Daan Sip (Social1nfluencers): “De YouTube sterren rukken ook op richting gewone tv”

27 oktober 2014, 10:30

“Je kunt ons het best vergelijken met een platenlabel of een modellenbureau, alleen zijn onze artiesten geen muzikanten of modellen, maar populaire videomakers op YouTube”, aldus Daan Sip, oprichter van Social1nfluencers in Top Names. Zijn bedrijf heeft inmiddels 5 mensen in dienst en 78 vooraanstaande Nederlandse YouTubers, zogenaamde creators, onder contract. “Dat zijn creatieve jonge videomakers, die niets liever doen dan dat: video’s maken en met hun publiek in contact blijven. Het zakelijk gedeelte laten ze graag aan iemand anders over.”

Social1nfluencers helpt ze hun publiek te verbreden en werkt aan de koppeling met merken. Met als gevolg dat 20 van de 78 mensen inmiddels van hunYouTube werk kunnen leven. De inkomsten bestaan uit het zogenaamde pre-rolling, ofwel reclamegeld dat via YouTube binnenkomt, deals met merken en de echte groten hebben bijvoorbeeld merchandise of eigen events.

Het begon allemaal in 2011. Sip werkte toen voor een reclamebureau dat de opdracht kreeg een campagne over veilig vrijen te bedenken. “Toen was het al zo dat heel veel jongeren niet meer naar televisie keken, dus we moesten iets anders bedenken. (…) Uiteindelijk hebben we 12 vloggers ingezet voor die campagne en dat was echt een megasucces.” Sip probeerde zijn baas te overtuigen om meer met deze makers te doen. “Maar hij geloofde er niet in. En toen had ik zoiets van: dan ga ik het zelf doen.”

De 78 creators van Social1nfluencers, sinds kort ook certified partner van YouTube, genereren inmiddels maandelijks tussen de 30 en 40 miljoen views. Sip wijt het succes aan de kennis die zijn bureau heeft van de werking van YouTube. “Aan de andere kant hebben we ook netwerkkracht. Dus kunnen we bepaalde crosspromoties opzetten, samenwerkingen tussen mensen, waardoor je sneller groeit op YouTube.”

“YouTube gaat heel erg over watchtime en niet zozeer over views”

Mensen die niet in de YouTube wereld thuis zijn, denken vaak: wanneer je een mooie video maakt, gaat het verder allemaal vanzelf. Niets is minder waar. Per minuut komt er honderd uur nieuwe video bij. Daar kom je niet automatisch in boven drijven. Het is dus belangrijk weloverwogen te werk te gaan.

“YouTube is net als Google een algoritme en het is dus heel belangrijk om goede keywords te gebruiken op de juiste momenten of op de juiste plekken: in de videobeschrijving of de videotags. Maar het gaat ook over channel-optimalisatie: playlisten op de juiste manier inrichten, zorgen dat mensen van de ene video naar de andere video gaan. Want YouTube gaat heel erg over watchtime en niet zozeer over views.” Wat zoveel betekent als dat wanneer een video langer bekeken wordt, dat zwaarder wordt meegewogen in het algoritme. Wat er dan weer voor kan zorgen dat meer mensen je werk eerder onder ogen krijgen.

Een andere manier om snel meer publiek te genereren voor YouTube-filmpjes is het eerder genoemde samenwerken. Een tactiek die bijvoorbeeld heel bewust is toegepast bij het door Social1nfluencers opgezette Foodgloss. Ster van het kanaal is Frances.

“Zij kookt twee keer per week een recept en dat deelt ze met de kijkers. In het begin hebben we heel veel populaire YouTubers bij haar in de keuken gekregen om samen met hen een video te maken. En die bekende creators gaan zo’n video dan weer delen, tweeten, sharen, liken en commenten. Op die manier komt het publiek van een grote vlogger op een nieuw channel terecht en blijft als het goed is hangen als je de juiste koppelingen maakt.”

Een delicaat proces, want Sip kan geen van zijn YouTube sterren verplichten steun te verlenen aan anderen.”Ik kan het alleen maar proberen te stimuleren en dat betekent dat we heel veel feestjes geven waar we al die creators bij elkaar uitnodigen, veel bier drinken en gezellig zijn met elkaar. Hierdoor ontstaan er vriendschappen of wederzijds respect en dat soort dingen bevorderen de samenwerking natuurlijk enorm.”

“Influencers At Work is een matchmaker tussen merken en online content creators”

De samenwerking tussen Social1nfluencers en YouTube is innig te noemen. “Twee maanden nadat ik was begonnen, werd ik in London op het hoofdkantoor uitgenodigd om te horen waar ik mee bezig was en sindsdien supporten ze mij heel erg.” Maar Sip sluit eigen programma’s op de reguliere televisie ook niet uit.

“Ik zeg altijd dat in de toekomst de televisie niets meer zal zijn dan het grootste beeldscherm in de huiskamer. Waar de content vandaan komt maakt niet zoveel uit. Bijna alle televisies worden aangesloten op internet en je kunt net zo goed een hele avond vullen met content die niet meer bij een zender vandaan komt. Dus ik zie een democratisering van de televisiewereld.”

Sip is ervan overtuigd dat er meer ruimte komt voor andere producenten en makers nu is bepaald dat in 2016 de helft van het budget van de publieke omroep naar anderen dan de omroepen zal gaan. “Mijn makers zijn daar zeker geschikt voor, als je kijkt naar Francis van Foodgloss, die heeft 54.000 views per video. Dat zijn aantallen die ze bij 24Kitchen gemiddeld niet halen. En de jongens van StukTV halen 500.000 kijkers per video. Als je op Nederland 3 een programma hebt met dergelijk kijkersaantallen dan krijg je een hand en een bos bloemen van de netmanager.”

Plannen voor het buitenland zijn er inmiddels ook. Niet met Social1nfluencers, maar wel met het onlangs gelanceerde Influencers At Work. De startup biedt een platform waar makers en merken contact kunnen leggen. “Dus eigenlijk is het gewoon matchmaken tussen merken en online content creators met bereik. Zonder dat daar direct handwerk aan te pas komt. Echt puur techniek, heel erg schaalbaar en ik denk dat dat heel geschikt is voor een Europese uitrol.”

Dan blijft de vraag: hoe word je zo’n succesvolle Youtube ster? “Mijn advies voor mensen die heel erg gepassioneerd zijn over het maken van video’s voor YouTube en dat met grote regelmaat doen: bel mij”, grapt Sip. En iets serieuzer: “Regelmaat is niet het allerbelangrijkste maar wel heel belangrijk. Je kunt niet een channel beginnen met de belofte richting je kijkers ‘er komt ooit wel weer een video’. Jongeren zijn klaar met het lineair kijken van televisie en ze kijken ook bijna geen televisie meer, maar toch vinden ze het belangrijk dat er op een vaste dag op een vast tijdstip weer een video voor ze klaar staat.” Verder geldt vooral de x-factor.

Over zijn eigen toekomst is Sip ineens veel duidelijker: “Ik denk dat wij over tien jaar een hele belangrijke destination zijn geworden voor jongeren en jong volwassenen online.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!