Je bekijkt een artikel van Fixje
partner

Consumententrend: Refurbished iPhone als statussymbool

Weet jij het nog? De lange rijen voor de telefoonwinkel bij de lancering van een nieuwe iPhone? Tien jaar geleden kon je de lancering van een nieuwe iPhone vergelijken met een Taylor Swift-concert: lange rijen en mensen die in slaapzakken overnachten om als eerste naar binnen te kunnen.

13 november 2025, 07:04 863 x gelezen

Dat de tijden nu anders zijn, is meer dan duidelijk. Niemand kampeert meer voor een nieuwe smartphone, want die koop je simpel en snel online. En belangrijker: steeds meer mensen vragen zich af of ze überhaupt wel de nieuwste iPhone nodig hebben. Waarom zou je, als er ook duurzamere en goedkopere alternatieven zijn zoals het kopen van een refurbished iPhone?

Het consumentengedrag verandert zichtbaar. Voor bedrijven betekent dit dat “green marketing”, “circulaire economie” en “maatschappelijk verantwoord ondernemen” niet langer buzzwords zijn, maar een harde noodzaak. En consumenten? Voor hen is het “nieuwste van het nieuwste” niet langer een statussymbool. En dat is minder goed nieuws voor de nieuwe iPhone 17, maar wél voor de refurbished markt.

De opkomst van de circulaire economie: van bezit naar hergebruik

Vroeger was het meer dan normaal om iedere twee jaar een nieuwe smartphone te kopen. Tegenwoordig zie je niet alleen dat mensen langer met hun telefoon doen, maar ook dat ze ook prima tevreden zijn met een refurbished alternatief. Juist dat is de kern van de circulaire economie: efficiënt omgaan met grondstoffen en apparaten zo lang mogelijk laten meegaan.

Door slim te recyclen, repareren en te hergebruiken kun je op een goedkope en duurzame manier de levenscyclus van bijvoorbeeld een smartphone al snel met twee jaar verlengen. En dat is zeker voor het milieu relevant: onderzoek van MilieuCentraal laat zien dat de aanschaf van een refurbished smartphone leidt tot een reductie in klimaatimpact van 40-60%.

Niet gek dat refurbished elektronica populairder wordt nu duurzaamheid steeds een belangrijkere rol speelt bij de consument. En als duurzaamheid niet de consument over de streep trekt, dan heeft de refurbished markt ook nog een andere troef achter de hand: een refurbished iPhone is stukken goedkoper dan een nieuwe.

Van “nieuw is beter” naar “bewust kiezen voor kwaliteit”

Waar een gloednieuwe iPhone ooit het ultieme statussymbool was, zien we dat dit over de jaren heen flink minder is geworden. De jongere generaties (25-44) geven hierin het goede voorbeeld. Zij staan het meest open voor een refurbished smartphone, mede door de prijs-kwaliteitverhouding, maar ook zeker omdat “refurbished” niet langer als tweederangs wordt gezien.

De refurbished markt heeft over de afgelopen jaren hard gewerkt aan het imago van “refurbished”. Vroeger werden refurbished devices namelijk veelal als minder betrouwbaar gezien als een nieuwe telefoon. Om dit tegen te gaan is onder andere het Keurmerk Refurbished in het leven geroepen om kwaliteit, garantie en duurzaamheid te garanderen. Goed nieuws voor de consument, want dit maakt het makkelijker om een refurbished telefoon te kopen bij betrouwbare aanbieders zoals Fixje.nl.

De voordelen spreken voor zich: refurbished is goedkoper, duurzamer en werkt vaak net zo goed als een nieuwe telefoon. De slimme consument kiest daarom steeds vaker een refurbished iPhone als alternatief voor de nieuwste modellen. Niet alleen bespaart het al snel een paar honderd euro, maar het is ook nog goed voor het milieu.

Ook de grote spelers zetten in op Refurbished

Ook de nieuwe release van Apple’s nieuwste vlaggenschip, de iPhone 17, laat zien hoe het gedrag van de consument is veranderd. Op technologisch vlak verschilt de iPhone 17 niet veel van zijn voorgangers. Wellicht dat daarom veel consumenten toch afzien om een meerprijs te betalen voor een nieuwe iPhone 17, ten opzichte van een oudere refurbished iPhone.

Ook Apple zet daarom steeds meer in op refurbished. Ze hebben een eigen refurbished programma opgezet waardoor ze zelf ook kunnen profiteren van een circulaire aanpak. Zo kunnen ook zij verduurzamen en de klant de populaire refurbished producten aanbieden.

Het is meer dan duidelijk dat “telefoon als statussymbool” en “altijd het nieuwste hebben” niet langer meer het standaard verdienmodel is. Zo kun je veelal bij de aanschaf van een nieuwe of refurbished telefoon je oude iPhone direct verkopen. Deze worden vervolgens gerepareerd, schoongemaakt en daarna weer verkocht, waarmee het circulaire cirkeltje weer rond is.

Conclusie: duurzaamheid is de nieuwe norm

De relatieve rust rondom de lancering van de iPhone 17 laat zien dat de tijden veranderen. Waar vroeger de nieuwste iPhone symbool stond voor status, wordt duurzaamheid steeds belangrijker in de ogen van de consument. Refurbished smartphones zijn hierbij toch een van de belangrijkste spelers op de markt, omdat ze een unieke combinatie bieden: ze zijn goedkoper dan een nieuwe telefoon, beter voor het milieu en werken net zo goed.

Of je nu toch liever een winkel inloopt of je (refurbished) telefoon online bestelt, één ding is zeker: duurzaamheid is geen hype, maar een blijvende realiteit.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!