Consument wil meer controle over eigen mediaconsumptie

18 april 2005, 04:03

Consumenten reageren positief op digitale media omdat zij hiermee de eigen mediaconsumptie kunnen bepalen. Dit blijkt uit onderzoek van Arbitron and Edison Media Research (pdf).

Enkele van de opvallendste uitkomsten:

  • 27% van de jongeren tussen de 12 en 17 jaar in de VS bezit een iPod of andere MP3-speler.

  • Zo’n 43 miljoen Amerikanen kiezen ervoor tv-programma’s op te nemen om ze op een ander tijdstip te bekijken.

  • Ruim driekwart van de consumenten bezit minimaal 1 dvd-speler en 39% bezit 20 of meer dvd-titels.

  • Van de apparatuur die on-demand mediaconsumptie mogelijk maakt wordt satelliet televisie door 25% van de ondervraagden het vaakst genoemd.

  • 21% van de respondenten bezit een computer met dvd-recorder, 19% een draagbare dvd-recorder en 16% een standalone dvd-recorder.

  • Verder heeft 10% een high-definition televisie en zegt 44% van hen die ook graag te gebruiken.

  • Ook 10% heeft de beschikking over video-on-demand.

  • 8% bezit een MP3-speler (geen iPod)

  • 6% bezit een TiVo of dvr-apparaat

  • 6% bezit een iPod

  • 3% bezit een handheld draadloze audiospeler.

  • Gebruikers van audio on-demand apparatuur luisteren slechts iets minder naar de radio dan niet-gebruikers.

Bron : Brandweek nr. 13, p. 22, 2/3 p. (via: MarketingData)

Zie ook:

The On-Demand Media Consumer

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!