Curated buying: laat de kenner voor je kiezen

Curated buying: laat de kenner voor je kiezen
, PNOzorg

De overvloed aan informatie, het (te) grote aanbod aan producten en het algemene gebrek aan tijd vormen samen de perfecte basis voor een spannende ontwikkeling: curated buying. Overgewaaid vanuit de VS, waar het al jaren een waar fenomeen is, begint dit fenomeen nu ook in Nederland vorm te krijgen. Bedrijven zoals Curated, GLOSSYBOX en Mensome maken hun opmars door abonnementen aan te bieden op ‘bijzondere producten gekozen door experts’.

Curated buying: zie het als je maandelijkse magazine. Maar in plaats van een pak papier met verhalen die je in de bus krijgt, ontvang je iedere maand producten. Ze vallen zo op je deurmat, aanbevolen door een kenner en jij hoeft niets anders te doen dan je te verwonderen over de unieke selectie. Het is leuk, het is verassend en de kans is groot dat dit fenomeen ook in Nederland gaat slagen.

Waarom? Hier zijn zes redenen waarom curated buying de toekomst is.

1) Grensoverschrijdend

In het buitenland staan investeerders in de rij staan voor Curated Buying start-ups: Quarterly heeft net 1,25 miljoen dollar opgehaald en Birchbox wordt, met meer dan 100.000 abonnees, genoemd als een van de meest veelbelovende start-ups van 2012 in de VS. In eigen land heeft ook Curated een goed eerste jaar, vertelt oprichter Arjan van de Steeg. Konden we in maart nog lezen dat de organisatie vijf curatoren telde, inmiddels is die lijst uitgebreid naar negen. "Het animo is enorm", legt Van de Steeg uit. Curated kijkt dan ook al over de grenzen want voor 2013 staat uitbreiding naar Duitsland en Denemarken op het programma.

2) Speelt in op individualisering

Volgens de experts zet de individualisering van onze maatschappij voort. Maatwerk van nichespecialisten hoort hier zeker bij. De vorm kan verschillen, zoals we zien bij Curated - abonnees ieder kwartaal verrassen met leuke producten van bekende curatoren, veelal bloggers – en Mensome -  maandelijks exclusieve artikelen selecteren en hier vooraf juist open over zijn. Maar de insteek is altijd vergelijkbaar: experts met jarenlange evaring en een neus voor kwaliteit vissen de krenten voor je uit de pap.

3) Vrije tijd is kwaliteit

Dat we tijdgebrek hebben is niets nieuws. Toch wordt onze hang naar kwaliteit er niet minder om. In plaats van zelf uren te besteden aan uitzoekwerk kun je die taak nu dus overlaten aan de kenners. Zij verdiepen zich al jaren in een onderwerp en gebruiken die kennis nu om bijzondere producten aan te bieden. Weg van massaproductie, terug naar de kwaliteit en authenticiteit. Jij hoeft alleen aan te geven waar jouw interesse naar uit gaat en de ‘curator’ zorgt er voor dat jij zijn/haar keus periodiek ontvangt. Simpel, tijdsvriendelijk en vooral stijlgegarandeerd.

“Dat we het koopproces vergemakkelijken door de expertise van kenners te delen is een logische stap,” aldus Mensome oprichter Hugo Welkers. Van de Steeg (Curated) beaamt dit: “Curators zijn op de hoogte van de laatste trends en kennen de bijzondere materialen, producten en designers. Zij weten waar ze moeten zoeken, hebben contacten en zorgen dus voor de beste deals.”

4) Het bestaat eigenlijk allang

Dat dit concept je bekend voorkomt is niet gek. Magazines als Men’s Health en Elle werken al jaren met experts die in iedere oplage editor’s choices met de lezer delen. Online retailers als Mr Porter doen dit ook. En met succes. Dit succes bouwt curated buying verder uit. Het grote verschil? Welkers: “Je hoeft niet meer naar de winkel. Je krijgt de geselecteerde producten gewoon thuisgestuurd en de kwaliteit neemt toe. Wel zo makkelijk.”

5) Unieke producten verkopen zichzelf

Van de Steeg: “Na iedere nieuwe zending zien we de lijst met abonnees groeien. En dat zonder inkoop van media.” Deze aantallen zijn natuurlijk nog niet te vergelijken met de Amerikaanse varianten, maar zowel Curated als Mensome zien 500 abonnementen als een belangrijke grens. De informatiestroom bereikt dan met ieder verzonden pakket voldoende massa om zichzelf te blijven verkopen, dankzij de items waar graag over gepraat wordt, en natuurlijk dankzij de curatoren die stuk voor stuk een enorme online zichtbaarheid hebben. Curated blijkt die grens van 500 abonnees zelfs boven verwachting snel te zijn gepasseerd, waardoor het produceren van unieke eigen producten eerder kon starten dan gehoopt.

6) Vrijheid, blijheid

Een interessante ontwikkeling is de vrije abonnementsvorm. Bij Curated kun je je eenmalig abonneren of doorlopend, net waar je zin in hebt. Ingewikkelde opzeggingstermijnen kennen ze niet. “We willen het eerlijk en transparant houden. Ondoorzichtige processen passen niet bij deze tijd”. Curated moet vooral ieder kwartaal een leuke verrassing zijn met leuke producten.

Ook Mensome heeft keuzevrijheid hoog in het vaandel staan. “Je weet wat je koopt, vind je het niets dan sla je de maand gewoon over zonder dat er kosten in rekening worden gebracht.” Dit uitstapmodel houdt de curatoren scherp. Zij moeten keer op keer presteren, anders lopen mensen weg. En het is juist die combinatie van vrijheid en kwaliteit die curated buying zo aantrekkelijk maakt.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.