Chicks and Joysticks

12 september 2004, 06:28

Lange tijd was het spelen van (online) games voorbehouden aan ‘mannen’. Sinds enkele jaren zien we echter het aantal ‘gamegirlz’ sterk toenemen (volgens kenners ingezet door de komst van Sony Playstation in het midden van de jaren 90).

ELSPA (Entertainment and Leisure Software Publishers Association), heeft over deze ontwikkelingen de whitepaper Chicks and Joysticks (pdf) gepubliceerd (bron: gamegirlz.com).

En dit keer hebben we het dus niet over de vrouwelijke karakters in de games die uit de kleren gaan maar over de meiden die de spelletjes spelen.

Online gaming is ook booming business onder ‘oudere’ vrouwen, wist Goossens van zylom.com mij recentelijk te vertellen. Dit wordt ook bevestigd door cijfers van Nielsen//NetRatings waaruit blijkt dat vooral de vrouwen in de categorie van 35 tot 49 jaar fanatiek online spelletjes spelen.

Eerder deze week maakte onderzoeksbureau Instat/MDR bekend dat de markt voor online gamen volgens schattingen gaat verviervoudigen. In 2003 bedroeg de markt nog 1 miljard dollar, in 2008 is dat gegroeid naar 4 miljard dollar (via: Clickz).

Laatste bronnen met dank aan adverto.nl.

Wordt vervolgd…

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!