Crowdfunding via het ‘goddamn’ internet

28 augustus 2012, 12:30

Hoe The Oatmeal z’n community activeert voor zijn goede doelen

The Oatmeal is een internethit die heel snel is komen opzetten. Humor met een twist, waarbij zijn Twitter-bio het als volgt samenvat: 'Truth, beauty, and unkempt chest hair'. Gekke plaatjes, mooie uitingen in al zijn vormen en check vooral deze over the top Facebook-waanzin. De man achter The Oatmael, Matthew Inman, snapt social in al zijn facetten en heeft een hele sterke community om zich heen weten te bouwen in die korte tijd. En die community zet hij nu in om zijn doelen na te streven.

Hier de niet lullige cijfers over deze website die pas in 2009 is opgezet door Matthew Inman.

  • The Oatmeal heeft meer dan 7 miljoen unieke bezoekers per maand

  • De Facebook-pagina heeft 700.000 fans (en 84.000 “praten hierover”)

  • Het Twitter-account heeft 314.000 followers

En de belangrijkste bij dit alles: de website behaalt een jaarlijkse omzet van 500.000 US dollar, waarvan 75% uit merchandise.

FunnyJunk

Vorig jaar was Matthew Inman verontwaardigd dat zijn creaties gratis zijn terug te vinden op sites zoals FunnyJunk en maakte daar een statement van via een blogpost. Deze website opereert volgens hem zo:

  1. Gather funny pictures from around the internet

  2. Host them on FunnyJunk.com

  3. Slather them in advertising

  4. If someone claims copyright infringement, throw your hands up in the air and exclaim “It was our users who uploaded your photos! We had nothing to do with it! We're innocent!”

  5. Cash six figure advertising checks from other artist's stolen material

Als de contentboer dan ook nog lomp reageert snap je dat The Oatmeal een duidelijk punt heeft. De gemoederen komen tot bedaren na tijdelijk een hoop heisa en het is een jaar lang stil rondom deze zaak. Dan plots ontvangt The Oatmeal een nieuwe brief voor 20.000 dollar schadevergoeding vanwege de reputatieschade die Charles Carreon’s de website FunnyJunk.com heeft opgelopen door de blogpostings van The Oatmeal.

Negatieve energie omzetten in positieve

The Oatmeal reageert en gaat los op de enige juist manier: de claim van FunnyJunk.com publiekelijk belachelijk maken. Al snel besluit hij niet de normale regels te volgen van de rechtzaak. In plaats daarvan haalt hij de geëiste 20.000 dollar op door zijn community te vragen bij te dragen en doneert deze vervolgens aan twee goede doelen. Hij zet een pagina op bij indiegogo.com en zet de aanklager weg op zijn eigen typische wijze. De The Oatmeal-community steunt hem in zijn acties en waardeert de ludieke manier waarop hij FunnyJunk en de man erachter een levensles leert die niet via de rechtbank te halen valt:

“I’m hoping that philanthropy trumps douchebaggery and greed.”

Het resultaat mag er zijn: het doel was 20.000 dollar, maar binnen enkele dagen is er 200.000 dollar opgehaald voor de twee goede doelen. Totaal overdonderd door het succes, maar zeer tevreden met het resultaat maakt hij nog even extra duidelijk hoe belachelijk die FunnyJunk.com claim is.

Nikola Tesla Museum

The Oatmeal heeft in het verleden al een keer passioneel uitgelegd waarom hij Nicola Tesla (lees ajb de hele infographic!) zwaar ondergewaardeerd vindt in de geschiedenis. Tesla is in zijn ogen een uitvinder die zeer veel ontdekt en gemaakt heeft, maar nooit de credits daarvoor heeft ontvagen. Als The Oatmeal enige tijd later ter ore komt dat een oud laboratorium van Nikola Tesla verkocht gaat worden, besluit hij zijn community (including me) weer ten goede te richten en hiermee aandacht te vragen. Na Tesla eerder al tot held gebombardeerd te hebben, komt het heel authentiek over dat deze man in de ogen van Inman een eigen museum verdient. Het enige probleem: de grond kost 1,6 miljoen dollar. Dit probleem is deels kleiner gemaakt doordat er een belofte is van de staat van New York dat deze een ingebracht bedrag van $850 K zal verdubbelen. Maar dan moet er nog wel 850.000 dollar worden opgehaald.

The Oatmeal schiet in actie en na de goede ervaringen van de vorige crowdfunding-actie probeert hij het het opnieuw. Hij legt uit dat dit niet de Kickstarter-methode is waarbij het geld alleen wordt afgeschreven als de 100% wordt behaald, maar dat het gegeven geld sowieso gebruikt gaat worden ten behoeve van de stichting.

Enthousiasme, de perks (kleine privileges zoals exclusieve feesten of gesigneerde foto’s) en het virale effect van het gedeelde enthousiasme laten dit project leven. Dat komt allemaal bij elkaar op deze indiegogo-pagina:

“Internet, this is where you come in: HELP ME BUILD A GODDAMN TESLA MUSEUM.”

De internet community laat van zich horen

Ik hou van dat soort gepassioneerde betogen en kan het des te meer waarderen dat dit soort geeks nog op een voetstuk worden geplaatst, in plaats van de Edisons van deze wereld. Mijn bijdrage was dus snel binnen. En ook die van anderen, want na 24 uur was er al een half miljoen dollar opgehaald!

Even wat cijfers van deze nog lopende campagne. In 10 dagen heeft de actie:

  • meer dan 1,1 miljoen dollar opgehaald;

  • afkomstig van donaties van meer dan 20 duizend mensen;

  • afkomstig uit meer dan 100 landen.

Leereffect

Het is prachtig om te zien hoe The Oatmeal zijn community inzet om zijn doelstellingen te halen. Dat gebeurt niet zomaar. Wat leren we hier uit? Top content werkt en vindt zijn weg naar bekendheid. In drie jaar zo'n bekendheid neerzetten kan dus blijkbaar met grappige, creatieve content. Investeer, enthousiasmeer en motiveer de community als het daar tijd voor is. Deze fundraising komt precies op de juiste tijd. De community is opgewarmd door de charity fundraising na zijn juridische claim en deze beweging kan prachtig worden gecontinueerd. Het geeft de community het gevoel dat zij onderdeel zijn van het nastreven van het doel om de geek Nicola Tesla een eeuwig voetstuk te geven.

Voor mij weer een prachtig voorbeeld van hoe het internet mooie acties kan ondersteunen. Al heb je er misschien wel de creatieviteit en het enthousiasme van Matthew Inman voor nodig! Oh, trouwens: je kunt nog steeds bijdragen om Nicola Tesla zijn museum te geven dat hij verdient!

Update: Er stond foute informatie over Charles Carreon, zie hier alle informatie rondom de zaak

Edwin Res
Marketing manager bij ZonnepanelenDelen

Denkt na door te schrijven. Marketing manager bij ZonnepanelenDelen. Altijd bezig met online business modellen, netwerken en sport.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Edwinres

    De looptijd is afgelopen van de crowdfunding actie. Oatmeal en meer dan 33 duizend donateurs hebben gezamenlijk $1,370,511 opgehaald voor ‘Let’s Build a Goddamn Tesla Museum’.

    Doel bereikt!


    30 september 2012 om 17:25
    DannyOosterveer

    Gaaf! Leuk om te horen dat het ze is gelukt.


    30 september 2012 om 20:15
    ciRspWazhJ

    buy tramadol online no prescription cod discount tramadol online – tramadol 50 mg addiction


    16 oktober 2013 om 11:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!