Dalend aantal klachten zorgwekkend

Dalend aantal klachten zorgwekkend

Hoe ver mag reclame gaan in het shockeren van het publiek? En wordt het steeds erger? Op het eerste gezicht zou je denken van niet, want het aantal klachten over provocerende reclame neemt af. Maar is dat niet juist reden voor de branche om zich zorgen te maken?

Benetton begon zo?n tien jaar geleden met reclame die bewust provoceerde. De ophef over de foto met de stervende aids-pati?nt en over andere Benetton-advertenties genereerde heel wat free publicity. Sindsdien hebben tal van merken hetzelfde recept gehanteerd. Onlangs was het Gucci dat in een advertentie een model afbeeldde dat een deel van haar schaamhaar had weggeschoren. Het restant had de vorm van een ?G?. Het is een typisch voorbeeld van reclame, die de grenzen opzoekt van wat nog kan en mag. Naar aanleiding van dit soort gevallen klinken er altijd weer bezorgde geluiden over de toekomst van de reclame. Toch lijkt dat niet terecht, want het aantal klachten bij zelfreguleringsorganisaties daalt. Maar mag daaruit eigenlijk wel geconcludeerd worden dat reclamemakers fatsoenlijker geworden zijn? Het dalend aantal klachten kan namelijk ook betekenen dat het publiek zich niet echt meer druk maakt over reclame die wil provoceren. En dan heeft de reclamebranche pas echt reden om zich zorgen te maken.

Bron:
Marketing Week


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.