Creatief directeur Rapp Collins begint 50+ reclamebureau

Creatief directeur Rapp Collins begint 50+ reclamebureau
,

Gerard Teuben, voormalig creatief directeur van DM bureau Rapp Collins, begint per 1 januari 2007 een eigen bureau. In de afgelopen acht jaar won hij een aantal esprix, een effie, een John Caples Award en twee Zilveren Leeuwen. En werd tot twee keer uitgeroepen tot meest succesvolle actiemarketingcreatief van Nederland. Marketingfacts stelde hem een paar korte vragen.

Wat ga je doen?
Ik ga een eigen bureau beginnen.

Goh…
Dit is iets bijzonders: een reclamebureau dat zich specialiseert in de 50+ doelgroep.
Zeg maar oude mensen.

Waarom 50+?
Op dit moment zijn er ruim 4 miljoen 50+ers waarvan het grootste gedeelte het gevoel heeft dat het leven nog maar net begint. Ze kopen nieuwe auto’s, fietsen, computers,  huizen, reizen de hele wereld af, hebben alle tijd van de wereld en over het algemeen genoeg geld. Deze mensen hebben 30 tot 40 jaar reclame-ervaring: die bereik je niet meer met de gebruikelijke commercials die je nu ziet. Zeker niet met de manier waarop ze nu worden aangesproken: of het zijn de bekende traplift- of stoeladvertenties (met Joke Bruys) of het zijn obligate plaatjes van zeer actieve senioren.

Waarom moet er een specifiek reclamebureau komen voor deze groep?
Tja, de gemiddelde leeftijd op een reclamebureau is 32.4. Hoe kun je verwachten dat daar de juiste reclame voor 50+ers vandaan komt? Daar komt bij: specialiseren is denk ik beter dan de 50+ doelgroep “er even bij doen”.

En wat maakt jou nou zo geschikt?
Het is goed om te weten dat de gemiddelde 50+er zich 10 jaar jonger voelt. Ik ben 46. Verder heb ik twee leeuwen gewonnen met campagnes voor deze doelgroep. Maar het allerbelangrijkste: ik heb er enorm veel lol in.

Wat hebben ze te besteden?
Veel geld. De meeste babyboomers gaan de komende jaren met een goed pensioen.
Een voorbeeld: de vrouwelijke babyboomers besteden per jaar 31 miljard aan kleding.
50+ers bezitten meer dan 80% van het vermogen in Nederland. Ik kan nog veel meer cijfers geven maar veel interessanter is dat ze hun geld vooral aan zichzelf willen uitgeven onder het motto: het is nu onze beurt.

Welke media denk je in te zetten?
Gewoon, waar je de doelgroep vindt. Je kunt deze doelgroep ondanks de omvang gelukkig gemakkelijk segmenteren op leeftijd maar vooral ook op mentaliteit. Wat hier opvalt: ouderen zijn zeer intensieve internetgebruikers, nog meer dan jongeren. E-mail gebruiken ze erg veel. Dagbladen worden juist door 50+ers veel gelezen. Tijdschriften natuurlijk. Direct Mail. Radio. Communities op internet.

Voor welke diensten of producten wil je werken ?
Welke niet? Er is geen merk, dienst of product dat niet geschikt is voor deze doelgroep. Ik ben het althans nog niet tegengekomen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Voor meer info: het e-mailadres van Gerard Teuben is .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

    geplaatst op
  • Altijd leuk zo'n interview; dank daarvoor Karel!

    Ben het helemaal met Gerard eens dat de senioren vaak een vergeten doelgroep is. Ik vraag me overigens wel af of de term 50+ reclamebureau een slimme keuze is (zie ook discussie 50 Plus Beurs gaat voor de verleiding. Inmiddels zijn er overigens al meer die aan MOKKA Marketing (Mondige Oudere, Kapitaal Krachtige en Actieve 50 plussers) doen zoals het eerder genoemde RIJP.

    Gerard heel veel succes met je nieuwe bureau en we zullen het uiteraard blijven volgen!

    geplaatst op
  • Onlangs voerden wij een eyetracking test uit voor een telco waarbij een aantal 50+ personen meededen. We kunnen niet over significante verschillen spreken over de resultaten vanwege een relatief klein aantal. Het is mij duidelijk geworden dat deze groep niet is gecharmeerd van drukke websites die lijken te zijn ontworpen voor de jongere doelgroepen. Terwijl, zoals hierboven omschreven, de 50-plussers zeer veel hebbente besteden . Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wanneer je een product verkoopt dat je aan alle consumenten wilt verkopen, rekening houdt met het design. Ik zou haast willen zeggen dat je zelfs voor deze doelgroep aparte websites ontwerpt waar zij zich beter thuis voelen. Het nadeel is dat je deze groep in een hokje gaat stoppen en discrimineert in de zin van 'jij bent boven de 50 jaar dus ga jij daar maar kijken'.

    geplaatst op
  • @ robert-jan: met slim gebruik van hyperlinks hoef je bezoekers niet in een hokje te stoppen, maar gaan ze vanzelf het hokje van hun keuze in. zonder dat te benoemen.
    als ik een pagina maak voor analytische mensen, dan zet ik niet: nerds, klik hier!
    maar schrijf: precies weten hoe het werkt? klik hier. of:
    wilt u valkuilen vermijden.... klik hier.

    geplaatst op
  • Hoi Gerard!

    Zo, eindelijk is het dan zover! Wij (zestigplussers al) denken dat je de juiste keuze maakt. Wij voelen ons echt niet in een hokje gestopt als er (meer) zaken op de markt komen die speciaal op de ouderen gericht zijn. Het is juist een gemis dat er tot nu toe zo gemakkelijk aan deze belangrijke doelgroep voorbij gegaan wordt.
    We wensen je heel veel succes met je nieuwe reclamebureau.

    Joke en René

    geplaatst op
  • @marco, het reclamebureau gaat natuurlijk geen 50+ heten. Maar op dit moment is het de meest duidelijke omschrijving: iedereen weet direct waar ik het over heb, het bakent goed af. Ik heb zelf een hekel aan de term 'senioren'. Maar je hebt gelijk: 50+ is een omschrijving die net zo breed en nietszeggend is als 'jongeren'. Het zegt maar 1 ding: we hebben het hier over mensen die ouder zijn dan 50. En dat is wel een erg oppervlakkige omschrijving van zo'n specifieke doelgroep. Mokka vind ik ook niet goed. Alsof kapitaalkrachtig een van de belangrijkere eigenschappen is. Het heeft ook een merkwaardige bijsmaak: seniore koffiedrinkers? Ik ben tot nu toe wel blij met Youngtimers: oudere mensen die zich nog jong voelen van geest en lichaam. Daar speelt geld, mondigheid of leeftijd geen rol. Maar mentaliteit. Maar, als iemand een betere term weet...

    geplaatst op
  • Zoiets?
    Grandparent marketing group claims to be the world's first communications company to specialize in the grandparent market.

    America’s grandparents spend $50.3 billion annually on gifts for their grandkids, averaging $500 each.
    One-third of grandparents spend $2,500.
    52% fund their grandchildren’s education.
    Grandparents purchase one of every four toys, four of every ten children’s books and one of every five video games.

    geplaatst op
  • Wat vinden jullie van de term Oudoor Marketing? Voor de rijpere maar nog steeds actieve 50-plusser.

    geplaatst op
  • Oudoor of Outdoor? I am lost!

    Noem ze Generation 3A: actieve levensgenieters met ervaring en de middelen om genot te kunnen betalen. Wel twee lagen natuurlijk: eentje met en eentje zonder kostbare nog studerende kinderen.

    Generation 3A1 en 3A2 dus. Past helemaal in een Audi of Volvo ;-)

    geplaatst op
  • Generation 3A1 of 3A2?? Alsof vijftigplussers (al dan niet met nog studerende kinderen) allemaal in een poenerige dure auto zouden willen rijden... Er zijn er genoeg die het betrekkelijke genot daarvan inzien en liever in een simpel middenklassertje toeren om hun daarmee bespaarde centjes aan zinvoller zaken te besteden.

    geplaatst op
  • Jeetje, dan moet je dat bureau nog meteen differentiëren naar verschillende zelfbeelden ook ;-)

    geplaatst op
  • De markt wordt op meerdere manieren ontdekt. Deze sites geven je een beeld hoe de aanbieders van dating services naar deze groepen kijken:
    http://www.50plusmatch.nl/
    http://www.50pluscontact.nl/
    http://www.datingsenioren.nl/
    In Scandinavie is een clubje die 40+ al in een 'oude' groep bij elkaar gooit :(
    http://www.senior-date.dk/

    geplaatst op
  • Ben ik al zo oud! Ik schrik van het wereldbeeld dat die Deense site ademt.

    Eea betekent overigens dat onze toekomst voor het eerst écht aan de ouderen is:
    - mensen zullen in de toekomst nóg ouder worden
    - het 'tech' divide tussen jong en oud zal waarschijnlijk niet afnemen
    - er zullen nog minder kinderen komen (tenzij we bereid zijn die buitenshuis en via draagmoeders te 'ontwikkelen').

    Het wordt hard werken voor die jongeren om de dominante klasse voorbij te komen!

    geplaatst op
  • Goed plan, Gerard. Het verbaast mij al jaren dat de reclamewereld deze grootste en rijkste groep consumenten zo slecht bedient.

    geplaatst op
  • Interessante discussie hier weer. Had het nieuws in Adformatie gelezen, maar kwam er door een druk weekend niet aan toe. Jammer dat het hier vaak bij blijft.
    @ Hans Peter. Dick Stroud van 20plus30 schreef inderdaad op zijn blog over de Grandparent marketing group. Deze club gaat over de relatie tussen kinderen en hun grootouders. Niet iedere plusser die Gerard wil benaderen is grootouder.
    @ Marco, bedankt voor je verwijzingen naar eerdere posts over het benaderen van volwassen/oudere consumenten.
    @ Gerard. Ik juich je initiatief toe en heb er op http://www.mokkamarketing.nl al naar verwezen. Toch zet ik, misschien terecht, mijn vraagtekens bij je aanpak. Ik ben zelf aanhanger van de 'age neutrality' benadering. Leeftijd speelt een ondergeschikte rol aan levensgebeurtenissen. Inderdaad gebeurt er veel rond het vijftigste jaar, maar je mag daar mijns inziens nooit de grens trekken. Er zijn vijftigers die nog volop in het werkend leven staan en er zijn vijftigers die met pensioen zijn. De grens is zo ongelukkig. Ik raad je aan het boekje van Ron en Gertjan van Imagine te lezen. Of kijk eens op de site van Rijp bij links. Daar staat ook een flinke lijst met literatuur. Je komt er niet met alleen de term 50 plus. Die is doelgroeponvriendelijke en dekt niet de lading.
    Verder wens ik je natuurlijk alle succes. Als ik je ergens mee van dienst kan zijn, dan hoor ik dat graag van je.

    geplaatst op
  • @arjan, ik heb geen aanpak. En ik trek ook geen grens. De term 50+er gebruik ik om af te bakenen om welke doelgroep het ongeveer gaat. Ik heb geen aanpak maar wel een visie over communiceren met de, vooruit dan maar, oudere doelgroep. Met hen communiceren betekent dat je praat met mensen met een rijk verleden. Als je dat weet ga je anders naar deze mensen kjiken. En ook communiceren. Met meer respect, eerlijkheid, intelligentie. Minder geschreeuw en lawaai. Er wordt al zoveel lawaai gemaakt in de reclame. Zet maar eens een paar reclameblokken achter elkaar.
    Hoe dan ook, de oudere doelgroep is niet onder een noemer te vangen, dat is duidelijk. Dat wil ik ook juist niet doen. Dat maakt het wat mij betreft nou juist zo interessant om ervoor te werken en nieuwe ideeen voor te verzinnen.
    Ik had het boek natuurlijk direct gelezen. De mooiste eyeopener vond ik het lijstje van babyboomers (allemaal 50+) John de Mol, Bill Gates, Jan Marijnissen, Boris Dittrich, Huub van der Lubbe.
    Tja, dan kijk je wel even anders tegen deze doelgroep aan...

    geplaatst op
  • @karel Ik geef het toe: eigenlijk wil ik gewoon een ander soort reclame maken. Tikje meer beschaving en minder geschreeuw. En ik denk dat deze doelgroep daar helemaal open voor staat. Sterker, ze wachten erop.

    geplaatst op
  • @Gerard. Mee eens!

    geplaatst op
  • @Gerard. Ik juich je initiatief van harte toe. Als meer professionals uit het marketing en reclamevak de seniorenmarkt serieus gaan nemen, dan moet dat toch helpen om de kwaliteit van communicatie en van het productaanbod te verbeteren. Want het is verbazend hoe eenzijdig de aanpak nu nog steeds is. Alsof iedere oudere alleen maar veel geld en vrijetijd heeft te besteden ( zoals jij nu eigenlijk ook zegt), dan wel alleen nog maar beperkingen kent ( zoals de overheid vaak denkt). Het is juist de kunst om ouderen te motiveren op basis van hun mogelijkheden en hun wensen en op het leggen van nieuwe (of het herstellen van) clientenrelaties met merken, bedrijven en non-profitorganisaties. Voor een goede oplossing moet je daarom beginnen bij de basis; is het concept, het product of de dienst wel goed afgestemd op de wensen en de vraag van de oudere? Is dat niet het geval dan wordt het al erg moeilijk om met communicatie het gewenste doel te bereiken. Immers, zoals je zelf zegt, hebben ouderen vaak 30 tot 40 jaar reclame ervaring en ze prikken daarom de ballonnen met inhoudsloze boodschappen en onjuiste productbeloften gemakkelijk door. Het is een valkuil waarin niet-gespecialiseerde reclamebureau's steeds in vervallen en ook geen antwoord op kunnen bieden.
    Dat is ook de reden waarom we met Rijp hebben gekozen om eerst te beginnen bij de basis en het concept om daarna de marketing en de communicatie naar ouderen te gaan ontwikkelen. Komende woensdag en donderdag is er overigens in Kerkrade een belangrijk congres over de zilveren generatie en de economische kansen. Als je goede voorbeelden en trends in de seniorenmarkt wil ontdekken dan zou ik je dat zeker aanbevelen om daar heen te gaan. Misschien kom ik je daar wel tegen en kunnen we eens van gedachten wisselen.

    Herbert Driessen
    Rijp
    .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • Beste Gerard, wat een uitstekend idee, je hebt gekozen voor een fantastische booming-business. Ik ben zelf twee jaar geleden gestart met OnTopoFF het bureau voor de ervaringsmarkt. (http://www.ontopoff.nl) We zijn niet echt een reclame-bureau maar meer een adviesbureau. Hoewel ik wel uit het reclamevak kom. Ik was 10 jaar lang eigenaar directeur en creatief directeur van NEW Marketing-communication BV in Bussum. Ondanks dat de seniorenmarkt de markt van de toekomst is is er nog een lange weg te gaan alvorens het belang van deze markt daadwerkelijk tot de directies van het merendeel van de ondernemingen is doorgegedrongen. Ook dat je daarvoor mensen nodig hebt die weten hoe het is een babyboomer te zijn. Want mensen van 30 weten niet hoe het is om 60 tezijn terwijl mensen van 60 wel weten hoe het was om 30 te zijn. Laten we eens van gedachten wisselen. Kijk ook eens op http://www.seniorenagency.com het tot nu toe enige 50+ reclamebureau in europa. Weten waar ze mee bezig zijn. groet van Hans Hagenbeuk, een man met verbeelding.

    geplaatst op
  • @karel: Wat ik laatst nog niet kon vertellen maar nu wel: YEARS is de naam van het reclamebureau. Waarom Years? Dat is waarmee deze doelgroep zich het meest onderscheidt van de rest van 'boodschappend' Nederland. Jaren van ervaringen, goed of slecht. Maar allemaal even waardevol. En als je je als communicatieman (of je nou creatief bent of marketeer) realiseert welke ervaringen iemand heeft, pas dan kijk je objectief en met wijd open ogen naar deze doelgroep. Years gaat niet over leeftijd maar over ervaringen. Die ervaringen maken iemand tot wie ze zijn.
    En dat is het allerbelangrijkste bij doelgroepreclame: dat je weet wie iemand is.
    Prettige feestdagen, 2007 is nu al spannend!
    Gerard Teuben

    p.s. Nog geen website maar wel een weblog: years.web-log.nl

    geplaatst op
  • Beste Gerard Teuben,

    Vanochtend hoorde ik een intervieuw met u op Radio2. Uw enthousiame wakkerde mij zo aan u te complimenteren over de "vergeten doelgroep" van de 50+ers, waarvan ik er 1 ben. Misschien bent u op zoek naar vrouwen die aan uw commercials mee willen werken. Graag zou ik in contact willen komen met u om te kijken of hiervoor een mogelijkheid bestaat.
    Hopelijk wilt u hierop reageren. Alvast mijn hartelijke dank.

    Met vriendelijke groet,
    Marianne Swaning
    020-6409955

    geplaatst op
  • Gerard, ik kom bij toeval terecht op deze site. Ben vreselijk trots op je dat je nog steeds je eigen weg volgt! Succes.
    mvrgr Marianne Buys-Brouwer (je hebt voor Tony en mij in onze Ogilvy & Mather tijd nog een trouwkaart ontworpen).

    geplaatst op
  • Senioren dating, wel even wennen, beetje eng. Ik kan je zeggen dat ik een leuke man ben tegen gekomen via een dating site.
    Was wel eng zo de eerste keer, maar na wat chatten en mailtjes sturen hebben we elkaar na 4 weken eens gebeld.
    Aantal keren gebeld en toen werd ik uit genodigd om eens te gaan eten, gewoon in een restaurant.
    Nu? Nu ben ik weer verliefd, heerlijk net als vroeger...
    Internet dating, ikke wel.

    Succes, Josefien

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.