Content van een robot: Zo ziet dat eruit

Als je me een jaar geleden had verteld dat ik presentaties zou gaan geven over Artificial Intelligence in Marketing, had ik je vierkant uitgelachen.

5 september 2022, 11:00 3825 x gelezen

Er was niemand zo kritisch als ik. Ik had AI aan het einde van de vorige eeuw al zien floppen en wist zeker dat het nu weer zou gebeuren. Maar ik ben om, zoals je in dit blog zult lezen.

Wat me aan blogs over AI steeds opvalt is dat de schrijvers altijd aan de oppervlakte blijven: globale beschrijvingen en voorbeelden uit Verweggistan. Ik hou daar niet van. Op congressen kijk ik het liefst naar die bevlogen praktijkman of -vrouw die trots over zijn of haar persoonlijke case vertelt. En als ik zelf op een congres spreek is minstens driekwart van mijn verhaal concreet, met voorbeelden uit mijn eigen praktijk of die van iemand anders. Dan is het ook logisch dat ik in dit blog een concreet voorbeeld uit mijn praktijk laat zien.

Genootschap voor contentstrategen

Op 20 september geef ik voor het Genootschap van Contentstrategen (maar iedereen mag het gratis zien, klik hier) een presentatie over AI in Marketing. Ik vertel hoe ik begon met enorme scepsis, die deels verdween toen ik met vertaalrobot DeepL begon te werken. Mijn scepsis verdween vervolgens helemaal toen ik begon te spelen met Jasper.ai: ik heb nooit geloofd dat een computer kan begrijpen wat je bedoelt, maar inmiddels weet ik dat het kan. Ik laat op de twintigste zien hoe ik nu teksten produceer ‘samen’ met Jasper, en sinds kort ook afbeeldingen.

Maar goed, zoals beloofd wordt dit verhaal concreet. Om Freek Janssen (van het Genootschap) te laten zien hoe Jasper werkt heb ik zogenaamd de marketing voor de webinar op 20 september (waar naast mij ook Vincent Mirck zal spreken) door Jasper laten doen. Dit is de ENIGE input die ik Jasper heb gegeven: “We organiseren op 20 september een webinar over creativiteit in contentmarketing. Sprekers zijn Vincent Mirck en Edwin Vlems.” Vervolgens gaf ik Jasper commando’s.

Jasper, schrijf een LinkedIn Post over dit webinar:
“Ben je op zoek naar manieren om creatiever te zijn in je inhoudsmarketing? Doe mee met Vincent Mirck en Edwin Vlems voor een webinar op 20 september waarin ze onderzoeken hoe je je creatieve potentieel kunt aanboren. Deze sessie van een uur omvat tips en trucs om aan de slag te gaan, plus case studies van merken die met succes creativiteit in hun marketingcampagnes hebben gestopt. Schrijf je nu in en leer hoe je je inhoudsstrategie naar een hoger niveau kunt tillen!”

Jasper, vul het AIDA-model in voor deze webinar:
Attention: Wil je creatiever zijn met je content marketing?
Interest: Dan is dit webinar iets voor jou! Vincent Mirck en Edwin Vlems zijn beiden experts op het gebied van creativiteit en zullen tips geven over hoe je meer creativiteit in je content kunt stoppen. Ze zullen het ook hebben over de verschillende manieren waarop je het succes van je content marketing campagnes kunt meten.
Desire: Dit webinar is een geweldige kans om te leren van twee ervaren professionals. U zult waardevolle inzichten krijgen die u kunt toepassen op uw eigen bedrijf en een verbetering zien in uw contentmarketingresultaten. Registreer nu en doe mee voor een verhelderend uur op 20 september!
Action: Reserveer nu mijn plek!

Jasper, bedenk een ‘ridiculous marketing idea’ voor de webinar: “Een manier om het webinar van 20 september over creativiteit in inhoudmarketing op te vrolijken zou kunnen zijn om een stand-up comedian op afstand tijdens het evenement een live optreden van vijf minuten te laten verzorgen. Dit zou wat lichtvoetigheid en plezier kunnen toevoegen aan wat anders een meer serieuze discussie zou kunnen zijn. Bovendien zou het een geweldige manier zijn om mensen online en offline over het webinar te laten praten lang nadat het voorbij is!”

Jasper, schrijf een verslag van het webinar: “Het webinar was een groot succes. Het werd goed bezocht, en de sprekers waren zowel interessant als informatief. Maar het leukste was de vraag- en antwoordsessie. Een vrouw vroeg Vincent hoe ze creatiever kon zijn in haar inhoudsmarketing. “Er is niet één antwoord op die vraag,” antwoordde Vincent. “Maar ik denk dat het belangrijk is om altijd open te staan voor nieuwe ideeën en te experimenteren met verschillende technieken. Soms komen de creatiefste ideeën uit onverwachte bronnen, dus je weet nooit waar je inspiratie kunt opdoen.” Edwin knikte instemmend. “Creativiteit heeft alles te maken met het leggen van verbanden tussen ongelijksoortige ideeën,” zei hij. “Dus is het belangrijk om altijd open te staan voor nieuwe ervaringen en nieuwe gezichtspunten.” Het publiek was geboeid door de inzichten van de sprekers, en ze verlieten het webinar met het gevoel geïnspireerd en gemotiveerd te zijn om betere inhoud te maken.”

Jasper, schrijf een review over het webinar: “Ik ben zo blij dat ik het webinar over creativiteit in inhoudsmarketing kon bijwonen. De sprekers waren beiden ongelooflijk deskundig en innemend, en ik leerde een heleboel nieuwe technieken die ik niet kan wachten om in mijn eigen werk te gaan gebruiken. Dit is een webinar die ik iedereen die zijn inhoud wil verbeteren van harte zou aanraden!”

Jasper, schrijf een reactie op dit review: “Bedankt voor uw deelname aan ons webinar over creativiteit in contentmarketing, het is geweldig om te weten dat u het zowel deskundig als boeiend vond. Onze sprekers hebben hard gewerkt om bruikbare adviezen te geven die u zullen helpen uw contentstrategie te verbeteren. We zijn blij dat u van het webinar hebt genoten en we hopen u op toekomstige evenementen te zien. Dank u voor uw steun!”

Jasper, schrijf een kinderverhaal over het webinar: “Er was eens een webinar over creativiteit in inhoudsmarketing. De sprekers waren Vincent Mirck en Edwin Vlems. Ze spraken over hoe je creatief kunt zijn bij het schrijven van inhoud. Ze gaven een paar leuke tips en trucs die iedereen kan gebruiken. Het publiek leerde veel van het webinar. Ze waren opgewonden om alle nieuwe informatie die ze geleerd hadden in praktijk te gaan brengen. Ze waren zo geïnspireerd dat ze allemaal naar huis gingen en meteen inhoud begonnen te schrijven! De inhoud die ze schreven behoorde tot de beste die ze ooit geschreven hadden. Het was creatief, interessant, en boeiend. Ze konden niet geloven hoe goed het was gelukt, en ze bedankten allemaal Vincent Mirck en Edwin Vlems voor hun hulp.”

Epiloog

De eerste reactie van mensen die dit lezen is meestal “dat is vast van een website gekopieerd”, maar je mag het van mij controleren met een plagiaatchecker of Google (zinnen tussen aanhalingstekens in het zoekvak): het is origineel. Volgens de mensen achter Jasper wordt elk woord gekozen vanuit ‘begrip’ van het onderwerp, wat ook blijkt uit het grote aantal talen waar je nu al mee kunt werken. Nieuwe marketingsoftware wordt meestal in het Engels opgeleverd en pas jaren later in talen van kleine landen (als Nederland), Jasper is in alle talen even slim. Zijn kennis is natuurlijk wel indirect op websites gebaseerd, blijkbaar heeft hij 10% van het internet in zijn geheugen opgeslagen. In welke taal die kennis wordt opgelepeld is bijzaak. Ik heb zelf al gemerkt dat de kwaliteit in het Nederlands niet onderdoet voor Engels (zie hier een voorbeeld van zo’n experiment).

Ik begrijp het helemaal als je nog steeds sceptisch bent. Dat was ik ook enorm. De 20e om 20.00 mag je me de hemd van het lijf vragen. Schrijf je hier (gratis) in voor de bijeenkomst.

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!