Datafeeds versus API’s – welke keuze maak je?

23 januari 2015, 09:00

Alle voor- en nadelen op een rij

Datafeeds (of product feeds) kunnen voor een marketeer de beste vriend of grootste vijand zijn. Ze maken het mogelijk om snel grote hoeveelheden informatie door te sturen. Maar zo’n beetje ieder kanaal heeft een andere specificatie of bestandsstructuur. Waar het merendeel van de kanalen XML gebruiken, met technische voordelen zoals nesting en ondersteuning van boomstructuren, maken sommigen nog steeds gebruik van CSV-bestanden.

Maar nu is er een nieuwe trend: API’s. Veel kanalen die ooit zijn begonnen met datafeeds stappen langzaam over naar API’s. Als marketeer vraag je je wellicht af of en wanneer het een slim idee is om te denken aan API-integraties vanaf jouw kant, aangezien vaak beide vormen worden geaccepteerd. In dit artikel leg ik je eerst wat meer uit over API’s en vervolgens zet ik kort de voor- en nadelen van beide benaderingen naast elkaar. Zo kun je zelf de afweging maken of je je als een razende moet gaan verdiepen in API’s.

Datafeeds

Datafeeds zijn vaak, in tegenstelling tot API’s, veel gemakkelijker te maken en te exporteren naar andere systemen. Dus wanneer het kanaal van jouw keuze datafeeds accepteert en je alle informatie die je wilt sturen via deze weg kunt sturen, raad ik je vooralsnog aan om deze bestanden te gebruiken.

Maar datafeeds brengen ook veel nadelen met zich mee. Zo worden datafeeds slechts een enkele keer of maximaal een paar keer per dag geïmporteerd, heb je geen directe terugkoppeling als er fouten optreden en, niet geheel onbelangrijk, door het eenrichtingsverkeer kun je geen statistieken of andere informatie uitlezen om dit daarna te koppelen aan je producten.

API’s

API staat voor Application Programming Interface. Het is eigenlijk een manier waarop twee systemen met elkaar praten. Een klein voorbeeld: als online retailer wil je jouw producten op Marktplaats zetten. Door een verbinding te leggen met de API van Admarkt en een request te doen, kun je het volgende vragen: “Voeg deze producten, met deze bijhorende gegevens, toe aan mijn listing”. De server van Admarkt zal dan óf bevestigen dat de actie geslaagd is, of hij geeft een melding over wat er mis is gegaan.

Wanneer gebruik je een API?

Als je wijzigingen in de productinformatie op een zelfgekozen tijdstip naar een kanaal wilt sturen of bij iedere verbinding met het systeem direct terugkoppeling wilt ontvangen over de status van de request, dan moet je absoluut een API gebruiken. Ook als je (realtime) gegevens uit het systeem waarnaar je de informatie stuurt, wilt gebruiken (denk aan sales, conversies, clicks etcetera) zijn API’s aan te bevelen. Je kunt deze gegevens dan gebruiken bij het maken van beslissingen over welke kanalen nou echt goede resultaten opleveren en welke niet. Zo kun je je focussen op de kanalen die er voor jou echt toe doen.

Voordelen van API’s

Het bovenstaande voorbeeld geeft direct één van de grootste voordelen van API’s weer: het is tweerichtingsverkeer. Een goede API koppelt direct terug op het verzoek dat is ingediend. Door zelf het verzoek te zenden (in plaats van het ophalen van een bestand van jouw server), heb je de controle over de datum en de tijd van ieder verzoek en kun je automatisch de respons behandelen.

API’s maken het daarnaast ook mogelijk om slechts een gedeelte van je productinformatie te updaten, in tegenstelling tot datafeeds waarbij je de gehele catalogus opnieuw verzendt. Nog een laatste bijkomstigheid: een API is in de meeste gevallen beveiligd, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit bij datafeeds ook gedaan kan worden.

Nadelen van API’s

Het grootste nadeel van API’s op dit moment is de technische kennis die je als online retailer of marketeer nodig hebt om een API te implementeren. Doordat iedere API uniek is en je ook rekening moet houden met het afvangen van foutmeldingen, zal de implementatie naar alle waarschijnlijkheid veel meer tijd en geld kosten in vergelijking met datafeeds. Doordat je direct koppelt met een ander systeem is de kans ook groot dat er nog geregeld aanpassingen gedaan worden aan de API. Hierdoor ben je vaak niet klaar nadat je de eerste koppeling hebt gelegd, maar moet je deze ook geregeld updaten.

Welke keuze maak je?

Op dit moment kun je er nog steeds mee wegkomen als je enkel datafeeds gebruikt. Maar het zal niet lang meer duren voordat je achter de feiten aanloopt omdat je niet kunt integreren met API’s. Het zal je daardoor ontbreken aan de business intelligence om je beslissingen op te baseren. Ik raad je dus aan om je alvast eens te gaan verdiepen in je API-strategie, nu je daar nog de tijd voor mag nemen. Over niet al te lange tijd kun je er namelijk niet meer omheen. De keuze is aan jou.

Rob van Nuenen
Directeur / eigenaar bij Channable

Met zowel een technische als bedrijfskundige achtergrond heeft Rob zich vanaf het begin op het ondernemen gestort. Daar heeft hij zich gespecialiseerd in data-extractie trajecten en mobiele oplossingen. Sinds januari 2014 houdt hij zich bezig met channable.com, een online platform waarbij retailers en marketeers datafeeds kunnen creëren en optimaliseren voor affiliates, vergelijkers en marktplaatsen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!