Contextual of behavioral targeting?

Contextual of behavioral targeting?

Contextual of behavioral targeting?

Iedere marketeer weet dat het gericht adverteren (targeting) beter werkt dan ongericht adverteren. Op internet maken we daarbij onderscheid in contextual en behavioral targeting. Bij contextual targeting worden advertenties getoond die passen bij de content van de betreffende pagina (denk aan Google Adsense). Bij behavioural targeting worden advertenties getoond op basis van bezoekersgedrag (denk aan herkomst bezoeker).

Vandaag heeft eMarketer een interessant artikel over de vraag welke nu beter werkt: contextual of behavioral targeting?.

In het artikel wordt verwezen naar een eye-tracking onderzoek (pdf) in opdracht van Tacoda waaruit blijkt dat behavioral targeting 17% meer aandacht trekt van de sitebezoeker dan contextual targeting.

Ook uit een gezamenlijk effectiviteitsonderzoek van Adtech en MarketingSherpa blijkt dat meer marketeers tevreden zijn over behavioral targeting (36%) dan over contextual targeting (31%). Van alle online marketinginstrumenten scoren paid search ads (52%) en e-mail house list (47%) het hoogst. Banner ads (14%) en e-mail rented list (10%) scoren het laagste.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Waarop baseer je de suggestie dat Google Adsense geen rekening houdt met bezoekersgedrag? Dat zou me zeer verbazen.

    geplaatst op
  • Hi Marco,

    Jij schreef:
    "...Adtech en MarketingSherpa blijkt dat meer marketeers tevreden zijn over behavioral targeting behavioral targeting (36%) dan over contextual targeting (31%)..."

    Zonder gestudeerd te willen overkomen is jouw conclusie te sterk voor dit soort marginal verschillen. Het verschil is niet significant genoeg om zo'n conclusie, meer marketers zijn dus tevreden, te onderbouwen. Noem het mierenneuken, noem het zorgvuldig formuleren, don't care...

    Bedankt voor de links, niettemin ;)

    geplaatst op
  • Zelfs een verschil van 0,1% kan significant zijn als je maar voldoende respondenten meeneemt in je onderzoek en de spreiding in de resultaten niet te groot is. Oftewel, het absolute percentageverschil zegt niets over het al dan niet significant zijn. Ik denk dat ik vroeger toch iets beter heb opgelet bij statistiek Habbekrats ;-)

    geplaatst op
  • Ehhrr..en welke spinazie-academie was dat ? ;-)

    Met een beetje foutenmarge kun je je conclusie niet rechtvaardigen. Je brengt verder geen enkele modaliteit of voorwaarde mee.

    Heb je een linkje naar de overige cijfertjes van het onderzoek en methodologie? Dan doen we samen een sommetje.

    geplaatst op
  • Ruben Timmerman heeft op basis van het rapport het artikel Irrelevante advertenties trekken meer aandacht (behavioral targetting) geschreven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.