Commercials in de bios
Al surfend op internet vanwege de Oscars kwam ik op de site van The Captive Motion Picture Audience of America.
Zoals bijna tegen elke vorm van commercie blijkt er ook een pre-movie commercial protestgroep te zijn. The Captive Motion Picture Audience of America maakt bezwaar tegen het uitzenden van commercials voorafgaand aan de hoofdfilm en plaatst op haar website een open brief aan de bioscoopexploitanten. Hoofdreden van het bezwaar is het feit dat het verplichte kost is, commercials niet thuis horen in het businessmodel van bioscopen en je feitelijk betaalt voor het bekijken van een film en niet een commercial. Kun je de reclame op tv nog ontwijken, in de bioscoop ontbreekt de zapbutton.
Volgens Cinema Advertising Council was de vertoning van commercials in bioscopen overigens goed voor $350 miljoen in de US.
Ik moet je zeggen dat ik de commercials in bioscopen vaak stukken beter vind dan op tv. Ik heb nog meegemaakt dat de door Centraal Beheer ontwikkelde persiflage op de commercial van Martini met applaus en gejuich positief werd gewaardeerd in de bioscoop. Veel irritanter zijn tegenwoordig de vele mobieltjes die zonodig af moeten gaan tijdens de hoofdfilm, daar zou een protestgroep voor moeten worden opgericht!