De 10 SEO-trends voor 2013

19 december 2012, 06:29

Ach, de fijne, warme decembermaand. De maand van twinkellichtjes, de kleur rood, de geur van dennennaalden, boterletters en dreigend overgewicht. Maar december is ook de maand van lijstjes: goede voornemens, toplijsten en trends voor het komende jaar. Hoe kunnen wij dan achterblijven op het gebied van SEO? Net als voor 2011 en 2012 nemen we de 10 SEO-trends van 2013 met je door, inclusief de juiste muzikale omlijsting.

#1. De ver-BING-ificatie van de Google Webmaster Tools

De Google Webmaster Tools. Je weet wel, het programma dat Google je geeft om meer inzicht te krijgen wat de zoekgigant van je website vindt. Maar wat vertellen de tools ons? Eigenlijk is het een veredeld e-mailprogramma: 90% van de berichten die je krijgt hebben te maken met zaken die jij doet die tegen de richtlijnen zijn (en nee, we hebben het in 2013 ook niet meer over hats). Welke informatie haal je als SEO’er eigenlijk nog wel uit het online programma vol met diagnostische armoede? Weinig!

Nee, neem dan Bing! Zij geven met hun webmaster tools-variant een website-eigenaar of SEO’er alle inzicht. Van rankings tot CTR. Bing! opent zijn zoekmachinedeuren en geeft je inzicht in de gouden berg aan informatie waar ze op zit. Jammer voor ons NL’ers dat Bing! hier geen voet in de grond heeft, krijgt en wil. Maar met zoveel inzicht van, op papier, de grootste concurrent, kan Google niet achterblijven. Dus in 2013 krijgt de GWT een overhaul, waarbij website-eigenaren eindelijk de data krijgen die hen toekomt.

#2. Keyword rankings? Zelfs Google zegt nee!

Weet je nog de tijd dat je een keyword in Google intypte en probeerde te achterhalen welke positie je had weten te behalen? Oh, wacht, de telefoon gaat. Hallo? Oh, het is 2008, het vraagt of ’t de keyword rankings terug mag. In 2011 verklaarden we rankings al verloren, maar in 2013 is het Google zelf die het definitieve doodsteek geeft. Keyword ranking tools van vooraanstaande SEO-toolleveranciers krijgen een ultimatum van Google: niet meer scrapen (data bij ons vandaan halen, terwijl Google dat niet wil), geen rankings meer uitvoeren of je kunt je Adwords-toegang wel vergeten. Duidelijk statement. Geen keyword-focus meer, maar brede optimalisatie dus (wat iets anders betekent dan keyword research).

#3. Nieuw van Google: het gastblogfilter

Met de dierentuin aan updates vanuit Google in 2012 wordt op een smerige manier linkbuilden best lastig. Je moet er tegenwoordig potverdikke ook nog echt werk voor gaan verzetten! Gelukkig zijn SEO’ers niet dom en binnen de kortste keren hadden we een nieuw glimmend speeltje gevonden waarmee we links wisten te verkrijgen: gastbloggen / guest blogging. Een blog zoeken die redelijk in de buurt ligt van het onderwerp van de site die je aan het optimaliseren bent en dan de eigenaar vragen: mag ik een stukje tekst bij je plaatsen, genaamd een gastblog, die ik vervolgens volstop met fijne linkteksten? Je mag er uiteraard geen nofollow op plaatsen, meneer de blog-eigenaar. Nee, ik doe het niet voor relevant verkeer, maar gewoon om de 'rauwe link sinaasappelsap' die ik er van kan trekken.

Van die pers van goudgele zuren goedheid heeft Google nu een beetje genoeg. Dat is niet de manier om het te doen! Dus komt Google in 2013 met een update en/of een filter om de door jou zo zorgvuldig geplaatste gastblogs en bijbehorende links te devalueren, de Killer Whale-update. Sorry jongens, gewoon terug naar een complete inbound marketing-strategie.

#4. De wederopstanding van Yahoo!

Zou Marissa Mayer vroeger ook fan van de Spice Girls zijn geweest? Potverdikke, het is momenteel girlpower aan de top van Yahoo!. Weet je nog die slapende photo sharing-gigant waar je als serieuze fotograaf graag je fotowerk etaleerde? Precies, Flickr. Na jaren van diepe slaap zijn er opeens in december updates! En flinke ook!

En met de wederopstanding bedoelen we dan nog niet eens de SEO die je op Flickr kan loslaten. Nee, dan bedoelen we de op handen zijnde samenwerking met die jongen die altijd op slippers loopt en waarvan de favoriete kleur blauw is: Mark Zuckerberg en zijn Facebook. In september van 2012 liet hij zich al even in de kaarten kijken over hoe goed ze zijn met zoeken. En in 2013 gooit Marissa haar vrouwelijke charmes in de strijd om Mark duidelijk te maken dat Yahoo! search en Facebook een match made in heaven is. FaSEO, Facebook SEO.

#5. Technische SEO meer effectief dan linkbuilding

Sorry hoor, maar het is 2012 al duidelijk geworden dat simpele linkbuildingcampagnes, als je ze al zo mag noemen, niet meer werken. Startpagina’s, startpaginadochters en al dat internetgespuis worden door zoekmachines al niet meer serieus genomen, dus waarom door jou nog wel?

Nee, in 2013 ga je veel meer succes behalen met het goed inzetten van je crawlbudget. Zie het als een soort budgetcrisis binnen je eigen website. Tijd om alles technisch gezien goed onder handen te nemen. Weet je nog die pagina’s die je maar liet indexeren omdat ze misschien in de long-long-long-very long tail nog 2 bezoekers zouden kunnen opleveren? Die pagina’s ga je uitsluiten voor indexatie. Alleen de pagina’s die er echt te doen wil je nog gezien hebben door Google. En dit technisch op orde brengen (wat vaak lastiger is dan je denkt), wordt in 2013 effectiever dan linkbuilding. No-brainer.

#6. Ook Nederland krijgt een degelijk zoekmachinemarketing-congres

We zitten al op onze blote knietjes. Met jaloerse ogen kijken we naar congressen als de SMX, SearchLove en de PubCon. Congressen waar zoekmachinemarketeers van elk niveau aan hun trekken kunnen komen. Een plek waar je meerdere dagen de rockstars uit de branche kunt ontmoeten en zien spreken. Een gelegenheid om inspiratie op te doen, om vervolgens mij een fijn voldaan SEO-gevoel richting huis te keren. En waarom zitten we dan op onze blote knietjes? Omdat we zo graag willen dat een congres van dergelijk kaliber ook in Nederland komt. SEO en online marketing zijn toch ook hier allang volwassen genoeg voor een degelijk congres? Om met de woorden van Tatjana te spreken: kom op nou! 2013 wordt het jaar van een meerdaags zoekmachinemarketing-congres.

#7. Google + wordt Google Hangout

Kom op Google. Erken je meerdere in welk social platform dan ook en geef nou toe dat jullie gewoon een sociaal platform niet van de grond weten te krijgen. Hoe erg wij het met z’n allen ook door de strot geduwd krijgen en hoe erg sommige SEO’ers ook zeggen dat het onderdeel moet zijn van je SEO-strategie. Een sociaal netwerk, puur en alleen om betere rankings te krijgen? Klinkt niet echt als een goede user experience, iets wat Google zo hoog in het vaandel heeft.

Alles wat je doet, moet iets toevoegen voor de gebruiker. Nee zoekvrienden, dan moeten we eerlijk zijn en toegeven dat Google Hangout een leuk extraatje is. En mochten opeens Pasen en Pinksteren toch op één dag vallen en Google+ toch een succes worden, laat het dan echt een sociaal netwerk worden en niet iets waar we een slechte SEO-strategie mee opdirken.

#8. De hoax die AuthorRank heet

Ah ja, AuthorRank. Volgens sommige de nieuw uitgevonden versie van PageRank. Eigenlijk een soort PageRank 2.0. Beter, krachtiger, schoner, meer waskracht! Oh wacht, of hebben we het dan toch over iets anders? Toegeven: op papier is het geen slecht idee. Je neemt het oude algoritme van PageRank en voegt daar een handje vol nieuwe signalen aan toe. Het probleem: het enige echte bewijs van AuthorRank is een patentaanvraag.

Laat je dus in 2013 niet verleiden om een complete strategie op te zetten rondom AuthorRank. Iets om rekening mee te houden? Jazeker, je weet maar nooit wanneer onze zoekgigant de regels van het spel zal aanpassen. Maar tot het echte bewijs is geleverd, blijft AuthorRank een hoax en laat je je in 2013 niet verleiden tot het najagen van deze urban search myth.

#9. Mobiele SEO bestaat niet

Nee, echt niet. Het is niet zo dat als we maar lang genoeg over een onderwerp praten, dat het dan vanzelf een onderdeel wordt van onze fijne SEO-wereld. Daar lijkt het soms wel op, maar als zelfs Google aangeeft dat je moet gaan werken met responsive design, mocht het knikkertje wel uit het gat zijn gerold als je toch nog een m-punt-domein gaat inzetten.

Nee, de volgende keer dat je met je webbouwer praat, ga je eens informeren over de mogelijkheden. Zit je net voor een re-design moment? Heb jij even mazzel! Gelijk meenemen. Ook hartstikke logisch natuurlijk dat Google graag 1 website heeft, met 1 versie van de content, die zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat waar je mee kijkt. Ook fijn voor je SEO-strategie; je bent namelijk maar met 1 website bezig.

#10 …

Ja, wat is nou die 10de trend? Dat willen we graag van jou horen. Wat is volgens jou de SEO-trend voor 2013? Laat het weten in de comments.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

26 Reacties

    Ralph vdP

    Weer een top blog Siegfried! Mijn #10..

    #10: Met Leweb ’12 achter ons en een voorspelling dat 2013 het jaar van ‘The Internet of Things’ gaat worden, zien we Google meer dan waarschijnlijk het aantal verbanden tussen verschillende informatiebronnen verder naar voren brengen. Weet je nog, die knowledge graph die begin dit jaar geïntroduceerd werd? Complete bedrijfsprofielen met een showcase van producten en rich content staan in 2013 klaar voor gebruik.


    19 december 2012 om 08:01
    Mark Scheepens

    Trend #10 is wat mij betreft écht de de Google Knowledge Graph; en daarmee de Rich Snippets die hieraan voeding geven.

    Informatie middels microformats structureren, zodat Google beter begrijpt wat je de bezoekers biedt en dit ook naar de zoekresultaten kan brengen.

    Voorbeeld: zoek maar eens “harry potter” en je vindt de Knowlegde Graph info aan de rechterzijde.


    19 december 2012 om 08:19
    Simon Vreeman

    Mooi blog weer Siegfried!

    Ik verwacht dat Google in 2013 meer en meer een vergelijker gaat worden in meerdere branches. Denk aan auto’s, verzekeringen en natuurlijk travel/hotellerie.


    19 december 2012 om 08:32
    Janssen, Roy

    Mooi artikel.

    als trend #10 verwacht ik dat Google veel vaker dan nu commerciele zoektermen gaat lezen en gaat antwoorden met productaanbiedingen. Google shopping 2.0 voor reizen, films, bioscoopkaartjes en meubelen.

    Klanten komen pas veel later (of niet) na een search query in de sales funnel op je site.


    19 december 2012 om 09:02
    ArjenJelsma

    Hi Siegfried,

    Nummer tien. Je vraagt zo specifiek om comments, dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat comments belangrijk gaan worden. On topic comments om de waarde van een blog/content aan te geven. De gastblogs dan even daar gelaten 😉


    19 december 2012 om 09:25
    Tobias Braam

    Sterke blog, leuk geschreven en inhoudelijk. Met mooie koppen maar geen holle frasen, leuk!


    19 december 2012 om 09:43
    wouterblom

    Mijn voorspelling is dat in 2013 zoekmachine marketing steeds meer op normale marketing gaat lijken. en dat de PR van een bedrijf belangrijker wordt voor de ranking van een bedrijf. Dus even snel een site in de lucht hijsen met een goede (keyword rijke) naam is er niet meer bij.

    Bedrijven en marketeers en SEO’ers zullen echt aan het werk moeten. Bouwen van Technisch goede websites met duidelijke informatie voor bezoekers is een must en een googlePRE!


    19 december 2012 om 15:37
    Robert van Heerde

    Leuke manier van schrijven en een lekker direct artikel Siegfried!

    Sluit mij volledig aan bij Wouter Blom.


    20 december 2012 om 08:53
    Tom Faber

    Top stuk, bedankt!


    20 december 2012 om 13:46
    Melvin Voets

    Knap artikel, geeft weer wat goede SEO-inzichten.

    Wat ook steeds belangrijker lijkt te worden is om niet al je bezoekers uit zoekmachines te halen, maar juist uit verschillende bronnen.

    Een continu stroom aan bezoekers uit Google is nooit te garanderen dankzij het almaar veranderende algoritme. Dit is altijd al zo geweest, maar omdat bezoekers nu uit zoveel verschillende kanalen zijn te halen, zowel online als offline, lijkt het mij niet handig om alle aandacht op SEO te vestigen.

    Effectief netwerken in diverse kanalen lijkt me een goede strategie voor een toekomst met een constante stroom van bezoekers.


    26 december 2012 om 20:39
    Roel Kuijpers

    Goede blog!


    27 december 2012 om 15:06
    SEO Wiz

    Goed geschreven. Straight 2 the point. De elementen die je noemt zorgen weliswaar nog steeds voor een hoge notering. Het moet alleen met mindere mate! Indien relevant? dan zorgt dat nog steeds voor de nodige juice.


    28 december 2012 om 12:27
    Gijs

    Mooi artikel, ik kan je wel verklappen dat social authority een efficiënte manier van linkbuilden en ranken is, ik kom aankomende dagen met hoe je effectief social authority profiel kunt opzetten die werkt en je binnen 5 minuten laten ranken.

    Wij hebben diverse tests nu gedaan, waar ik over een aantal weken een leuke case ga laten zien (hopelijk hier als gast blogger.


    12 februari 2013 om 21:53
    Freek Kanters

    Interessante blog!

    #7 Google hangout is inderdaad een leuke nieuwe feature, maar voegt helaas niks toe voor de gebruiker. Google moet zijn meerdere erkennen en zich richten op huidige diensten.

    Ik sluit niet uit dat Google+ in de toekomst zich meer gaat richten op alleen de bedrijven.


    18 februari 2013 om 10:57
    Steffen

    Google + gaat niks worden, mensen zitten daar alleen maar op omdat ze denken dat het helpt in de zoekresultaten. Ik vind het persoonlijk ook niet duidelijk en onoverzichtelijk. Daarnaast zijn we wel een keer klaar met alle platformen bijhouden..


    20 februari 2013 om 10:46
    Bert van Meteren

    Goed artikel thanks!

    Ik ben heel benieuwd naar de trends voor 2014 en kijk er naar uit.


    8 november 2013 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!