China groeit uit tot zesde reclamemarkt ter wereld

China groeit uit tot zesde reclamemarkt ter wereld

De Chinese reclamebestedingen stegen in 2003 met 40% naar 14,5 miljard dollar. Daarmee is China de zesde reclamemarkt ter wereld na de VS, Japan, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Opvallend zijn de grote tegenstellingen in welvaart. De helft van de bevolking kan zich nauwelijks rijst veroorloven, laat staan luxe auto’s of mobiele telefoons. Consumenten in Beijing en Shanghai lijken op die in Hongkong en New York en hier vindt bovendien de sterkste groei in consumenten- en reclamebestedingen plaats.

De belangrijkste reclamecategorieen zijn farmaceutische producten met 22% van het totale budget, toiletartikelen (18%), retail en diensten (12%), industrieel/kantoor (7%), vastgoed (5%), voeding (5%), dranken (4%), auto’s (4%), vrije tijd (4%), sterke drank (3%), consumentenelektronica (2%), schoonmaakmiddelen (2%), kleding (2%) en huishoudelijke artikelen (2%).

China is de op vijf na grootste markt ter wereld voor Coca-Cola. Multinationals als Coca-Cola, Unilever en Procter & Gamble moeten echter concurreren met de in eigen land uiterst populaire lokale merken. Ook de top-3 automerken zijn alle Chinees.

Bron:
Advertising Age

Via:
http://www.mkbnet.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.