Commercials in de bios

1 maart 2005, 03:00

imageAl surfend op internet vanwege de Oscars kwam ik op de site van The Captive Motion Picture Audience of America.

Zoals bijna tegen elke vorm van commercie blijkt er ook een pre-movie commercial protestgroep te zijn. The Captive Motion Picture Audience of America maakt bezwaar tegen het uitzenden van commercials voorafgaand aan de hoofdfilm en plaatst op haar website een open brief aan de bioscoopexploitanten. Hoofdreden van het bezwaar is het feit dat het verplichte kost is, commercials niet thuis horen in het businessmodel van bioscopen en je feitelijk betaalt voor het bekijken van een film en niet een commercial. Kun je de reclame op tv nog ontwijken, in de bioscoop ontbreekt de zapbutton.

Volgens Cinema Advertising Council was de vertoning van commercials in bioscopen overigens goed voor $350 miljoen in de US.

Ik moet je zeggen dat ik de commercials in bioscopen vaak stukken beter vind dan op tv. Ik heb nog meegemaakt dat de door Centraal Beheer ontwikkelde persiflage op de commercial van Martini met applaus en gejuich positief werd gewaardeerd in de bioscoop. Veel irritanter zijn tegenwoordig de vele mobieltjes die zonodig af moeten gaan tijdens de hoofdfilm, daar zou een protestgroep voor moeten worden opgericht!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!