Chicks and Joysticks

Chicks and Joysticks
, Upstream
@marcoderksen

Lange tijd was het spelen van (online) games voorbehouden aan ‘mannen’. Sinds enkele jaren zien we echter het aantal ‘gamegirlz’ sterk toenemen (volgens kenners ingezet door de komst van Sony Playstation in het midden van de jaren 90).

ELSPA (Entertainment and Leisure Software Publishers Association), heeft over deze ontwikkelingen de whitepaper Chicks and Joysticks (pdf) gepubliceerd (bron: gamegirlz.com).

En dit keer hebben we het dus niet over de vrouwelijke karakters in de games die uit de kleren gaan maar over de meiden die de spelletjes spelen.

Online gaming is ook booming business onder ‘oudere’ vrouwen, wist Goossens van zylom.com mij recentelijk te vertellen. Dit wordt ook bevestigd door cijfers van Nielsen//NetRatings waaruit blijkt dat vooral de vrouwen in de categorie van 35 tot 49 jaar fanatiek online spelletjes spelen.

Eerder deze week maakte onderzoeksbureau Instat/MDR bekend dat de markt voor online gamen volgens schattingen gaat verviervoudigen. In 2003 bedroeg de markt nog 1 miljard dollar, in 2008 is dat gegroeid naar 4 miljard dollar (via: Clickz).

Laatste bronnen met dank aan adverto.nl.

Wordt vervolgd…


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • De gamesindustrie zag haar omzet dit jaar spectaculair stijgen. Vergeleken met dezelfde periode in 2003 gingen in de eerste helft van dit jaar 12 procent meer spellen over de toonbank.

    In totaal zijn volgens de brancheorganisatie NVPI ruim 2,7 miljoen schijfjes verkocht, goed voor bijna 75 miljoen euro. De spellen zijn wel goedkoper geworden: gemiddeld 41 euro, tegen 47 vorig jaar. In heel 2003 was de branche in ons land dan ook goed voor 166 miljoen.

    De sterke groei is volgens NVPI-bestuurslid Henk Hoogendoorn voorlopig niet voorbij. "Waar het met de muziekbranche alleen maar minder gaat, schieten wij omhoog. Ik denk dat gamen op den duur de belangrijkste vorm van entertainemt wordt'', aldus Hoogendoorn die in het dagelijks leven directeur is van sofwaredistributeur Take Two. "Van de nieuwe Grand Theft Auto San Andreas die we de komende herfst lanceren, verwachten we er voor het einde van het jaar 120.000 te verkopen. Dat zijn aantallen waar de muziekbranche jaloers op is.''

    Recente onderzoek van het in jongeren gespecialiseerde communicatiebureau Qrius wijst uit dat kinderen per dag tussen een half en twee uur gamen. Ze hebben daarbij een duidelijke voorkeur voor de pc of Mac: 60 procent speelt hierop. Uit research van concurrent Young Works blijkt dat aan gamen niet veel minder tijd op gaat dan aan de tv, want daar besteden kinderen zo'n twee uur per dag aan.

    Ook twintigers en dertigers spelen veel en vaak. Volgens de Nederlandse gamesfabrikant Playlogic komt dat doordat de kinderen van gisteren gewoon blijven doorspelen. De gemiddelde speler is volgens de NVPI 29 jaar en 40 procent van de games wordt gekocht door de leeftijdsgroep 30 tot en met 39 jaar oud.

    De beurs Game Play in Utrecht trok afgelopen weekeinde 10.000 bezoekers, vier keer zo veel als de eerste editie van vorig jaar.

    Lees verder:
    http://www.ad.nl/artikelen/InternetenPCgames/1094969693586.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.