Covid maakt samenwerkingsverbanden sterker

26 november 2020, 07:04

Zorg ervoor dat je marcompartners het verlengstuk van het interne communicatieteam worden

Covid-19 heeft de wereld in nog geen jaar tijd stevig gereset. Bedrijven kraken onder de gevolgen, directies sturen op reorganisaties, velen verliezen helaas hun baan. Marketingbudgetten slinken, sommige sectoren storten letterlijk in. Andere, zoals de e-commerce, zijn weer extreem booming. Waar jarenlang agile werken voor velen een buzzword was, maakt de pandemie meer dan duidelijk dat het dé manier van werken van het nieuwe nu is.

Op het moment dat de Amerikaanse media Joe Biden tot de nieuwgekozen president van Amerika uitriepen, las ik het nieuwe boek van Ed Stibbe, ‘Why winners give it all’. Hij somt kort de veranderingen op die zich in de afgelopen tien jaar voltrokken:

  • De digitale transformatie heeft het speelveld veranderd.
  • De behoeften van consumenten zijn aan constante verandering onderhevig.
  • Het verwachtingspatroon van consumenten is veel hoger geworden.
  • Reclame is niet langer de groeimotor.

Anders samenwerken

Een groot aantal mensen, van pas afgestudeerden tot doorgewinterde professionals, zoekt inmiddels ander werk en staat open voor nieuwe kansen. Daar zit een zonnige kant aan: de pool van beschikbaar talent dijt na jaren van krapte eindelijk weer uit. Dat moet bureaus en bedrijven aan het denken zetten. Immers, op zeker moment is de crisis voorbij en zet het herstel in.

Met de juiste mensen in je bus rijd je toch prettiger de toekomst tegemoet

Waar sta je dan? Met de juiste mensen in je bus rijd je toch prettiger de toekomst tegemoet. Organisaties die in staat zijn snel, efficiënt en effectief in te spelen op deze veranderingen, hebben deze stap naar agile werken al lang gemaakt. In een agile aanpak zijn omstandigheden altijd kansen. Een agile team betrekt de juiste kennis en expertise intern én extern, met als doel het beste resultaat te genereren.

Alles geven

In zijn boek schrijft Ed Stibbe dat behoeften van consumenten (doelgroepen) onophoudelijk veranderen. Ik voeg daar graag aan toe dat daardoor ook de behoeften van bedrijven en organisaties continu veranderen. Iedere doelgroep heeft zo zijn eigen verlangens en voorkeuren en wil die graag vervuld zien.

Om de aandacht van de klant te winnen moet een bedrijf alles geven. En voor dat alles zijn op dit moment tal van verschillende expertises nodig: offline, online, IoT, AI, creatie, strategie, digital, media, noem het maar op. Als marketingorganisatie wil je al die experts niet op je loonlijst hebben staan. Maar je wil ze wél bij elkaar kunnen brengen. Dát is nu precies wat netwerkorganisaties doen.

Dankzij deze flexibele, transparante en slanke samenwerkingsverbanden hebben marketingorganisaties altijd de beschikking over de juiste specialisten op het juiste moment voor de juiste communicatie-uitdaging. Deze netwerkorganisaties zijn niet alleen efficiënter en slagvaardiger, maar vaak ook nog creatiever en goedkoper.

Stroomlijnen loont

Ik heb de scenario’s ooit doorgerekend en kwam tot de slotsom dat opdrachtgevers 9 tot 12 procent besparen wanneer ze hun marcompartnerships zouden stroomlijnen of in elk geval beter op elkaar laten aansluiten. Sommige financieel experts zeggen dat de besparing kan oplopen tot 15 procent. Zij gaan er dan vanuit dat bedrijven minder personeel nodig hebben als ze met één collectieve marcompartner in zee gaan. Op een budget van één miljoen is dat anderhalve ton. In tijden van slinkende marketingbudgetten zijn zulke bedragen welkome besparingen.

Het beste werk

Natuurlijk is geld meestal niet de doorslaggevende factor. Uiteindelijk draait het in marketingcommunicatie om ‘het beste werk’. Wat dat is, is arbitrair. Voor mij hangt goed-beter-best aan effectiviteit, gebaseerd op de laatste inzichten. Ik vind graag oplossingen die aansluiten bij de behoeften van doelgroepen en deel tegelijkertijd de mening van Ed Stibbe dat het vertrouwen in reclame sterk is afgenomen. Je hebt nieuwe strategieën en tactieken nodig om merken naar voorkeursposities te loodsen. Daarom heb ik mijn netwerk in deze coronatijd aangevuld met nieuw talent uit disciplines waar de nieuwe en complexere marketingvraagstukken nu om vragen.

Wat mij betreft gaan we terug naar ‘ooit’

Een collectieve mindset is niet alleen voor opdrachtgevers maar ook voor creatieve geesten een bron van inspiratie. Wat mij betreft gaan we terug naar ‘ooit’, toen media en creativiteit binnen een en hetzelfde marcomteam waren belegd en één regisseur alles coördineerde. Met dit belangrijke verschil: het marcomteam is nu inclusief en divers en bestaat niet meer uit mensen in loondienst, maar uit precies die specialisten die je op dat moment nodig hebt.

Past agile samenwerken?

Uiteraard is hiermee niet gezegd dat agile samenwerken voor elke organisatie de beste oplossing is. Toch is het in deze tijd belangrijk dat bedrijven naar leaner, snellere en slimmere manieren van werken kijken. Deze strategie heeft zijn kracht inmiddels al lang bewezen, zorgt voor excellente resultaten en marcompartners kunnen organisaties erbij helpen.

Of het nu gaat om performance marketing of brand building, CMO’s kunnen in het huidige economische klimaat samen met marcompartners hun marketingbudgetten slimmer besteden door te focussen op de kanalen, taken en activiteiten die het beste merk- en commerciële resultaat genereren. Kort gezegd, maak van jouw marcompartners het verlengstuk van het interne communicatieteam.

Christian van Santen
eigenaar/oprichter bij Van Santen Netwerk

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!