Zoals 23 mei bekend gemaakt, werkt Coca-Cola internationaal onder de naam iCoke aan een nieuw interactief marketingproject om jongeren aan zich te binden.
Als ludieke aktie had ik icoke.nl geregistreerd, zonder kwade bedoelingen en enkel tot doel om het belang van vroegtijdige domeinregistratie bij marketeers duidelijk te maken. Het domein wilde ik onder vergoeding van de gemaakte kosten en een vrijwillige bijdrage van Coca-Cola aan het Wereld Natuurfonds teruggeven aan Coca-Cola.
Bij terugkomst van twee weken vakantie zat er een verrassing voor mij in de brievenbus van The Coca-Cola Company.
Coca-Cola had een zogenaamd derdenbeslag gelegd op het domein icoke.nl. Dat wil zeggen dat dit domein tot nader orde niet kon worden vrijgegeven of overgedragen worden.
Geen precedent.
Uit de gesprekken met Coca-Cola en haar advocaat van advocatenkantoor NautaDutilh werd al snel duidelijk dat Coca-Cola Nederland niet mee zou kunnen werken aan deze aktie, aangezien men internationaal de afspraak heeft nimmer een financi?le vergoeding te betalen aan “domeinnaamkapers”, ongeacht hun bedoelingen.
Hoewel mijn oproep om een goed doel te steunen zeker gewaardeerd wordt, geeft Coca-Cola aan wereldwijd reeds talloze goede doelen te sponsoren en ook daarin graag volledig vrij te willen blijven. Men wil geen precedent scheppen en Coca-Cola Nederland zou onherroepelijk door het hoofdkantoor in Amerika worden overruled. Dus geen vergoeding van de gemaakte kosten en geen bijdrage aan het Wereld Natuurfonds.
Het eerder genoemde derdenbeslag was ingesteld om te voorkomen dat ik het domein vrij zou geven omdat Coca-Cola niet wilde meedoen aan de aktie en iemand anders het domein vervolgens in handen zou kunnen krijgen.
Aangezien ik nimmer kwade bedoeling heb gehad met de registratie van het domein en enkel het belang van domeinregistratie onder marketeers (waaronder die van Coca-Cola) duidelijk wilde maken, heb ik besloten het domein over te dragen aan Coca-Cola.
Aktie geslaagd?
Ondanks het feit dat Coca-Cola niet mee kan/wil doen aan de aktie en ik het domein dus zonder tegenprestatie overdraag, ben ik van mening dat de aktie geslaagd is; Weblogs hebben de posting overgenomen en daarmee de materie bij marketeers onder de aandacht gebracht, reacties van MF-lezers waren overwegend positief en last but not least Coca-Cola Nederland is wakker geschud ;-)