Cross-media onderzoek

19 oktober 2003, 11:55

Sinds de cross-media onderzoeken

Blabla

Zo?n 7,5 miljoen personen kunnen online bereikt worden, alleen de vraag is: hoe bereik je deze mensen, welke sites zet je daarvoor in en hoe bepaal je de online doelgroep? Om internet in de mediamix op te nemen is inzicht nodig in het bereik en het profiel van de bezoekers van websites.

Oud maar goed overzicht MSN:

http://www.advantage.msn.nl/flattened/40FDB7E4-88CF-4E43-88F6-A672D4AE451B.asp

Onderzoek

Cross-media studies uitgevoerd door MSN, Rex Briggs (Marketing Evolution), Dynamic Logic, Advertising Research Foundation (ARF), en het Interactive Advertising Bureau (IAB).

Cross Media Studies: What Are We Really Uncovering? (Clikz)

Studies: Internet Drives Purchases, Increases Reach (IAR)

Case AstraZeneca: online werkt voor farmaproducten

http://www.digimedia.be/detail.asp?Id=486

Avant|marketer:

Emerging Opportunities in Internet Marketing

The Role of the Web Site in the Overall Marketing Mix

Cross Media: How Significant is the Opportunity?

Rex Briggs on Online Advertising Effectiveness

Budgetverschuiving van televisie naar internet verhoogt campagnebereik

De verschuiving van een deel van het advertentiebudget van televisie naar internet zorgt voor een verhoging van het bereik van de campagne, zo blijkt uit de “Cross Media Reach and Frequency Study” van DoubleClick, Nielsen/NetRatings en IMS. Door het doelpubliek van een campagne op te delen in een online en offline segment kwam men tot de vaststelling dat het online publiek minder televisie kijkt, maar wel beter opgeleid, jonger en professioneel actiever was dan de andere groep. Precies een begerenswaardig doelpubliek voor marketeers. De studie onderzocht hoe American Airlines, Subaru en Kraft hun bereik konden verhogen door het internetaandeel in hun advertentiebesteding te verhogen.

Voor American Airlines bleek uit de voorgestelde planning dat de verhoging van het internetaandeel in de globale advertentiebesteding van 5 naar 15 procent een stijging van het bereik binnen de beoogde doelgroep met 3 miljoen consumenten zou opleveren. Subaru realiseerde door een minimale besteding van 7 procent online een verhoging van de ‘Ad Frequency Exposure’ en is overtuigd van de doelgerichte advertentiemogelijkheden die online media bieden. Kraft Foods bereikte huismoeders met kinderen die weinig televisie kijken w?l via een online campagne. Televisie is zeker niet langer alleen zaligmakend, besloten de initiatiefnemers. Een samenvatting van dit onderzoek is te vinden op:

Doubleclick Advertising Research:

DoubleClick/Nielsen//NetRatings/IMS Cross-Media Reach and Frequency Planning Study (March 2003)

DoubleClick Cross Media Reach Study (July 2002)

DoubleClick Media Mix Modeling Case Study (July 2002)

Cases

Maart 2002 | MSN

Betere resultaten bij Cross Media campagnes

Adverteerders zijn bijzonder ge?nteresseerd in wat hun ‘marketing euro’ nu daadwerkelijk oplevert. En terecht. Voor de traditionele media zijn er tal van meetinstrumenten in omloop, voor online campagnes bleef het altijd een beetje koffiedik kijken. Dankzij onderzoek dat mede door Interactive Advertising Bureau, MSN en Unilever is uitgevoerd, wordt nu inzichtelijk gemaakt wat een online campagne kan bijdragen aan een totale advertentiecampagne. De resultaten van het onderzoek hebben aangetoond dat het internet ‘return op investment’ van de marketing rondom een merk kan verbeteren.

Voor CPG merken kan een verhoging van online adverteren een verbetering in cruciale resultaten zoals brand awareness en aankoopintentie laten zien; Een hogere online frequentie kan de effectiviteit van branding een impuls geven. TV, print en online adverteren zijn allemaal effectief bij branding, ware het niet dat online over het algemeen het meest kosteneffici?nt is wanneer het gaat om het verhogen van de merkbeleving vanuit het pre-campagne moment.

Vanwege de bemoedigende resultaten zal dit onderzoek zeker een vervolg krijgen, hierbij zal het onderzoek worden uitgezet bij zes grote merken en 15 uitgeverijen.

Indien u meer informatie wenst over dit onderzoek dan kunt u terecht bij uw vaste MSN contactpersoon. Of mail naar: [email]sales@microsoft.msn.nl[/email]

http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Media_Marketing/14230.html

Internet en tv versterkten elkaar bij Britse Big Brother

Onderzoeken in Nederland & Belgie:

Online Advertising Effectiveness Research (MetrixLab)

http://www.metrixlab.nl/site/uk/news_&_events_press_releases.asp?release_id=59

Online marketing vecht voor positie in marketingmix

http://www.communicatiecoach.com/vakgebied_internet_art_online_mark_mix.htm

European Interactive Advertising Association

http://www.advantage.msn.fi/downloads/fi/EIAA.pdf

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!