Consument wil ook op internet snel geholpen worden

Consument wil ook op internet snel geholpen worden
, Reddion
@alexstil

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben het consumentengedrag op internet onder de loep genomen. Het onderzoek vond plaats op de website van Independer, waar financiele producten vergeleken worden en had betrekking op 55.000 bezoekers. Uit het onderzoek blijkt dat het aanvragen van een product afhangt van de gemiddelde tijd die aan een webpagina besteed is en het aantal seconden dat nodig is om de aanvraag te doen.

Hoe sneller consumenten geholpen worden, des te groter is de kans dat er uiteindelijk een product aangevraagd wordt. Het gemiddelde bezoek aan de website duurde 1.180 seconden voor aanvragers en 417 seconden voor niet-aanvragers. Van de bezoekers die waren begonnen met het zoeken naar informatie, gaat 50% door met het vergelijken van de verschillende alternatieven. Zo`n 2% slaat deze stap over en doet meteen een aanvraag. De resterende 48% verlaat na het zoeken van de informatie meteen de website. Van de consumenten die de vergelijkende fase hebben doorlopen, vraagt 17% een product aan.

Bron: Tijdschrift voor Marketing 38 (2004) nr. 5


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Heb het desbetreffende artikel in Tijdschrift voor Marketing ook gelezen. Het gaat eigenlijk over het feit dat de zoekstrategie van een websitebezoeker kan worden gerelateerd aan het koopgedrag. Het onderzoek is uitgevoerd door Dennis Hagen (trainee bij ING Bank), Thijs Broekhuizen (promovendus RUG) en Eelko Huizingh (universitair hoofddocent RUG).

    Interessant onderzoek maar het betreffende artikel is veel te abstract opgesteld. Daar snapt m.i. een gemiddelde marketeer (en volgens mij is dat toch de doelgroep) geen reet van.

    Iemand anders toevallig het artikel ook gelezen?

    geplaatst op
  • Inderdaad een interessant onderzoek. Ik heb er even over gedaan om het uit te pluizen. Maar als je aandachtig het stuk leest is het goed te begrijpen. Weet iemand toevallig al of de eerste resultaten online te bekijken zijn?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.