummer tien. Je vraagt zo specifiek om comments, dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat comments belangrijk gaan worden. On topic comments om de waarde van een blog/content aan te geven. De gastblogs dan even daar gelaten ;-)

    geplaatst op
  • Sterke blog, leuk geschreven en inhoudelijk. Met mooie koppen maar geen holle frasen, leuk!

    geplaatst op
  • Leuk artikel weer, Siegfried, in de vermakelijke stijl die we van je gewend zijn!

    Ik mis toch echt een belangrijke ontwikkeling:
    Google die steeds minder keyword data meegeeft uit organic bezoekers: (not provided).

    Verder een paar kanttekeningen:

    Techniek vs. Linkbuilding
    Technische SEO wordt absoluut belangrijker, niet in de laatste plaats door gestructureerde data (rich snippets).

    Maar belangrijker dan linkbuilding? Nee.

    Behalve als je onder linkbuilding alleen maar de startpagina en -kloon activiteiten bedoeld. Maar dan definieer je linkbuilding wat mij betreft veel te smal.

    AuthorRank vs. Auteurs
    Je hebt een punt als je specifiek kijkt naar AuthorRank, maar de trend is veel breder:

    Google gaat steeds meer kijken naar de mensen van het bedrijf achter een site. Hoe populair is het bedrijf en de mensen erachter? Ik verwacht dat dit in 2013 belangrijker wordt.

    geplaatst op
  • Mooie blog weer Siegfried!

    Bij deze een reactie op die voorspellingen, aangevuld met mijn voorspellingen en dromen voor 2013.

    Je eerste voorspelling, waarin Google de SEOers gaat voorzien van meer inzicht, zie ik niet zo snel gebeuren. Zoals Eduard ook al aangeeft, voeren ze net een hele smerige truc uit om ons verder te blinddoeken. Onder het mom van ‘privacy’ van de gebruikers geven ze steeds minder keyworddata door. Dat die reden een leugen is, weten we omdat ze het zelfde niet in Adwords doen.

    Dat brengt me meteen op je tweede voorspelling: Het einde van rankings. Dat is een lastige. Het is al lang duidelijk dat Google wel gewoon evil is, ondanks hun “don’t be evil” motto. Ze zullen er alles aan doen om ‘gratis’ verkeer zo veel mogelijk te dwarsbomen en marketeers daarmee steeds meer richting advertising te dwingen. Uiteraard in kleine stapjes, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat marketeers boos worden op Google. Maar de afgelopen 5 jaar zetten ze elke paar maanden een klein stapje om de SEOers een beetje te dwarsbomen en telkens een paar procent extra verkeer richting adwords te drukken.

    Dat ze rankings dwarsbomen past prima in die strategie, maar tegelijk krijgen SEOers steeds minder data, en wordt het dus steeds interessanter om weer, zoals in 2008, rankings te gaan draaien. Ik verwacht daarom dat er juist nieuwe rankingsoftware zal komen en de ranking een revival gaat meemaken.

    Voorspelling 4 en 7: Facebook is volgens mij hartstikke bang voor Google. Vergeet niet dat hun omzet nog geen 10% is van die van Google. En met zulke sommen geld kan Google ver gaan. Zo kunnen ze Google+ (voorlopig) advertentieloos houden, terwijl steeds meer gebruikers van Facebook klagen over de hoeveelheid ads.
    Tegelijk zit Facebook op een goudmijn aan interessante data waar een zoekmachine hele gave dingen mee kan doen om de resultaten verser, relevanter en beter te maken.
    De vraag is of twee bange bedrijven, Facebook en Yahoo, samen de creativiteit en innovatie kunnen opbrengen om dat te doen. Ik zie het eerder ontstaan in de samenwerking tussen Bing en Facebook, maar de realiteit leert ons ook dat Microsoft/LiveSearch/MSN/Bing tot nu toe nog geen deuk in een pak boter slaat.

    Tegelijk is het voor iedereen, zeker voor de SEOers, beter als Google eindelijk échte concurrentie krijgt. Want de arrogantie en evilness die Google nu heeft is slecht en onwenselijk.

    Voorspelling 5: Ik denk dat SEO inderdaad weer wat technischer aan het worden is. Aan de andere kant: In 2003 was SEO pas écht technisch. We waren toen allemaal bezig met session id’s, frames, 23 variabelen in URL’s en tal van andere technische problemen. Door betere CMSen, betere webbouwers en betere zoekmachines is de focus meer op content en autoriteit komen liggen de afgelopen jaren. Nu wordt het weer een beetje technischer, maar in mijn ogen niet zo erg als toen.

    Voorspelling 6: Haha, ik hoop het.

    Voorspelling 9: Mobiele SEO. Eens dat dat niet echt bestaat. Het is alleen zo’n mooi salesverhaaltje ;-)
    Overigens zie ik wel wat in app-store-SEO. Daar is zeker wel wat winst te behalen.

    Dan mijn ideeën:
    10: De cookiewet zou de markt nog wel wat kunnen wijzigen. Het kan twee kanten op:
    1) Analytics blijft in de cookiewet: Dan krijgen we nog minder data. En zullen we dus met een blinddoek voor moeten optimaliseren. (zie het verhaal over GWT en (not provided)).
    2) Analytics gaat uit de cookiewet: Een aantal andere kanalen krijgen een tikje, en daar gaan SEO en SEA van profiteren. Zal wel een tijdelijk tikje zijn.

    11: Google+ gaat groot worden! Zal niemand met me eens zijn, maar zoals gezegd: Google = evil en machtig. Dus of we willen of niet, we gaan allemaal aan de Google+!
    Zie ook: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120117_seoers_gaan_google_groot_maken

    12: Ik denk dat Google inderdaad in 2013 geen advertising zal toestaan in Google+, echter ze zullen wel verder gaan in het gebruik van Google+ data om mee te adverteren.
    Zo denk ik bijvoorbeeld dat ze adverteren op ‘vrienden van fans’ mogelijk gaan maken op andere domeinen van Google.
    Stel: Ik ben in Google+ vriendje met Siegfried. En Siegfried plust daar een merk. Waarom zou dat merk mij dan in Google search geen advertentie kunnen tonen als ik een zoekopdracht doe die zelf weinig ads oplevert?

    O wacht, dit is helemaal geen SEO voorspelling…

    13:
    O en tot slot mijn belangrijkste voorspelling voor 2013: In december 2013 schrijft Siegfried weer zo’n leuk blogje met zijn visie op SEo in 2014. Ik kijk er nu al naar uit! :-)

    geplaatst op
  • Mijn voorspelling is dat in 2013 zoekmachine marketing steeds meer op normale marketing gaat lijken. en dat de PR van een bedrijf belangrijker wordt voor de ranking van een bedrijf. Dus even snel een site in de lucht hijsen met een goede (keyword rijke) naam is er niet meer bij.

    Bedrijven en marketeers en SEO'ers zullen echt aan het werk moeten. Bouwen van Technisch goede websites met duidelijke informatie voor bezoekers is een must en een googlePRE!

    geplaatst op
  • Leuke manier van schrijven en een lekker direct artikel Siegfried!

    Sluit mij volledig aan bij Wouter Blom.

    geplaatst op
  • Top stuk, bedankt!

    geplaatst op
  • Knap artikel, geeft weer wat goede SEO-inzichten.

    Wat ook steeds belangrijker lijkt te worden is om niet al je bezoekers uit zoekmachines te halen, maar juist uit verschillende bronnen.

    Een continu stroom aan bezoekers uit Google is nooit te garanderen dankzij het almaar veranderende algoritme. Dit is altijd al zo geweest, maar omdat bezoekers nu uit zoveel verschillende kanalen zijn te halen, zowel online als offline, lijkt het mij niet handig om alle aandacht op SEO te vestigen.

    Effectief netwerken in diverse kanalen lijkt me een goede strategie voor een toekomst met een constante stroom van bezoekers.

    geplaatst op
  • Goede blog!

    geplaatst op
  • Goed geschreven. Straight 2 the point. De elementen die je noemt zorgen weliswaar nog steeds voor een hoge notering. Het moet alleen met mindere mate! Indien relevant? dan zorgt dat nog steeds voor de nodige juice.

    geplaatst op
  • Gezien de recente ontwikkelingen rondom 'not provided' (Google Chrome gaat alle zoekopdrachten standaard versleutelen) heb ik maar eens 4 manieren op een rij gezet hoe je (not provided) zoekwoorden kunt achterhalen:

    http://www.edwords.nl/2013/01/20/4-manieren-om-not-provided-zoekwoorden-te-achterhalen/

    geplaatst op
  • Mooi artikel, ik kan je wel verklappen dat social authority een efficiënte manier van linkbuilden en ranken is, ik kom aankomende dagen met hoe je effectief social authority profiel kunt opzetten die werkt en je binnen 5 minuten laten ranken.

    Wij hebben diverse tests nu gedaan, waar ik over een aantal weken een leuke case ga laten zien (hopelijk hier als gast blogger.

    geplaatst op
  • Interessante blog!
    #7 Google hangout is inderdaad een leuke nieuwe feature, maar voegt helaas niks toe voor de gebruiker. Google moet zijn meerdere erkennen en zich richten op huidige diensten.
    Ik sluit niet uit dat Google+ in de toekomst zich meer gaat richten op alleen de bedrijven.

    geplaatst op
  • Google + gaat niks worden, mensen zitten daar alleen maar op omdat ze denken dat het helpt in de zoekresultaten. Ik vind het persoonlijk ook niet duidelijk en onoverzichtelijk. Daarnaast zijn we wel een keer klaar met alle platformen bijhouden..

    geplaatst op
  • Goed artikel thanks!
    Ik ben heel benieuwd naar de trends voor 2014 en kijk er naar uit.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.