Je bekijkt een artikel van Sidekix
partner

Dare To Drink Different: ‘We zijn elke dag met elkaar aan het leren’

Dare to Drink Different van Royal Swinkels daagt uit en verbreedt de smaak­horizon. Dit platform introduceert nieuwe smaken aan beginnende en ervaren bierliefhebbers en biedt zelfs niet-bierdrinkers verfrissende opties met gebrouwen craft soda’s. In samenwerking met Sidekix, die de logistiek en klantenservice op zich neemt, is Dare To Drink Different hard op weg om de Nederlandse markt te veroveren. Maar daar houdt de ambitie niet op.

21 mei 2024, 07:45 2398 x gelezen

Dare To Drink Different komt niet uit de lucht vallen. John Mouthaan, Head of Digital Sales bij Swinkels legt uit dat het Dare To Drink Different-concept voortkomt uit de veranderende consumentenmarkt én de groei van Swinkels. Doordat het bedrijf diverse overnames deed, werd het aanbod steeds uitgebreider. Omdat consumenten steeds meer vroegen om andere smaken dan traditionele pils zette Swinkels in 2021 in op een omnichannel strategie (horeca, retail, evenementen en e-commerce) om het publiek te verrassen met andere bieren en dranken. ‘Van specialist in het brouwen van traditionele pilseners, hebben we ons assortiment enorm uitgebreid en verkopen we nu een breed scala aan speciaal bieren en dranken in diverse stijlen, smaken en categorieën. Met dat in ons achterhoofd proberen wij in het e-commercekanaal consumenten te verleiden iets anders te drinken dan dat ze normaal doen. Daarnaast geven de besteldata op het bierplatform ons ook interessante consumer insights die we voor diverse doeleinden kunnen gebruiken’, legt Mouthaan uit.

Van fysieke winkel naar e-fulfilment

Vanuit de overname van Bier&cO in 2016 exploiteerde Swinkels een bierwinkel met bijbehorende webshop in Rotterdam: Bier&zO. Swinkels gebruikte dat platform om te pionieren en de eerste stappen te zetten binnen D2C E-commerce En toen kwam covid. Daardoor schoot het aantal orders door het plafond en was picken, packen en shippen vanuit de winkel niet meer fysiek haalbaar. ‘We zijn toen gaan zoeken naar een partner en zijn bij Sidekix terecht gekomen. We zijn met onze Beverage e-fulfilment toch wel een specifieke branche die een wat andere fulfilment vraagt dan veel andere branches. Wij wilden een partij hebben die samen met ons mee zou groeien: van start-up binnen een groter bedrijf naar een scale-up. Het is superbelangrijk dat het bier op de juiste manier bij de consument terecht komt, dus de juiste bestelling, zonder breuk en op tijd.’

Sidekix is verantwoordelijk voor de orderpicking, verpakking, verzending en klantenservice. Een groeiende uitdaging, want het volume van de orders is enorm toegenomen. En dan zijn er ook nog pieken rond (feest)dagen als Vaderdag, het EK-voetbal dat eraan komt en de eindsprint van Black Friday tot 31 december. ‘We hebben periodieke check-ins, op operationeel niveau zelfs wekelijks. We proberen alles wat we op onze gezamenlijke reis leren aan te pakken en beter te maken. Zaken die eerst al hectisch werden ervaren, worden nu een regulier proces. We groeien met elkaar mee, leren elke dag en worden samen beter in de dingen die we met elkaar doen. Voor Sidekix is deze reis net zo interessant als voor ons.’

Wederzijds leren

Dat leerproces is wederzijds, want Swinkels leert ook van Sidekix. Bij marketingcampagnes met incentives, zoals verzamelglazen bijvoorbeeld, legt Mouthaan uit. ‘In de operatie- en fulfilment-fase kan dat enorm complex zijn, waardoor je op een andere manier je verpakking moet samenstellen bijvoorbeeld. Wat wij geleerd hebben: we starten een campagne voortaan altijd vanuit de doos en niet vanuit het assortiment dat we willen samenstellen. Welke bieren passen in de doos? Is het blik of een fles, moet er een glas bij? Hoe moeten we dat fulfilment-proces inrichten zodat we onze campagne kunnen realiseren zonder dat er in de laatste fase van het proces heel veel complexiteit optreedt? Dat leren we van elkaar en daarom hebben we nu een andere manier van samenwerken, waarbij we beginnen bij de doos.’

Duurzaamheid en circulariteit

Om de consument nog meer keuze te bieden én om duurzamer te leveren hebben Swinkels en Sidekix het sinds een aantal weken mogelijk gemaakt de bestelling op te halen bij een afhaalpunt. ‘Wij zien vaker dat de consument het afhaalpunt als een stuk duurzamer ziet dan aanbieden aan de deur’, legt Mouthaan uit. Ook voor verpakkingen wordt, samen met Sidekix, gekozen voor duurzaam materiaal en wordt geprobeerd zo min mogelijk loze ruimte te creëren. Daarnaast wordt gekozen voor bezorgdiensten met milieuvriendelijk vervoer.

Data en testen

Bij het inschrijven op Dare to Drink Different vult de klant een smaaktest in, die veel data oplevert. Aan de hand daarvan stelt Swinkels een smaakadvies op. Aan de achterkant van het proces stelt Swinkels, samen met AnyID, profielen op. De consument heeft de mogelijkheid om aan te geven of zij hun gegevens willen delen. ‘Aan de hand daarvan geven wij advies. Wij willen daar niet stringent in zijn. De filosofie van Dare to Drink Different is om de consument uit te dagen iets nieuws te proberen. Dus niet aanbieden wat hij of zij altijd al drinkt, maar iets aanbieden waarmee hij of zij een verdere stap in zijn of haar bierreis maakt. We proberen een balans te vinden tussen de commerciële insteek en het uitdagen van de consument.’
Dat maakt het platform ook ideaal voor het testen van nieuwe producten. ‘Die zijn nergens anders te krijgen. We willen een fanbase bouwen en daarna uitrollen naar bijvoorbeeld de horeca, of we willen het aan slijterijen aanbieden. Daarmee heeft het platform een belangrijke rol om onze merken te bouwen’, legt Mouthaan uit.

De toekomst

‘Onze ambitie is duidelijk: we willen de komende drie jaar elk jaar verdubbelen’, zegt Mouthaan. En de ambities gaan verder dan alleen groeien in Nederland. Swinkels onderzoekt of het mogelijk is om internationaal te gaan verzenden. ‘De uitdaging ligt niet zozeer in de logistiek, maar eerder in de regelgeving, het statiegeld en de accijnzen. We zijn nu samen met Sidekix aan het onderzoeken of we deze noot kunnen kraken. Kunnen we Dare To Drink Different internationaal uitrollen? Dat is onze ambitie.’ Sluit Mouthaan af.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sidekix

Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Wij helpen onze klanten bij de praktische uitvoering van marketingcampagnes en webshoplogistiek. Met personalisatie en klantbeleving als rode draad zorgen we voor klantcontact met impact.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!