Consument wil ook op internet snel geholpen worden

7 juni 2004, 11:32

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben het consumentengedrag op internet onder de loep genomen. Het onderzoek vond plaats op de website van Independer, waar financiele producten vergeleken worden en had betrekking op 55.000 bezoekers. Uit het onderzoek blijkt dat het aanvragen van een product afhangt van de gemiddelde tijd die aan een webpagina besteed is en het aantal seconden dat nodig is om de aanvraag te doen.

Hoe sneller consumenten geholpen worden, des te groter is de kans dat er uiteindelijk een product aangevraagd wordt. Het gemiddelde bezoek aan de website duurde 1.180 seconden voor aanvragers en 417 seconden voor niet-aanvragers. Van de bezoekers die waren begonnen met het zoeken naar informatie, gaat 50% door met het vergelijken van de verschillende alternatieven. Zo`n 2% slaat deze stap over en doet meteen een aanvraag. De resterende 48% verlaat na het zoeken van de informatie meteen de website. Van de consumenten die de vergelijkende fase hebben doorlopen, vraagt 17% een product aan.

Bron: Tijdschrift voor Marketing 38 (2004) nr. 5

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

1 Reactie

    Derk

    Inderdaad een interessant onderzoek. Ik heb er even over gedaan om het uit te pluizen. Maar als je aandachtig het stuk leest is het goed te begrijpen. Weet iemand toevallig al of de eerste resultaten online te bekijken zijn?


    15 juni 2004 om 07:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!