Coca-Cola en Consumer Generated Media
Paul Papanek maakte al weer enige tijd geleden een tweetal zeer goede commercials over Coca-Cola (spot 1 & spot 2).
Over Coca-Cola en niet voor Coca-Cola. In mei van dit jaar stuurde Coca-Cola hem dan ook een brief aangaande het ongeoorloofd gebruik van het beeldmerk. Met uiteindelijk een verzoek om binnen 14 dagen het videomateriaal te verwijderen. Het geheel kreeg begin deze maand een verrassend einde.
Beide spots werden op specspot met een dikke acht gewaardeerd en in de discussiegroep WhereSpot (registratie vereist) werd uitgebreid gediscusseerd over de case. Begin deze maand heeft Coca-Cola haar leger advocaten teruggefloten; Paul Papanek mag al het materiaal online laten staan, enkel een disclaimer moet worden toegevoegd.
Zou Coca-Cola de kracht van consumer generated media zo goed door hebben, dat ze met opzet hebben gedreigd met juridische stappen om daarmee het geheel extra aandacht te geven?
Die spot 1 is inderdaad van ongekende kwaliteit. Coca-Cola zou gewoon die commercial moeten kopen en gaan gebruiken.