Consument wil meer controle over eigen mediaconsumptie
Consumenten reageren positief op digitale media omdat zij hiermee de eigen mediaconsumptie kunnen bepalen. Dit blijkt uit onderzoek van Arbitron and Edison Media Research (pdf).
Enkele van de opvallendste uitkomsten:
-
27% van de jongeren tussen de 12 en 17 jaar in de VS bezit een iPod of andere MP3-speler.
-
Zo’n 43 miljoen Amerikanen kiezen ervoor tv-programma’s op te nemen om ze op een ander tijdstip te bekijken.
-
Ruim driekwart van de consumenten bezit minimaal 1 dvd-speler en 39% bezit 20 of meer dvd-titels.
-
Van de apparatuur die on-demand mediaconsumptie mogelijk maakt wordt satelliet televisie door 25% van de ondervraagden het vaakst genoemd.
-
21% van de respondenten bezit een computer met dvd-recorder, 19% een draagbare dvd-recorder en 16% een standalone dvd-recorder.
-
Verder heeft 10% een high-definition televisie en zegt 44% van hen die ook graag te gebruiken.
-
Ook 10% heeft de beschikking over video-on-demand.
-
8% bezit een MP3-speler (geen iPod)
-
6% bezit een TiVo of dvr-apparaat
-
6% bezit een iPod
-
3% bezit een handheld draadloze audiospeler.
-
Gebruikers van audio on-demand apparatuur luisteren slechts iets minder naar de radio dan niet-gebruikers.
Bron : Brandweek nr. 13, p. 22, 2/3 p. (via: MarketingData)
Zie ook: