China the place to be?

10 augustus 2005, 03:30

baidu logoChina kent momenteel circa 100 miljoen internetgebruikers en dit aantal zal naar verwachting groeien naar 187 miljoen in 2007. 80% van de internetgebruikers gebruikt Baidu.com als searchengine, met het gevolg dat Baidu op de zesde plaats in de Alexa top 10 staat.

Met een internetmarkt van deze omvang, lijkt China ‘the place to be’ voor investeerders. Afgelopen vrijdag ging Baidu naar de Nasdaq met ongekende financi?le gevolgen.

De aandelen Baidu kostte 27 dollar, opende op 66 dollar, om vervolgens te stijgen naar 122 dollar. Momenteel staat de koers op 96,10 dollar. Geschatte marktwaarde van het 4-jarige Baidu is momenteel dan ook 4 miljard dollar. De 36-jarige Robin Li, ??n van de oprichters, is dan ook meteen ??n van China’s rijkste ondernemer met circa 1 miljard dollar. Waar hebben we dit scenario eerder gezien?

Westerse ondernemingen (Yahoo, Ebay etc.) investeren zwaar in China in de hoop een graantje te kunnen meepikken van deze groeimarkt. Google kocht vorig jaar met vooruitziende blik een 2,5%-aandeel in Baidu voor 5 miljoen dollar, om afgelopen vrijdag te kunnen constateren dat deze investering 100 miljoen dollar waard was geworden.

Met dit soort aantallen en ontwikkelingen wordt het tijd eens wat rss-feeds gericht op Azie op te nemen in mijn reader. Ik ben benieuwd of bedrijven gewoon de Westerse successen in China gaan toepassen of dat we daar echt nieuwe interessante zaken zien gebeuren. Iemand suggesties voor interessante (engelstalige) sites/feeds op dit gebied?

bron: NYT

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!