Consument blijft wantrouwig over veiligheid betalingen online

10 augustus 2003, 18:31

De acceptgiro is de populairste betaalvorm bij online aankopen. Zo`n 30% van de bestellingen wordt op deze wijze betaald. De acceptgiro wordt gevolgd door de creditcard (22%), een eenmalige machtiging (12%), een elektronische overschrijving (10%) of een gewone overschrijving (8%).

Het daadwerkelijke digitaal betalen (met een elektronische bankrekening, bijvoorbeeld Rabo Direct, E-wallet of I-pay) wordt vooralsnog weinig gebruikt. Dit blijkt uit de Thuis Markt Monitor 2000-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research en Thuiswinkel.org.In 2002 bestelde de Nederlandse consument voor totaal 980 miljoen euro aan producten via het internet. Negen op de tien online kopers zegt nooit problemen te hebben ondervonden bij de betaling, maar tegelijkertijd geeft 54% van de potentiele kopers aan dat het ontbreken van een veilige betaalmethodiek een belemmering vormt om iets online te kopen. Van de huidige kopers erkent eenderde dat de betaalveiligheid ook voor hen een probleem vormt. De invoering van een uniforme online betaalsystematiek zou de markt voor online aankopen waarschijnlijk een forse impuls kunnen geven.

Bron:

Detailhandel Magazine nr. 7/8, p. 9, 2/3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!