Content als zuurstof voor je klanten

25 maart 2022, 07:00

Content. Het is en blijft een dilemma dat woorden die officieel niet in een woordenboek als Van Dale voorkomen toch een enorme aandacht krijgen. Dat geldt dan voor woorden als contentmarketing en contentstrategie. Want er bestaat geen medium zonder content en content kan niet “leven” zonder medium.

Het bestaansrecht van content

Natuurlijk weten we allemaal dat content en alle begrippen eromheen juist die aandacht nodig hebben. Het is complexer dan ooit namelijk. Welke content stuur je wanneer aan welke doelgroep of persona? In welke fase van de besluitvorming en customer journey bevindt deze zich.

En in hoeverre ben je je bewust dat verschillende devices vragen om een andere aanpak en invulling. Daarnaast, om het nog complexer te maken gaat het ook om het juiste moment en de converterende boodschap of inhoud van die content. Dan raakt content opeens wel heel veel facetten van onze marketing- en communicatievak.

Een must voor iedere professional

Hoe leuk is het niet wanneer iemand waar je jaren lang mee samenwerkt een boek publiceert. Omdat De Way zorgt voor de actualisering in het marketing- en communicatievak sluiten de onderwerpen uit dit boek volledig aan bij de vraagstukken van de professional. Vandaar mijn mening dat elke marketing- en communicatieprofessional dit boek moet lezen, gebruiken en toepassen.

De praktijk van content

De auteur past de praktijk ook toe. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld sociale media kun je delen van het boek volgen en rechtstreeks vragen stellen aan De Way. En hij geeft nog antwoord ook.

Die praktijk komt ook terug in het boek. Alle onderwerpen passeren de revue. In de herziene versie zie je die actualisatie duidelijk terug. Het boek is compleet. Met onderwerpen als contentmarketing en contentstrategie en ook de invulling ervan. Zo gaat het over de wijze van content verspreiden, het werken met verschillende formats en ook de inzet van bijvoorbeeld influencers in de media.

De modellen uit het boek

Alle modellen en het canvas zijn door de lezers te downloaden. Hierdoor kun je je eigen praktijk ook daadwerkelijk uitvoeren. Daarom vind ik dit boek geen leesboek maar een doeboek. Haal de meerwaarde uit dit boek door er mee te werken en je eigen situatie in de sjablonen in te passen. Je leest het mogelijk door de regels heen. Ik ben enthousiast over dit boek en raad elke marketing- en communicatieprofessional aan dit boek te gebruiken.

Content – Zuurstof voor je klanten (herziene versie 2022)

Auteur: Antal de Way

ISBN: 978 90 8965 628 5

Uitgever: Van Duuren Management

Druk: 2021

Trefwoorden: content, contentstrategie, marketing, contentplanning

Recensent: Ment Kuiper, Register Marketeer

Luuk Ros
Editor in Chief Marketingfacts bij Marketingfacts - NIMA

Door het Nederlands Instituut voor Marketing in januari van 2018 gedelegeerd als HR van Marketingfacts, maar nog altijd stevig verbonden aan de beroepsvereniging voor professionals in Marketing, Communicatie en Sales. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, Debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune). Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief