ReclameReview: Subaru

Op mijn vorige (en eerste) post kwamen leuke reacties. Eens kijken wat de meningen zijn over de nieuwe campagne van Subaru. Jullie hebben vast al wel een commercial gezien die eindigde met “Subaru is de baas”.

Voor
Volgens hun site heeft deze actie te maken met het aantal prijzen dat Subaru heeft gewonnen. Op zich is dat een goed uitgangspunt, want die auto’s zullen niet voor niets bekroond worden. De superieure kwaliteit van je product mag je gerust benadrukken als die duidelijk aantoonbaar is.
Tegen
Hoezo is Subaru de baas? Het klinkt zo kinderachtig: wij zijn lekker de baas! En dan die jingle ter afsluiting van de commercials: “Su-baaa-ru is de baas!”. Bovendien is het niet helemaal duidelijk of het de nieuwe pay-off is die “Think. Feel. Drive.” gaat vervangen of niet.
Zoals je ziet ben ik niet erg enthousiast over dit concept. Wat vinden jullie?
Eerlijk gezegd doet de advertentie mij helemaal niets. Als ze nu nog hadden gekozen voor een sprekende advertentie met mooi beeldmateriaal maar zelfs dat valt hier tegen. Wat mij betreft een onvoldoende!
Heb de commercial nog niet gezien, maar vind de tekst niks. Subara mag dan misschien wel prijzen winnen en zich machtig voelen t.o.v. andere merken, maar jezelf “de baas” noemen…?
De klant is de baas/koning en die bepaalt uiteindelijk en dit doet mij daar niet toe warm draaien.
Schoolvoorbeeld van klassieke marketing en enkel en alleen gedacht vanuit het merk zelf, totaal niet vanuit de klant. De oude payoff probeert in ieder geval de klant en zijn emoties nog centraal te stellen.
Over smaak valt te twisten, maar op basis van het gehanteerde klassieke uitgangspunt een dikke onvoldoende.
De reclame niet gezien, maar het lijkt me een mooie als er een grote brede automonteur (á la B.A. Barackus) onder een op de brug staande Subaru vandaan kruipt en constateert: “Subaru is de Baas… You fool!”
Op de website van Subaru vind ik de payoff al iets beter uit de verf komen, ondersteund door het productaanbod met per model auto en overzicht van de gewonnen prijzen. Toch komt de payoff inderdaad kinderachtig over, en lijkt de afbeelding die je in de post hebt bijgesloten gemaakt te zijn door een enthousiaste, beginnend-photoshoppende Subaru-bezitter.
Als de Top Gear publieksenquete Subaru unaniem als nummer één had aangewezen dan heb je recht van spreken. Het thema vind ik erg belegen en de bewijsvoering is van hetzelfde kaliber:
‘2e plaats in betrouwbaarheid en kwaliteit bij 4-5 jaar oude auto’s’ Wauw! Ik zeg niets meer. Jij bent de baas.
Voor de duidelijkheid: de afbeelding hierboven is de afsluiter van de commercials die op de site van Subaru te vinden zijn. Het is dus geen advertentie.
Heerst het gevoel ‘ik ben de baas’ bij de Subaru-rijder en stralen ze dat uit? Dan vind ik hem best goed, omdat het dat gevoel bij de bestaande klanten versterkt.
Ik heb echter het filmpje even bekeken en ze hebben alleen knullige klanten gecast, die gouden stuurtjes (awards) omhoog houden. Het gaat hier dus om de prestaties en klanttevredenheid.
Jammer, dan sla je de plank mis met je bazige gedoe.
Dat ‘Subaru is de baas’ is echt te erg, maar ik heb sinds tijden niet iets gezien wat zo is blijven hangen bij mij. Bij ons in de familie is het een veel terugkomend lied (mooi met die beetje schorre stem). Als er een mooie auto langsrijdt is het nu: ja heel mooi, maar Subaru is de baas.
Misschien zijn wij de enigen bij wie het een running gag is, maar ik vind hem van lulligheid weer leuk.
Update: zie meteen dat mijn vriend de slogan in zijn msn-naam heeft gezet. Word of mouth heet zoiets toch? 😀
Ik zou er wel een sticker van willen, van die slogan. Voor op mijn Peugeot.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!